حتما شما هم آگهی تلوزیویی روغن اویلا با نام ” روغن فرد اعلا این روزا یعنی اویلا ” را دیده اید! این آگهی نسبتاً بلند که هر بار پخش آن هزینه بالایی برای این برند خواهد داشت امروز به عنوان موضوع کمپین تبلیغاتی اویلا انتخاب شده است.

این کمپین بر خلاف سایر کمپینهای اینترنتی مربوط به صنایع غذایی و برندهای مصرفی، موضوع بسیار ساده ای دارد نه از ارسال تصویر از محصولات خبری هست و نه چندین مرحله برای شرکت در قرعه کشی را در مقابل مخاطب قرار می دهد.

در این کمپین مخاطب باید با دیدن همان تبلیغ تلوزیونی اویلا، در نظرسنجی یک سوالی اویلا شرکت کرده تا در قرعه کشی جوایز آن نیز سهیم شود. حال که از موضوع کمپین آگاه شدید ضعف و قوت آن را در زیر مطالعه کنید :

  • بنر تبلیغاتی کمپین از نظر طراحی قابل قبول است.دیزاین مشابه لندینگ پیج، گزینه فراخوانی به عمل کاملاً مناسب و به طور کلی بخش ثابت بنر به خوبی طراحی شده است.بخش متحرک بنر نیز از نظر محتویات متحرک، زمانبندی تغییر و تعداد اسلایدها نیز مناسب است.

بنر تبلیغاتی

  • صفحه فرود کمپین نیز ساده و کارا طراحی شده و کاربر را سردرگم نمی کند.ابتدا کلیپ را مشاهده کرده و سپس به در نظرسنجی شرکت می کنید.در واقع این صفحه فرود هیج اطلاعات اضافی ندارد اما اگر لینکی برای ورود به صفحه اصلی سایت اویلا وجود داشت بهتر می بود.
  • سوال مسابقه کاملاً ساده طراحی شده است.اما به نظر من به حای نمره دهی عددی که یک معیار نسبی و مبهم می باشد از عبارات ملموس تری نظیر ” خوب،بد،عالی،ضعیف،خوشم می آید و … ” استفاده می شد بهتر بود؛ زیرا با نمره دهی عددی نمی توان علاقه و ارتباط خود را نسبت به یک کلیپ و فیلم بیان کرد.(مثل اینکه از شما بپرسند فلان فیلم را چقدر دوست دارید با به نظر شما کیفیت آن فیلم چگونه است و شما بگویید 12 ! )
  • هدف این کمپین کاملاً مشخص است:بررسی علاقه مندی مخاطبان به این کلیپ و اثربخشی آن.گرچه بهتر بود اویلا زودتر از این، کمپین مربوطه را اجرا می کرد زیرا این تبلیغ چند ماهه که بدون تغییر در تلوزیون پخش می شود اما قطعاً می تواند در پخش یا عدم پخش این تبلیغ موثر باشد.همچنین با این کمپین اویلا توانسته بانک اطلاعات مخاطبان برند خود را نیز جمع آوری نماید.
  • گرچه این کمپین با هدف مشابه سایر کمپینها نظیر جذب مخاطب،جنجال رسانه ای، بازاریابی ویروسی و … طراحی نشده و منفعت مستقیمی برای این برند در پی ندارد اما جوایزی که برای این مسابقه در نظر گرفته شده از نظر مخاطب جذاب نخواهد بود.بر خلاف جوایز کمپین چی توزیا با نام ” چی تو ویدیوته؟! ” که جوایز آن کاملاً جذاب و وسوسه انگیز بود جوایز این مسابقه را می توان صرفاً قدردانی اویلا از شرکت در نظرسنجی قلمداد نمود.

ختم کلام آنکه این اقدام اویلا از این نظر قابل توجه بود که لزوم اهمیت به نظر مخاطب به پیام های تبلیغاتی برندها را گوشزد می کند؛اقدمی که باید بیش از پیش توسط برندها به آن اهمیت داده شود.چه بستری بهتر از فضای مجازی برای دسترسی به مخاطبان و نظرسنجی از آنها…