اکثر افرادی که تجربه کافی در زمینه کسب و کارهای اینترنتی را نداشته و قصد راه اندازی یک تجارت آنلاین را دارند در تلاشند تا به تنهایی یک سایت تجاری را راه اندازی و اداره نمایند.این امر بنا به یک یا چند مورد از دلایل زیر رخ می دهد :

  • فرد مناسبی برای همکاری مشترک در این زمینه را نمی شناسند.
  • فکر می کنند ایده خیلی مناسبی پیدا کرده و در صورت اشتراک ایده با شخص دیگر، ایده به سرقت می رود.
  • ترجیح می دهند درآمد کسب و کار اینترنتی شان فقط در جیب خودشان برود!
  • هنوز برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی مصمم نبوده و یا نسبت به صحت و بازدهی آن اعتماد و اطمینانی ندارند.
  • نیازی به تیم سازی نمی بینند و فکر می کنند به تنهایی می توانند این کسب و کار را راه اندازی و مدیریت نمایند.
  • فکر می کنند برای مدیریت چند نفره یک کسب و کار اینترنتی، باید یک محل مشترک ( دفتر و شرکت ) دایر نمود.
  • ترس از اینکه افراد باتجربه در تیم به نحوی از وقت و سرمایه آنها سو استفاده کند.

زمانی که شما یک حرفه ای را شروع می کنید باید نسبت به آن دانش و تجربه داشته باشید.اگر چنین نباشد سعی می کنید ضمن مطالعه، با افراد صاحب نظر و باتجربه نیز مشورت کرده و از کمک آنها استفاده نمایید.اما متاسفانه در کسب و کارهای اینترنتی این امر نادیده گرفته شده و بسیاری از افراد صرف اینکه یک کاربر اینترنت هستند تصور می کنند با دنیای کسب و کارهای اینترنتی آشنایی داشته و می توانند یک کسب و کار آنلاین را ایجاد و مدیریت نمایند.

در این مطلب قصد دارم افرادی با چنین تصوراتی را توجیه نمایم که برای آنها بیش از هر کس دیگری توجه به تیم سازی و استفاده از افراد باتجربه در تیم لازم بوده چرا که یکی از شروط اصلی موفقیت آنها در کسب و کارهای اینترنتی تیم سازی می باشد.

راه اندازی و اداره یک کسب و کار اینترنتی به صورت تیم و گروهی توصیه می شود زیرا :

  • شما نیاز نیست در تمام زمینه های کسب و کارهای اینترنتی متخصص و با تجربه باشید؛ بلکه می توانید تیمی متشکل از تخصص ها و تجربه های مختلف اما مکمل داشته باشید.
  • افرادی که با محدودیت زمان و سرمایه مواجه هستند باید از وقت و سرمایه گروهی استفاده نمایند.اگر نمی توانید روزانه 8 ساعت برای کسب و کار اینترنتی خودتان زمان بگذارید تیمی 4 نفره تشکیل دهید که هر کدام روزانه 2 ساعت برای مدیریت و توسعه کسب و کارتان وقت صرف نماید.
  • شما چه تازه کار باشید و چه نباشید ایده شما با فکر و نگاه جمعی بارورتر شده و پخته تر شدن ایده ساده تر و بهتر انجام خواهد شد.شما هر چقدر هم که تیزبین و دقیق و باتجربه باشید همچون سایر افراد حیطه بینش و تفکر محدودی دارید و گاه به افرادی نیاز خواهید داشت که از بیرون به درون ایده نگاه کرده و آن را مورد نقد و بررسی قرار دهد.
  • بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی موفق در ایران و جهان به صورت گروهی ( حداقل 2 نفر ) تشکیل شدند.پس بد نیست ما هم از این روش تست شده استفاده کرده و به توصیه بزرگان تجارت الکترونیک برای تیم سازی اعتماد نماییم.
  • اگر به شریک و هم تیمی خود اعتماد دارید که چه عالی ! ( مثلاً شریک شما عضوی از خانواده و یا دوستان بسیار نزدیک شما می باشد ) در غیر اینصورت با نگارش متن تفاهم نامه ای در مورد سهم هر کس، نقش هر کس در مدیریت پروژه و سایر موارد می تواند به راحتی تمام شبهات و نگرانی های حاصل از همکاری مشترک را رفع نمایید.
  • اساس کسب و کارهای اینترنتی به صورت کار در منزل می باشد.گرچه با وسعت کار به تهیه دفتر و شرکت نیاز خواهد شد اما در حال حاضر بسیاری از بیزینسهای اینترنتی ایران و جهان به صورت کار در منزل و دورکاری انجام می شود.
  • اگر راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی را برای اولین بار تجربه می کنید حضور یک هم تیمی و شریک می تواند فشار و ابهام ناشی از کار را از روی دوش شما برداشته و آن را تقلیل دهد.این فشار و ابهام از دلایل اصلی شکست وبسایتهای تجاری تک نفره می باشد.
  • ایده شما هر چقدر هم که عالی باشد تا زمانی که اجرا نشود ارزشی ندارد؛ لذا ایده خود را در سینه خود حبس نکنید و سعی کنید آن را مورد تجزیه و تحلیل از سوی دیگران قرار دهید.اگر تجربه ای در تیم سازی ندارید یا به فرد مورد نظر خود اعتماد زیادی ندارید می توانید کلیت ایده را به وی گفته و نظر وی را جلب نموده و سپس تفاهم نامه همکاری را امضا نمایید ( البته همیشه توصیه می شود فردی را به عنوان شریک و همکار انتخاب نمایید که نسبت به یکدیگر اعتماد و شناخت داشته باشید تا همکاری مشترک شما گرفتار نگرانی ها و سوءظنهای مخرب نشود )
  • روز به روز گرایش عمومی به کسب درآمد از اینترنت در ایران بیشتر می شود.شما اگر امروز به اطرافیان خود نگویید که تصمیم گرفتید یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید به زودی یکی از اطرافیان شما به شما چنین خواهد گفت.گرچه هنوز طیف وسیعی از جامعه تفکر سنتی به شغل داشته و اعتمادی به کسب و کارهای اینترنتی ندارند اما با وجود سایتهای بسیار درآمدزایی مانند آپارات، کلوب، نت برگ، دیجی کالا و … می توانیم به این تجارت موفق و پردرآمد اعتماد نماییم.

اکر هنوز برای تیم سازی دچار شک و تردید هستید یا موانع دیگری برای تیم سازی شما وجود دارد در قسمت نظرات اعلام کنید تا به پرسش شما پاسخ دهم…