“نیکند”عنوان سایتیست که به تازگی کار خود را آغاز کرده.این سایت از جمله سایتهای انتشار جملات قصار به صورت عکسنوشته بوده که گاهاً می توان علاقه شخصی را دلیل راه اندازی آن دانست.امروز قصد دارم این سایت را معرفی کرده تا ضمن آن چند نکته مهم را یادآوری نمایم.اما ابتدا نگاهی بیندازیم به متنی که مدیر این سایت برای نبضی‌نو ارسال کرده:

معرفی سایت نیکند از نگاه مدیر خود(جناب حمید پاشایی)

بیشتر ما علاقه زیادی به خواندن و شنیدن جملات جالب و آموزنده داریم. وبسایت نیکند که حدود دو ماهی از فعالیت آن می گذرد، قصد دارد تبدیل به مرجعی در زمینه جملات زیبا، آموزنده و بامزه از شخصیت های مشهور جهان شود.

شاید جالب ترین ویژگی نیکند، استفاده از محتوای تصویری برای جملات باشد. در واقع برای تمام جملات قرار داده شده، عکسی زیبا نیز درست شده که تاثیرگذاری جملات را بیشتر می کند. استفاده از عکس نوشته نه تنها می تواند برای زیبایی محتوا و تاثیرگذاری آن بر روی مخاطبان مفید باشد، بلکه اشتراک گذاری جملات و عکس ها در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و اینستاگرام را نیز برای کاربران بسیار ساده تر می کند.

تمامی جملات نوشته شده در این سایت از شخصیت های معروف (و گاهی نه چندان معروف) است و این به اصالت جملات کمک می کند. در صفحه هر عکس، حرفه، ملیت، تاریخ تولد و وفات هر شخص و گزینه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، وبسایت ها و انجمن های گفتگو قرار دارد. همچنین با بازدید از صفحه مربوط به هر شخصیت، زندگینامه کوتاهی در مورد آن فرد نوشته شده که کمک می کند کاربر شناخت بیشتری از شخصیت مورد نظر به دست آورد.

winston-churchill-success-is-walking-from-failure-with-no-loss-of-enthusiasm

موضوعات جملات و عکس ها بسیار گسترده است و تقریباً در مورد هر موضوعی می توان جمله ای در این سایت یافت. جملات در بیش از 60 موضوع مختلف راجع به علم و تجارت و زندگی گرفته تا سیاست و ازدواج و عاشقانه دسته بندی شده اند. البته در بعضی موضوعات تعداد جملات کمی محدود است که خب با توجه به اینکه مدت زیادی از راه اندازی این سایت نگذشته، طبیعی به نظر می رسد.

با توجه به اینکه تعداد جملاتی که می توان در این سایت منتشر کرد نامحدود است، نیکند این امکان را به کاربران داده که در صفحه ثبت جمله و نقل قول، اگر نقل قولی زییا از شخصیتی خوانده یا شنیده اند و دوست دارند با دیگران به اشتراک بگذارند، جمله مورد نظرشان را ثبت کنند تا در قالب عکس نوشته بر روی وبسایت منتشر شود.

نقد و بررسی نیکند از نگاه من

همانگونه که گفته شد می توان دلایل راه اندازی این دست سایتها را بر اساس علاقه و یا تعهد اخلاقی برای انتشار مطالب آموزنده  دانست اما صرف نظر از دلیل راه اندازی نیکند، چند نکته مهم در این سایت وجود دارد که می تواند مورد توجه قرار گیرد:

