قطعاً شما سایت آپارات را می شناسید! آپارات سالهاست که به عنوان تنها و برترین سایت اشتراک گذاری ویدیو فعالیت می کند به طوریکه جای خالی یوتیوب در ایران را پر کرده است.آپارات و درآمد هنگفت آن سبب شده که بازار این ایده به طور کامل قبضه شده و مجال رقابت با این سایت برای هیچ کس وجود نداشته باشد!

اما در بحث کسب و کار و برندسازی، هیچگاه رقابت مستقیم با یک برند توصیه نمی شود بلکه باید در حوزه بازار قبضه شده، زیرشاخه ای را یافت که بتوان در ان اولین بود؛ این دقیقاً همان کاریست که ” تی وی پلاس ” انجام داده است.

تی وی پلاس، خود را به عنوان سایت اشتراک گذاری ویدیو مانند سایت ” نماشا” معرفی نکرده و مدل کسب و کار خود را به گونه دیگری تعریف نموده است. تی وی پلاس هم مانند آپارات سایت انتشار محتوای ویدیویی می باشد اما تفاوت این دو شامل موارد زیر است :

پلاس-نبضی‌نو

  • آپارات سایت اشتراک گذاری ویدیو و تی وی پلاس، رسانه ویدیویی است.
  • ویدیوهای آپارات توسط کاربران آپلود و منتشر می شود اما تی وی پلاس، خود ویدیوهایش را تولید می کند.
  • ویدیوهای آپارات در تمام زمینه های مختلف بوده اما ویدیوهای تی وی پلاس، عمدتاً در مورد مسائل درون کشور و شخصیتهای مطرح ایرانی می باشد.

اما سوال اینجاست که چرا تی وی پلاس به سرعت در حال رشد بوده و این رشد به کجا خواهد رسید؟ این رسانه ویدیویی که مالکیت آن برای یکی از مجریان پرنفوذ صدا و سیما می باشد کار خود را با ویدیوهایی آغاز کرده که به سرعت با مردم ارتباط برقرار می کند : مصاحبه های خاص و جذاب با بازیگرها، ناگفته های شخصیتهای معروف، گزارشی از مسائل داغ روز   و جنجالی و … چنین فیلمهایی را نمی توان نه در صدا و سیما و نه در هیچ رسانه دیگیری یافت.به عنوان مثال، مصاحبه با نامزد مرحوم مرتضی پاشایی و ناگفته هایی از روابط آنها و شخصیت پاشایی برای عموم مردم قابل توجه بوده که جز در تی وی پلاس، نمی توان در هیچ رسانه داخلی یا خارجی دیگری به آن دست پیدا کرد.

پلاس

اما پیش بینی می شود تی وی پلاس که در حال حاضر در بسیاری از سایتها تبلیغات بنری دارد از سه روش درآمدزایی خواهد داشت که روش سوم، اصلی ترین روش و مزیت رقابتی آن نسبت به آپارات خواهد بود:

  • جذب تبلیغات مانند سایت آپارات
  • ایجاد کانال رسمی برای کسب و کارها مانند آپارات
  • تولید و انتشار فیلمهای تبلیغاتی و رسانه ای از کسب و کارها با قابلیت جنجالی شدن

در روش سوم که در ایران ضعف بسیاری در آن وجود دارد تی وی پلاس می تواند خود را به عنوان اولین و تنها رسانه تولید ویدیوهای تبلیغاتی با رویکردی جدید معرفی کند به طوریکه ویدیوها قابلیت انتشار ویروسی و اشتراک گذایر توسط مردم را داشته باشد ( بازاریابی ویروسی و جنجال رسانه ای برای موفقیت برند )

پلاس--نبضی‌نو

در نهایت اینکه گرچه در تی وی پلاس بخشی هم برای آپلود ویدیو توسط کاربرها وجود دارد اما قطعاً نمی توان این رسانه را رقیب مستقیم آپارات به عنوان سایت اشتراک گذاری ویدیو در نظر گرفت؛ چرا که رویکرد رسانه ای تی وی پلاس ایجاب می کند مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد.

شاید به همین دلیل است که آپارات کمی احساس خطر کرده و اخیراً تبلیغات بنری گسترده ای را برای بخش ویدیوهای داغ ورزشی و فوتبالی خود آغاز کرده تا بتواند به تدریج خود را به عنوان رسانه ویدیویی نیز معرفی نماید.

پ.ن:از ضعفهای تی وی پلاس می توان به مجریان غیر حرفه ای آن و همچنین ضعف گرافیکی در طراحی بنرهای متحرک آن اشاره کرد.