کمپینهای اینستاگرامی همواره مورد توجه بیزینسهای اینترنتی و غیر اینترنتی قرار دارد؛چرا که محبوبیت و ضریب نفوذ اینستاگرام در میان کاربران تلفنهای هوشمند سبب می شود کسب و کار و محصول شما با شیوه ای جذاب و چالشی معرفی و برندسازی شود.

اخیراً مسابقه عکس سلفی توسط یکی از واردکنندگان محصول دارویی ” ریکاپیل رپیل ” برای درمان ریزش مو و کچلی اجرا شده که شرکت کنندگان در مسابقه باید با در دست داشتن بطری های این محصول از خودشان در کنار فردی دیگر عکس سلفی بگیرند.این مسابقه در نهایت سه برنده خواهد داشت:

5 میلیون تومان برای نفر اول : کسی که بیشترین عکس را با افراد متفاوت بگیرد.

2 میلیون تومان برای نفر دوم : عکسی که بیشترین لایک را دریافت کند.

1 میلیون تومان برای نفر سوم : عکسی که بیشترین کامنت را دریافت کند.

در ادامه، این کمپین را آنالیز کرده و نقاطه مثب و منفی آن را بیان کردم:

ویژگیهای مثبت:

  • جایزه ای که برای این کمپین در نظر گرفته شده در نوع خود قابل توجه بوده و می تواندد محرک بالایی جهت افزایش انگیزه شرکت در مسابقه باشد.
  • در تبلیغات مربوط به مسابقه، جایزه شرکت در این مسابقه اینستاگرامی 8 میلیون تومان ”  بیان شده است در حالیکه این رقم، مجموع جوایز نقدی برای سه نفر اول می باشد.این ترفند ساده سبب می شود تا افراد بیشتری تمایل به کلیک روی بنر کمپین و شرکت در مسابقه داشته باشند.(بزرگنمایی مثبت در جایزه-اغراق مثبت تبلیغاتی )
  • اگر تعداد برندگان و همچنین نوع برنده شدن ( رقابت در بخشهای مختلف ) زیاد باشد انگیزه شرکت کنندگان در مسابقه بیشتر خواهد بود.در این مسابقه، سه برنده در سه بخش مختلف انتخاب می شوند که سبب می شود کاربران بتوانند با توجه به توانایی ها و امکانات خود، سعی نمایند در بخش مورد نظر برنده شوند.

ویژگیهای منفی:

  • صفحه رسمی مسابقه در اینستاگرام به صورت پرایوت بوده و امکان مشاهده تصاویر پیج وجود ندارد.این امر سبب کاهش شدید شرکت کنندگان در مسابقه خواهد شد.
  • متن بیوگرافی که در پیج استفاده شده به مسابقه اشاره ای نکرده است.
  • محصول شرکت ریکاپیل رپید یک کالای مصرفی و عام نیست که در اختیار همگان باشد. لذا تعداد شرکت کنندگان در مسابقه بسیار کمتر از تعداد فروش کل محصول خواهد بود.
  •  به دلیل ماهیت درمانی کالا، این احتمال وجود دارد که بسیاری از مصرف کنندگان مایل نباشند نام و تصویر آنها به عنوان استفاده کنندگان داروی ریزش مو مشخص گردد.
  • زمان این مسابقه 3 ماه می باشد که با توجه به ماهیت مسابقه و محصول، مدت زمان زیادی بوده و تاثیر منفی بر عملکرد کمپین خواهد داشت.
  • انتخاب عکسها دارای فرآیند ممیزی بوده و ارسال تصاویر در دایرکت انجام می شود.این امر سبب برداشت عمومی از عدم استقبال از مسابقه و احساس ناخوشایند در منتشر نشدن تصویر خواهد شد.
  • هشتگها بخش جدانشدنی از کمپینهای شبکه های اجتماعی هستند.اما برای این مسابقه هیچ هشتگی در نظر نگرفته شده است.

درسهایی که می توان از این کمپین آموخت:

  • موفقیت یک مسابقه در شبکه های اجتماعی فقط به مبلغ و ارزش جایزه آن بستگی ندارد؛ چالشی بودن، ساده بودن برای همه، امکان شرکت کردن حداکثر افراد از عوامل موفقیت موضوع مسابقه می باشد.
  • قبل از آنکه مسابقه ای در اینستاگرام برگزار کنید واقعیتهای مربوط به کالای خود و نوع ارتباط مشتری با این کالا را در نظر بگیرید.
  • مدت زمان برگزاری مسابقات اینستاگرام باید با توجه به تعداد دنبال کنندگان ( فالور ) های پیج و جذابیت و چالشی بودن مسابقه انتخاب گردد.
  • زمانی که کالای شما فراگیر نشده و نام کالا و شرکت شما برند شناخته شده ای نیست هدف کمپین های شبکه های اجتماعی خود را بر برندسازی قرار داده و بر افزایش فروش تمرکز نکنید.
  • موضوع مسابقه را به گونه ای انتخاب کنید که برای کسانی که مشتری محصولات شما نیستند نیز جذاب بوده و تماشای تصاویر و شرکت در مسابقه برای آنها لذت بخش باشد.
  • در صورت امکان، ارسال تصاویر شرکت کنندگان نه در دایرکت، بلکه با هشتگ اختصاصی کمپین باید انجام گردد.برخی شرکت کنندگان در مسابقه به دنبال دیده شدن تصاویرشان توسط عموم هستند و نه کسب جایزه !

شرکت در مسابقه : کلیک کنید

[symple_highlight color=”red”]اکنون که نقد و تحلیل این مسابقه را مطالعه کردید سوال من از شما این است که اگر یکی از بطری های محصول ریکاپیل رپید را داشتید در مسابقه شرکت می کردید؟! چرا ؟![/symple_highlight]