بازار داغ کسب و کارهای اینترنتی در ایران و پتانسیلهای رشد و درآمدزایی آن در کنار موفقیت بی نظیر سایتهایی چون دیجی کالا، نت برگ و … سبب شده تا علاوه بر مردم عادی، کارخانه ها و صنایع نیز به این سمت گرایش پیدا کنند.به عنوان مثال می توان دو فروشگاه اینترنتی زیر را نام برد :

  • فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی و دیجیتالی بورسیکا متعلق به صنایع غذایی بستنی و لبنیات میهن
  • فروشگاه اینترنتی مدیسه متعلق به صنایع غذایی گلستان

علاوه بر این دو، خبر رسیده که یکی دیگر از کارخانجات صاحبنام فعال در زمینه تولید مواد شوینده و بهداشتی نیز قصد دارد با سرمایه ای بسیار کلان(چند ده میلیارد تومانی) فروشگاه اینترنتی پوشاک را راه اندازی نماید! حال در ادامه، چرایی گرایش این صنایع به سمت فروشگاه اینترنتی و برخی نتایج آن را به طور کامل بررسی می کنیم :

بورسیکا
فروشگاه اینترنتی بورسیکا
  • میهن به جز فروش اینترنتی، چندین فروشگاه فیزیکی لوازم خانگی و دیجیتالی نیز چند شهر دایر کرده است.همین امر سبب شده در فروشگاه اینترنتی خود نیز چنین محصولاتی را عرضه نماید.
  • ورود مدیسه و کارخانه بعدی به بازار پوشاک به این دلیل است که بر خلاف بازار آنلاین لوازم دیجیتالی، بخش پوشاک هنوز به طور کامل قبضه نشده و امکان تسلط بر سهم بازار وجود دارد؛ البته در حال حاضر بخش اعظمی از خرید و فروش آنلاین پوشاک و اکسسوارها در اختیار فروشگاه اینترنتی شیکسون قرار داد.
  • کارخانجات و صنایع رویکردی بازاری دارند و ماهیت تجربه شان خرید و فروش است،به همین دلیل منطقی است که مدل فروش اینترنتی را انتخاب می کنند ( این مدل از نظر ماهیت عملکردی، مدل درآمدزایی،مسائل اجرایی و چشم انداز بسیار ملموس تر بوده و برای افراد غیر متخصص در زمینه کسب و کار اینترنتی نتایج و آمارهای پیش بینی آن عینی تر می باشد )
  • راه اندازی سیستم فروش اینترنتی در مقابل سیستم تولید محصولات مصرفی بسیار ساده تر و کم هزینه تر می باشد؛ لذا صنایع و کارخانجات بخشی از سرمایه های خود را به جای راه اندازی خط تولید جدید، در این بخش هزینه می کنند تا از عواید آن بهره مند گردند.
مدیسه
فروشگاه اینترنتی مدیسه
  • این صنایع با برگ برنده سرمایه مالی خود وارد میدان رقابت می شوند؛ به همین دلیل رویکرد مارکتینگ آنها غالباً تبلیغات بنری وسیع در سایتهای پربازدید و تخفیف محصولات می باشد.
  • ورود مستقیم صنایع و کارخانجات به کسب و کار اینترنتی سبب می شود بسیاری از استارتاپهای نوپا و کسب و کارهای اینترنتی خانگی با شکست مواجه شوند.سرمایه های کلان این واحدها ره صد ساله یک استارتاپ نوپا در یک شب می باشد! در حالیکه می توانند به جای ورود مستقیم، مانند بسیاری از کشورها روی استارتاپهای درحال رشد سرمایه گذاری نمایند ( همچون سرمایه گذاری ایرانسل و همراه اول روی استارتاپهای اینترنتی مرتبط و یا سرمایه گذاری شرکت آسیاتک روی یک استارتاپ اینترنتی در زمینه هنر ). این امر کمک به کارآفرینی در کشور، رونق کسب و کارهای اینترنتی و کسب منافع مالی را در پی خواهد داشت ( اما با توجه به اینکه کارخانجات به دنبال نتایج ملموس و زودبازده هستند معمولاً به این امر متمایل نیستند )

حال باید دید که در آینده فضای کسب و کارهای اینترنتی و فروش اینترنتی با ورود این غولهای سرمایه به چه سمت و سویی حرکت می کند… ( نظر شما در این باره چیست ؟ )