علم ثابت کرده است اطلاعاتی که به صورت دیداریم نتشر می­ شود، در ذهن انسان بهتر حک شده و بر همین اساس با انتشار اطلاعات به صورت ویدئویی می ­توان گام بزرگی برای برندسازی کسب و کار خود انجام داد. تصویر زیر به خوبی اهمیت ویدئو مارکتینگ در به خاطرسپاری محتوا توسط مخاطب را نشان می دهد:

تاثیر ویدئو مارکتینگ در برندینگ

سایت یوتیوب به عنوان بزرگترین سایت ارائه دهنده ویدئو- و نیز بهترین ابزار برای ویدئو مارکتینگ- در جهان به تنهایی بیش از یک سوم پهنای باند کل اینترنت دنیا را به خود اختصاص داده است. طبق آمارهای ارائه شده در هر ماه بیش از 6 میلیارد ساعت ویدئو در این سایت مشاهده شده و هر دقیقه 100 ساعت ویدئو در این سایت آپلود می ­شود.

آپارات هم در ایران توانسته رکورد نمایش ویدئو در هر روز را به مرز 7.5 میلیون عدد برساند که این امر بسیار قابل تامل است(برای مشاهده سایر آمارهای آپارات از نمایش ویدئو، کلیک کنید)

آمارهای فوق بیانگر آن هستند که مشاهده ویدئو نزد افراد جذابیت بسیار بالایی داشته و حتی آمار جستجوی ویدئو در یوتیوب نیز به اندازه ­ای است که متخصصان بهینه سازی سایت، توجه ویژه­ ای به الگوریتم­های آن داشته و بهینه سازی ویدئو برای یوتیوب مانند بهینه سازی سایت برای گوگل، یک تخصص محسوب می ­شود. به همین جهت بر روی کلمات کلیدی پرجستجو تمرکز کرده و محتوا و کلمات کلیدی مناسب را به گونه­ ای ایجاد می ­کنند که از طریق آن بتوانند بازدید قابل توجهی برای ویدئوهای خود دریافت کنند.

با وجود اینکه در کشورهای دیگر مشکل سرعت اینترنت مانند ایران وجود ندارد اما اکثر افراد ترجیح داده اند ویدئوهایی بین 35 تا 90 ثانیه را مشاهده کنند و اینگونه ویدئوها بیشترین آمار بازدید را دارند. این موضوع نشان می ­دهد که انتشار ویدئوهای کوتاه ممکن است تاثیر بسیار بهتری نسبت به ویدئوهای طولانی داشته باشد.

آمارهای ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ خود را بهبود/توسعه دهید:

  • همیشه سعی کنید در ویدئوهایی که منتشر می­ کنید برند و آدرس سایت خود را قرار داده و محتوای ارزشمند و مفیدی در آنها ایجاد کنید.
  • هرگز به ایجاد اطلاعات در داخل ویدئو اکتفا نکرده و توضیحات کافی همراه با کلمات کلیدی مرتبط را برای ویدئو قرار دهید تا افرادی که به دنبال موضوع مورد نظر شما هستند بتوانند ویدئو شما را پیدا کنند.
  • برای ویدئوهای خود محتوای جذاب تولید کنید تا در شبکه­ های اجتماعی توسط کاربران انتشار یابد. در صورت جذاب بودن، ویدئو شما می ­تواند به صورت ویروسی گسترش یافته و دیده شود.
  • ایجاد یک ویدئو تبلیغاتی جذابیتی برای مخاطب ندارد، سعی کنید مطالب آموزشی را در ویدئو خود قرار دهید.
  • ویدئوها را بر اساس مخاطبین خود منتشر کنید، به عنوان مثال اگر جامعه هدف شما شرکت­های تجاری هستند، انتشار ویدئو طنز و فانتزی هیچ کمکی به برند شما نخواهد کرد گرچه ممکن است بازدید زیادی داشته باشد. بنابراین بر اساس موضوع فعالیت خود فعالیت کنید. یک مغازه شکلات فروشی م ی­تواند ویدئوهایی از خط تولید کارخانجات، فواید شکلات، شکلات­های فانتزی، شکلات­های جدید و… منتشر کند.
  • ویدئوها را برای مخاطبین خود به گونه ­ای تولید کنید که به سادگی قابل فهم باشد. بیان مسائل تکنیکال در ویدئو باعث خواهد شد که مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار کند.
  • شما می ­توانید در پایان ویدئوهای خود سوالاتی را مطرح کنید تا در ذهن مخاطب سوال و درگیری ایجاد شود. این موضوع باعث خواهد شد که مخاطبین شما نظرات خود را برای ویدئو شما ارسال کنند و ویدئو شما توسط افراد بیشتری دیده خواهد شد.
  • سعی کنید توجه مخاطب را در 10 ثانیه اول ویدئو جذب و او را متعجب کنید، پس از این مرحله مطالب مورد نظر خود را طوری بیان کنید که توجه مخاطب همچنان به موضوعات مورد ارائه شما حفظ شود.
  • نحوه فیلم­برداری و کیفیت ویدئو در ویدئو مارکتینگ اهمیت خاصی دارد، لازم نیست برای ویدئو خود سناریوهای طویل بنویسید یا از تجهیزات پیشرفته صدابرداری و فیلم­برداری استفاده کنید، بهترین ویدئوها آنهاییهستند که به صورت طبیعی تولید می­شوند و مخاطب می ­تواند ارتباط بیشتری با آنها برقرار کند و در عین حال کیفیت مناسبی دارند.

