در تبلیغات آنلاین، شیوه های متعددی برای این امر وجود دارد تا بتوان کسب و کار خود را معرفی نمود.هر کدام از این ابزارهای تبلیغات آنلاین جهت به ثمر نشستن به اجرای هدفمند و برنامه ریزی شده نیاز دارد.به عنوان مثال نباید ایمیل مارکتینگ را با ارسال ایمیلهای اسپم ( اسپمینگ ) اشتباه گرفت.در نتیجه این شما هستید که باید تشخیص دهید از کدام روش و ابزار تبلیغاتی به چه نحوی برای معرفی و بازاریابی خدمات خود استفاده کنید.

بنابراین می توان گفت که استفاده از تمام ابزارهای تبلیغاتی تضمین کننده موفقیت ما نمی باشد؛ نوع مشتریان،بازار هدف،مکان تجمع مشتریان و مخاطبان، نوع محصولات و … در تعیین مسیرهای تبلیغاتی کسب و کار نقش کلیدی دارد.استفاده نابه جا از ابزارهای تبلیغاتی نه تنها نمی تواند به موفقیت کسب و کار و سایت شما کمک کند بلکه می تواند تاثیر منفی مستقیمی بر این موفقیت بر جا بگذارد.

با این مقدمه به سراغ موضوع اصلی بحث می رویم.کانال تلگرام یکی از این ابزارهاست که اخیراً مورد استقبال بسیاری از کاربران و کسب و کارها قرار گرفته است.هدف اصلی این کانالها در استفاده تجاری کسب و کارها، اطلاع رسانی از رویدادها،اخبار،محصولات،تخفیفها و … کسب و کار مذکور می باشد؛ اما میزان استقبال از این کانالها به عوامل متعددی وابسته است که می تواند در موفقیت یا شکست کانال سهیم باشد. حال اگر شما سایت دارید و سایت شما یک یا چند مورد از شرایط زیر را دارد نباید به سراغ راه اندازی کانال بروید ( فریب رایگان بودن و همه گیر بودن کانال تلگرام را نخورید.به این فکر کنید که آیا این کانال می تواند به موفقیت سایت شما کمک کند یا خیر )

کوتاه بودن مدت زمان فعالیت سایت شما

اگر تنها چند ماه از راه اندازی سایتتان می گذرد بهتر است کانال تلگرام نسازید.سایتهای تازه تاسیس مخاطبان وفادار کمی دارند.

کم بودن تعداد بازدیدکنندگان سایت

اگر رتبه سایت شما بالای 15 هزار الکسای ایران است سراغ راه اندازی کانال نروید.هر چه تعداد بازدیدکننده های سایت شما کمتر باشد احتمال جذب عضو برای کانال شما کمتر خواهد بود.مثلاً سایتی را مشاهده کردم با رتبه 45 هزار ایران که کانال تلگرام راه اندازی کرده و آن را در صفحه اصلی سایت خود معرفی نموده است! ( توجه داشته باشید که مثلا اگر سایت شما روزانه 1000 بازدیدکننده دارد تمام این 1000 نفر عضو کانال شما نخواهند شد و تعداد بسیار کمی گزینه احتمالی عضویت در کانال شما خواهند بود )

تلگرام کانال - نبضی‌نو

محتوای تجاری و نامناسب،غیر تخصصی و یا اندک

اگر محتوای سایت شما مربوط به خدمات تجاری شما نظیر طراحی سایت، فروش محصولات و … می باشد نمی توانید به طور متمرکز روی انتشار این محصولات در کانال کار کنید ( مگر اینکه مثل دیجی کالا برند باشید! ).همچنین اگر محتوای شما تخصصی نیست ( مثلاً اخبار و مقالات مربوط به پزشکی یک محتوای تخصصی می باشد ) لذا نمی توان به وفاداری مخاطبان هر چند اندک خود تکیه کنید.وقتی محتوای سایت شما تخصصی و ارزشمند باشد بازدیدکننده های سایت شما همواره پیگیر مطالب جدید سایتتان خواهند بود.در حالت بعدی، اگر مثلا روزی 1 مطلب با هفته ای 4 5 مطلب منتشر می کنید پس احتمالاً حرف زیادی برای اعضای کانال تلگرام سایتتان نخواهید داشت!

