چندی پیش در مطلبی با نام ” دلایل عدم موفقیت سایتهای قیمت یاب در ایران” در مورد عملکرد،جایگاه و موانع پیش روی موتورهای جست و جوگر قیمت صحبت کردم.در آن مقاله اشاره شد که این سایتها همواره از ایده هایی بوده که برای راه اندازی و استارتاپ مد نظر قرار می گیرد به همین دلیل هر مدت یک بار شاهد راه اندازی موتور جست و جوگر جدیدی می باشیم.

یکی از این موتورهای جست و جوی قیمت که جایگاه نسبتاً خوب و مطمئنی پیدا کرده سایز پربازدید ” ایمالز ” می باشد.همچنین  استارتاپ ” ترب ” نیز از سایتهای جدید اما آینده دار این بخش بوده که جایزه تدکس 2015 کیش را هم از آن خود کرده است. همچنین سایت ” قیمت یاب ” نیز در زمینه کالاهای دیجیتال عملکرد قابل قبولی دارد. اما در کنار این سه، سایت دیگری با نام پرمعنای ” صرفه جو ” فعالیت خود را با شتاب زیادی آغاز کرده است. صرفه جو که جز کاندیداهای برترین سایتهای جست و جوگر قیمت در جشنواره وب سال گذشته بود مانند هر کدام از این سایتهای جست و جوگر،امکانات و قابلیتهای متعددی دارد که در با واکاوی این امکانات، آن را مورد نقد و بررسی قرار می دهم :

  • پیش از هر چیز، نام این استارتاپ را می توان اولین نقطه قوت آن دانست که سبب می شود مخاطب عام به سرعت با این سایت ارتباط برقرار کرده،نامش را به خاطر سپرده و به کاربر دائم آن تبدیل شود. (خدمت ارائه شدهدر صرفه جو، به خوبی در نام آن نمایش داده و بر آن تاکید شده است )
  • رابط کاربری به کار گرفته شده در سایت مناسب است و کاربر بدون سردرگمی می تواند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کرد.به عنوان مثال، منوی سایت در سمت راست علاوه بر جذابیت،بسیار ساده و کارا می باشد.همچنین نحوه نمایش اطلاعات مربوط به نوسانات قیمت در صفحه اصلی نیز قابل توجه می باشد.
  • در دسته بندی سایت شاهد بخشی با نام ” خدمات ” هستیم.خدمات در هیچ سایت قیمت یابی در نظر گرفته نشده است.لذا اکر صرفه جو بتواند لیست قیمت انواع خدمات را در سایت خود اضافه کند می توان این بخش را یک مزیت رقابتی قابل توجه برای آن در نظر گرفت.
  • نمایش آخرین قیمتهای به روز شده در صفحه اصلی نشان از نظارت ربات صرفه جو بر قیمتهاست که خود اطمینان از قیمتهای ارائه شده در سایت را بیان می کند.
  • آمار ارائه شده از تعداد محصولات،خریداران،فروشنده ها و کالاها نیز برای بازدیدکننده ها جذاب و اثرگذار می باشد.
  • در صفحه اختصاصی هر فروشگاه، لیست کل کالاهای ارائه آن فروشگاه اینترنتی نمایش داده می شود.اما این بخش یک ایراد دارد : فیلتری برای جست و جوی هوشمند در بین کل محصولات و دسترسی به محصول یا دسته بندی محصولی خاص وجود ندارد.

  • در صفحه هر محصول،اطلاعات جالبی در دسترس خواهد بود.نمایش ستونی قیمت در فروشگاه های محتلف و رنگ دهی به آن با توجه به میزان قیمت، نمایش کل اطلاعات محصول، نمایش آخرین زمان بروزرسانی محصول در هر سایت از ویژگی های این بخش می باشد.
  • یکی از ایرادات گرافیکی صرفه جو این است که سایت با فرمت باکسهای چهارضلعی طراحی شده اما گزینه های خرید آنلاین و گزینه نمایش قیمت در صفحه هر محصول برای هر فروشگاه، چهارضلعی و مستطیل نمی باشد که این امر، باعث بر هم زدن نظم و هارمونی گرافیکی سایت می باشد.
  • وبلاگ صرفه جو نیز عمدتاً به انتشار راهنمای خرید محصولات مختلف فعالیت دارد که قطعاً انتخاب مناسبی می باشد.در صفحه اصلی سایت نیز نمایش آخرین مطلب و تعداد بازدیدکنندگان وبلاگ نیز برای معرفی بلاگ صرفه جو اقدام مناسبی می باشد.
  • صرفه جو رنگ بنفش و سبز را برای خود برگزیده است که در تمام بخشهای سایت از جمله لوگو این مورد به خوبی دیده می شود.حتی بنر متحرک صرفه جو نیز از این ترکیب رنگ استفاده کرده است.اما استفاده از رنگ های سرد بنفش و سبز روی پس زمینه خاکستری مناسب نیست و سبب عدم تضاد رنگ در بنر و عدم تاکید روی متن می شود.(البته در بنر این سایت، نماد آدمک به مفهوم و کلیک خوری بنر کمکی نمی کند و یک المان اضافی محسوب می شود.همچنین فونت جملات کوچک بود و در نگاه لحظه ای جلب توجه نمی کند؛مخصوصاً اگر کاربر با موبایل و تبلت با این بنر مواجه گردد )

صرفه جو

  • متاسفانه صرفه جو برخلاف برخی سایتهای رقیب خود دو ایراد بسیار بزرگ دارد.صرفه جو به درگیر کردن کاربران توجهی نداشته و در صفحه نمایش محصول، هیچ بخشی برای ارسال نظر و بحث کاربر وجود ندارد ( برخلاف سایت ایمالز که کاربران فعالی دارد ).همچنین صرفه جو باید سعی کند نحوه برقراری ارتباط با کاربران خود را توسعه دهد؛تاکید بیشتر بر جمع آوری بانک ایمیل و اطلاعات بازدیدکنندگان در وبلاگ و در سایت به شیوه های مختلف یکی از مهم ترین موارد برقراری،حفظ و بهبود ارتباط با بازدیدکنندگان سایت برای تبدیل آنها به کاربران فعال می باشد.