همه ما با چی توز خاطره داریم ! از پفک نمکیهای چی توز گرفته تا چی توز موتوری و چیپسهای آن! همین فراگیر بودن مشتریان چی توز سبب شده تا چند سال پیش، چی توز فعالیتهای مارکتینگ خود را در سطح وب با عنوان ” چی توزیا ” آغاز کند.

چی توز با چی توزیا یکی از پیشگامهای بازاریابی آنلاین در میان کسب و کارهای ایرانی بوده که کلیه فعالیتهای خود را بر روی برندسازی و تقویت وفاداری مشتریان خود متمرکز کرده است. چی توزیا در ابتدا کار خود را به صورت یک شبکه اجتماعی-سرگرمی آغاز کرد که در آن کاربر با فعالیت در سایت در قرعه کشی ماهانه نیز شرکت می کرد.در آن شبکه اجتماعی، ما به عنوان یک چی توزی! کاراکتر محبوب خود را از روی کاراکتر محبوب چی توز به شکلهای مختلف و با تغییر مدل مو، مدل ریش، اکسسوارها و … می ساختیم و در برنامه های سرگرم کننده سایت شرکت می کردیم.در واقع هدف این شبکه اجتماعی، به حداقل رساندن فاصله و ارتباط میان مشتریان چی توز و چی توز ( کاراکتر چی توز ) بود به گونه ای که خود را یکی از اعضای جامعه چی توزی ( چی توزیا ) در نظر می گرفتیم! ختم کلام اینکه در آن شبکه اجتماعی، ما با شخصی سازی کاراکتر چی توز مطابق سلیقه خود، حس وفاداری بیشتری به این برند محبوب به دست می آوردیم.

1

اما هفته پیش با مشاهده بنرهای سایت چی توزیا مجدداً به این سایت مراجعه کردم و متوجه شدم که شبکه اجتماعی چی توزیا به طور کامل غیر فعال شده و در دامین چی توزیا، سایت جدیدی برای کمپین جدید چی توز نمایش داده می شود.این کمپین که قرار است به صورت مسابقه ماهانه و تا پنج ماه برگزار گردد ” چی تو ویدیوته؟! ” نام دارد.

دایتی، میهن، عالیس، پریل و بسیاری دیگر از برندهایی که محصولات مصرفی دارند سعی می کنند با برگزاری مسابقات عکس با محصولات خود در سطح نت جایگاه برند خود را تقویت کنند اما این بار چی توز دست به ابتکار زده و به جای مسابقه عکس، مسابقه فیلم برگزار کرده است:

فراخوان چی تو ویدیوز

چیتوز ازتون می خواد که فکر کنید “وقتی چی توز هست” چی میشه؟

حالا که بهش فکر کردید، موبایل یا دوربینتون رو بردارید و از فکرتون یه ویدیو بسازید. حواستون باشه که بیشتر از 15 ثانیه نشه.

حالا می تونید ویدیو را به اسم خودتون آپلودش کنین!

نکته: با توجه به این که باید با موضوع “وقتی چی توز هست” ویدیو بسازید، وجود یکی از محصولات چی توز در ویدیو شما الزامی است و اگر این نکته را رعایت نکنید ویدیو شما به مرحله ی نمایش عمومی در وب سایت نخواهد رسید.

همانطور که از متن فراخوان مشخص است چی توز از کاربران می خواهد ویدیوهایی با محصولات چی توز تهیه کنند.این مسابقه از برخی نقاط حائز اهمیت است :

مسابقه چی توزیا

  • این ویدیوها هر کدام می تواند یک سوژه تبلیغاتی برای چی توز باشد
  • انتخاب برنده با لایک، مهم ترین تکنیک برای بازاریابی ویروسی توسط شرکت کننده ها می باشد
  • کلیه بخشهای سایت و مسابقه بسیار دقیق و فکر شده بوده که نشان می دهد چی توز به خوبی به تبلیغات در فضای مجازی اهمیت می دهد
  • جوایز مسابقه بسیار خلاقانه و جذاب در نظر گرفته شده است.عنوان و موضوع ( کارگردان محبوب و کارگردان خوش شانس ) و همچنین جایزه این کارگردانها بسیار خلاقانه می باشد؛ کارگردانهای برنده می بایست از بین چند محصول دیجیتال معرفی شده یکی را به دلخواه انتخاب نماید که قطعاً تاثیر زیادی در جلب توجه کاربران خواهد داشت.

اما این کمپین چند ایراد هم دارد که در زیر به آن اشاره شده است :

 

  • برنده ها می بایست به صورت ماهانه انتخاب و معرفی شوند اما هنوز برنده های ماه مهر معرفی نشده اند.
  • چی توز برای مرعفی این کمپین فقط از تبلیغات کلیکی استفاده کرده است در حالیکه در تمام دنیا برندها تمام تلاش خود را در رسانه ای کردن کمپینهای خود به کار می گیرند اما متاسفانه در ایران، کمتر برندی به دنبال رسانه ای کردن فعالیت های خود بوده و غالباً از تبلیغات بنری و کلیکی استفاده می کنند.
  • جایزه نهایی که مربوط به یونیورسال سنگاپور می باشد در مقایسه با بسته های جایزه جذاب نیست.نه کشور سنگاپور برای مخاطب عام دارای اعتبار بوده و نه اطلاعی از ماهیت یونیورسال آن داریم. چی توز یک کالای خوراکی بوده که عمده مخاطبان آن و شرکت کنندگان این مسابقه نوجوانان و جوانان می باشند که عمده آنها نسبت به این جایزه منفعل می باشند.لذا بهتر بود با توجه به اینکه این مسابقه تهیه فیلم، یک مسابقه تخصصی فیلم کوتاه نیست جایزه ای عام تر و جذابتر برای برنده نهایی در نظر گرفته می شد.

حال شما بگویید که چی توز می تواند در این کمپین موفق عمل کرده و به مدت 5 ماه کاربران فعال را جذب و جایگاه برند خود را تقویت کند؟