نداشتن وقت کافی برای مدیریت کانال

شما باید روزانه در ساعات خاصی در کانال خود مطلب منتشر کرده و در فضای گروه های تلگرام، کانال خود را تبلیغ و معرفی نمایید.اگر فکر می کنید چنین زمانی را در اختیار ندارید بهتر است از راه اندازی کانال منصرف شوید.

نداشتن برنامه و استراتژی برای کانال

فرضاً شما کانالی راه اندازی کردید و مخاطبان زیادی هم جذب آن شده اند.حال برنامه شما برای این کانال چیست؟چه اهدافی را در مدیریت آن دنبال می کنید؟ چه منافعی ( مادی و غیر مادی ) از کانال عاید شما خواهد شد؟ چگونه به این اهداف و استراتژی ها دست پیدا کنید؟ سوالاتی از این قبیل باید پیش از راه اندازی کانال در ذهن شما خطور کرده باشد تا برای آنها پاسخ قابل قبولی در نظر گرفته باشید.استراتژی بازاریابی سایت شما در کانال تلگرام می تواند به تعیین تاکتیکهای اجراییتان در مدیریت کانال کمک کند و شما را در مسیر مشخصی قرار دهد.

نیاز خدمات سایت شما به مباحثه و تبادل نظر

گاهی نوع خدماتی که در سایتتان و یا توسط شما ارائه می شود به تبادیل نظر مخاطبان نیاز دارد.مثلا شما وارد کننده نوعی محصولات فانتزی و جدید هستید و اگر این محصولات را در چند گروه 200 نفره تلگرام تبلیغ کنید بسیار بهتر از یک کانال چند صد نفره است؛ زیرا در گروه کاربران می توانند به طور مستقیم با شما در ارتباط باشند و در مورد محصولات سوال بپرسند  نظرات سایر خریداران را جویا شوند و … اما در تبلیغ محصولات در کانال مانند نمایش محصولات در ویترین مغازه بوده که امکان پرس و جو از محصول و یا لمس آن وجود ندارد!

حرفی برای گفتن ندارید!

صرف داشتن سایت دلیلی برای راه اندازی کانال تلگرام نیست.اینکه شما تجارت فرش دارید و اتفاقاً بازار خوبی هم دارید دلیل قانع کننده ای برای ساخت کانال تلگرام نیست.به این فکر کنید که قرار است در این کانال چه محتوایی به مخاطبان خود ارائه کنید:عکس جدیدترین فرشها؟ نوسان قیمت فرش؟نحوه ساخت فرش؟! آیا واقعاً این محتوا برای مخاطبان شما ارزشمند هستند که بخواهند کانال شما را دنبال کنند؟

عدم حضور مخاطبان و مشتریان احتمالی شما در تلگرام

شما تاجر سنگ های زینتی و ساختمانی هستید و سایت زیبا و حرفه ای هم دارید اما دلیل نمی شود ” کانال سنگهای ساختمانی ” را راه اندازی کنید! این خیلی مهم است که مطمئن باشید مخاطبان شما و بازاری که در آن فعالیت می کنید در فضای اینترنت و اپلیکیشنهای اجتماعی جریان دارند.

کانال تلگرام

ختم کلام اینکه چون این سرویس رایگان است و سایتهای دیگر از آن استفاده می کنند در ایجاد کانال سایت خود عجله نکنید.”اولین فرصت” همیشه خوب نیست و گاه باید به دنبال “بهترین فرصت ” بود.زمانی که شرایط سایت شما مناسب شد و به این نتیجه رسیدید که کانال تلگرام می تواند به موفقیت شما و سایتتان کمک کند نسبت به راه اندازی آن اقدام کنید.