  • گرافیک سایت نیکند بسیار ساده و فاقد جذابیت می باشد.گرچه این سادگی به ساده تر شدن رابط کاربری آن کمک می کند اما نمی توان حس و تجربه خوبی از وبگردی در این سایت به کاربرهای خود القا کند.همچنین همین ساده بودن می تواند کاهش ارزش و اعتبار سایت در نگاه کاربر به دنبال داشته باشد.لذا همواره سعی کنید به زیبایی ظاهری سایت خود اهمیت دهید.
  • در صفحه نمایش هر عکس، چینش صفحه مناسب نیست.سمت چپ فضای خالی زیادی دارد و اطلاعات مربوط به تصویر، صفحه را از حالت دو ستونه خارج کرده و نظم آن را بهم ریخته است..همواره توجه به این جزییات ظاهری را مد نظر داشته باشید.
  • به طور کلی می توان گفت که نیکند جملات خود را به خوبی انتخاب می کند؛جامعیت موضوعات و جملات و سادگی و کاربردی بودن این نقل قولها قابل توجه می باشند.
  • تصاویری که برای هر جمله به کار رفته با موضوع جملات ارتباطی نداشته و صرفاً تصاویر جذاب و دلنشینی از طبیعت می باشد.البته نمی توان این عدم ارتباط را یک ضعف دانست اما ارتباط موضوعی بین جمله و عکس می تواند به اثرگذاری بیشتر آن کمک زیادی بکند.(در برخی موارد جملات و تصاویر بسیار نامرتبط هستند.مثلا در مورد جملات مربوط به تجارت، استفاده از تصایر حیوانات انتخاب جالبی نخواهد بود.به عکس زیر دقت کنید: )

plautus-you-must-spend-money-to-make-money

  • در صفحه مشاهده تصاویر، دو نکته قابل توجه می باشد: ارائه اطلاعات مختصری از صاحب گفتار ( که اگر این اطلاعات کاملتر شود می تواند نقطه قوت سایت باشد-مثلآ به صفحه ویکی پدیا لینک داده شود یا بخشی از آن اطلاعات کپی شود ) و اطلاعات مربوط به لینکهای مختلف عکس که در نوع خود جالب و مفید می باشد.
  • در لوگوی سایت، هیج توضیحی در مورد عملکرد سایت داده نشده و نام و لوگو نیز به ماهیت سایت اشاره نمی کنند.هر برند باید با یک عنوان شناخته و برند شود؛ نیکند می تواند در لوگوی خود، توضیح کوتاهی اضافه کند(مثلا نیکند، گنجینه سخنان ارزشمند مناسب است اما می توان عبارتی در نظر گرفت که به عکسنوشته بودن این تصاویر نیز اشاره کند)برای درک این موضوع به این فکر کنید که اگر شما روزی یکی از تصاویر نیکند را ببینید که فقط آدرس سایت در زیر آن نوشته شده آیا به آن سایت مراجعه می کنید؟ متوجه خواهید شد که نیکند چه نوع سایتی است؟!
  • سایتهایی همچوننیکند که محتوای تصویری منتشر می کنند موثرترین پلن مارکتینگشان استفاده از بازاریابی ویروسی در فضای آنلاین می باشد.این سایتها باید به گونه ای عمل کنند که تصاویرشان دست به دست منتشر شده و نام سایتشان برای همه معرفی شود.اما نیکند فقط در اینستاگرام،فیس بوک و توییتر فعالیت می کند.فیسبوک و توییتر که در ایران با کاهش چشمگیر استفاده کاربران روبرو شده و اینستاگرام گرچه فضای مناسبی می باشد اما امکان ذخیره کردن تصاویر برای همه وجود ندارد.لذا این سایت باید به گونه ای تصاویر خود را در شبکه های اجتماعی موبایلی از جمله تلگرام منتشر کند.

برای ورود به سایت نیکند : کلیک کنید

◄رسالت نبضی‌نو نقد، بررسی  و تحلیل کسب و کارهای اینترنتی ایرانیست که سعی می کند از هر ایده اجرا شده نکات ضعف و قوت آن را بیان کند تا درس و الگویی باشد برای سایر کسب و کارهای آنلاین. لذا اگر شما هم سایت و استارتاپی دارید می توانید متن معرفی آن را برای نبضی‌نو ارسال کنید.