ویدئو مارکتینگ در همه جا

  • خود را به جای مخاطب بگذارید: هیچ کس ویدئو 10 دقیقه­ ای که در مورد محصول خود درست کرده­ اید را تماشا نمی­ کند، شما می­توانید این ویدئو را به 10 ویدئو یک دقیقه ­ای تبدیل کردهو توضیح دهید که محصول شما چگونه می­ تواند مشکلات آنها را حل کند و چه مزایایی دارد، در اینصورت افراد همه آنها را به مرور خواهند دید.
  • همواره لبخند بزنید، لبخند شما باعث خواهد شد که مخاطب حس بهتری داشته باشد و خوشحال شود، مطمئن باشید که این حس به خوبی در ویدئو منتقل خواهد شد و مخاطبین علامت تجاری شما را با احساس بیشتری به دیگران منتقل خواهند کرد. البته مراقب باشید که پیام علامت تجاری خود را با خنده بیش از حد قربانی این موضوع نکنید.
  • در کنار تولید ویدئو برای تبلیغ محصولات و خدمات خود همواره ویدئوهای آموزشی برای مخاطبین خود ایجاد کنید. علاوه بر اینکه با این روش مشتریان هدف جذب علامت تجاری شما خواهند شد، این موضوع باعث خواهد شد که با دانش شما نیز آشنا شوند و بتوانید خود را به عنوان یک پیشرو در زمینه کاری خود مطرح سازید.
  • از افراد خبره برای تولید ویدئو استفاده کنید، هر کاری تخصص خاص خودش را می­ طلبد و در صورتی که از افراد متخصص برای تولید ویدئو کمک بگیرید قطعا نتیجه بهتری خواهید گرفت. ویدئویی که شما به صورت خانگی تولید کنید ممکن است نتواند مطالب آن را به خوبی منتقل کند و بازدهی لازم را داشته باشد.
  • شما می­توانید با انتشار ویدئوهای خود یک داستان جالب ایجاد کنید، مطالب آموزشی را در چند ویدئو پخش کرده و به مرور منتشر کنید. ایده ­ای که تهیه کنندگان تلویزیونی در این زمینه استفاده می ­کنند این است که در پایان ویدئو جمله­ ای را با مضمون “ادامه دارد…” اضافه می­ کنند تا مخاطب مطالب آنها را در ویدئوهای بعدی نیز دنبال کند.
  • به انتشار ویدئو تنها در یک سایت اکتفا نکنید و آن را در سایت­های مختلف منتشر کنید. به عنوان مثال می­ توانید علاوه بر یوتیوب،آپارات، جعبه،نماشا و … ویدئو را در سایر شبکه ­های اجتماعی منتشر کنید. .
  • لینک ویدئو خود را در سایت­ها و گروه­های مختلف اینترنتی قرار دهید و آن را بین کاربران مختلف ترویج کنید.
  • شما می­ توانید در پایان ویدئو هدایایی که در صفحه فرود خود برای مخاطبین آماده کرده اید را قرار دهید و آنها را به صفحه فرود سایت خود هدایت کنید، این کار باعث خواهد شد که لیست پست الکترونیک مخاطبین خود را گسترش دهید.

قطعا با رعایت موارد فوق و با توجه به گسترش بی­ نظیر ویدئو در اینترنت، کمپین ویدئو مارکتینگ (بازاریابی ویدئویی) شما بسیار موفق خواهد بود. البته همواره باید مخاطب خود را در کمپین های تبلیغاتی که در نظر می­ گیرید بررسی کنید و با توجه به نوع مخاطب بهترین روش­ها را انتخاب کنید، اما آنچه به نظر می­رسد این است که استفاده از روش­های ویدئو مارکتینگ برای اکثر کسب و کارها می­تواند موثر واقع شود.

منبع:وبسایت رضا شیرازی(ویرایش و به روزرسانی از نبضی‌نو)