حدود 5 سال پیش ایده راه اندازی سایت جامعی برای ثبت آگهی های املاک را در ذهن داشتم.گرچه تصور بکر بودن ایده بسیار لذت بخش بود اما در همان زمان با تحقیقاتی اندک متوجه شدم سایتهای مشابه متعددی در این زمینه فعالیت می کنند و ورود به این بخش مناسب نخواهد بود.

اما مدتی پیش آگهی یکی از سایتهای درج آگهی املاک را مشاهده کردم که سبب شد مجدداً بعد از چند سال، فضای این زمینه کسب و کار اینترنتی را مورد بررسی قرار دهم.

وبسایت ” اسکانو ” یکی از معدود سایتهاییست که به طور فعال بر روی آگهی های املاک در سطح کشور فعالیت کرده و ماهانه جهت تبلیغات بنری آن هزینه های بالایی را صرف می کند. حال سوال اینجاست که که با وجود سایتهای مشابه متعددی که در زمینه ثبت آگهی املاک فعالیت کرده و امروز اثری از آنها مشاهده نمی شود آیا می توان به موفقیت سایتهایی مانند اسکانو امید داشت؟ در این مطلب می خواهم چالشهای پیش روی سایتهای درج آگهی املاک را مطرح کنم تا علاقه مندان ورود به کسب و کارهای اینترنتی حوزه نیازمندیهای املاک بتوانند با ذهنیت شفافی نسبت به ماهیت کار تصمیم گیری نمایند :

اسکانو

  • بازار املاک کشور همچنان در تسلط شکل سنتی آن بوده و مردم و بنگاه های املاک از شیوه های قدیمی و سنتی برای انجام امور استفاده می کنند.غلبه بر رویکرد سنتی به فعالیت مداوم و گاهاً چندساله برای فرهنگ سازی استفاده از خدمات آنلاین مربوطه نیاز دارد.
  • بسیاری از بنگاه های املاک کشور به رایانه و اینترنت دسترسی نداشته و در بسیاری از شهرستانهای کوچک و مناطق حاشیه نشین وجنوب کلان شهرها نیز بنگاه دارها دانش استفاده از این امر را نداشته و مردم نیز با خدمات سایتهایی مانند اسکانو آشنایی ندارند و یا به رایانه و اینترنت دسترسی ندارند.
  • بازار املاک به گونه ایست که امکان کنترل ملکهای آگهی شده وجود ندارد. به عبارت دیگر، زمانیکه آگهی یک ملک در سایت ثبت شود هیچ مکانیزمی از سوی سایت نمی تواند کنترل کند که ملک مورد نظر معامله شده است یا خیر ( اینکه ملک مورد نظر معامله شده باید از سوی شخص آگهی دهنده اطلاع داده شود که تقریباً در صد در صد موارد، اطلاع داده نمی شود )
  • سایتهایی مانند اسکانو که می خواهند در سطح کشوری فعالیت کنند دشواری کارشان چند برابر خواهد شد.به عنوان مثال، هنوز اسکانو در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ هیچ آگهی ملکی نداشته و یا آگهی ها مربوط به هفته های پیش است.این امر سبب می شود تا کاربران اینترنت این شهرها با مراجعه به اسکانو و عدم مشاهده آگهی ملک، یکبار برای همیشه با این سایت خداحافظی نمایند.
  • با وجود اپلیکیشنهایی مانند دیوار و نیازمندی های چاپی مانند نیازمندی همشهری که مخاطبان وسیعی داشته و آگهی های شما توسط طیف وسیعی از متقاضیان ملک در شهر شما دیده خواهد شد حضور و فعالیت سایتهایی نظیر اسکانو با دشواری زیادی همراه خواهد بود.

گرچه در این مطلب، مشکلات و چالشهای سایتهای آگهی املاک مطرح شد اما هنوز برای راه اندازی و توسعه یک سایت املاک راهکاری اثربخشی وجود دارد که از سوی علاقه مندان به این بخش نادیده گرفته می شود. در صورتی که فکر می کنید سایتهای نیازمندی املاک موانع و مشکلات دیگری نیاز دارند در قسمت نظرات بیان کنید…