خوشبختانه بامیلو و موزاندو برای همه کاربران اینترنت آشنا هستند! دو مجموعه از یک کمپانی بین المللی که سعی دارند بازار خرید آنلاین را از سیطره دیجی کالا خارج نمایند.پس بدون مقدمه سراغ اصل مطلب رفته و دو رویداد اخیر این دو سایت را بررسی می کنم.

خبراول ) جلب توجه عمومی با پیوستن موزاندو به بامیلو

تقریباً تمام وبمسترها و کاربران حرفه ای اینترنت می دانند که بامیلو و موزاندو ( و همچنین سایت بدوفود ) متعلق به راکت اینترنت ( روناک ) می باشد.از همان ابتدا مشخص بود که عمده تمرکز این کمپانی روی بامیلو بوده و قصد دارد این سایت را به برگ برنده خود در میدان رقابت کسب و کارهای اینترنتی ایرانی تبدیل کند. به همین دلیل همواره تبلیغات بامیلو چندین برابر موزاندو و بدوفود انجام می شد.

اما نکته ای که کمتر به آن توجه شده این است که عمده کاربران اینترنت از داستان پشت پرده این سایتها و حتی از وجود راکت اینترنتی بی خبر بوده و خبر پیوستن این دو سایت برای آنها بسیار جذاب و بزرگ بوده است. اما با در نظر گرفتن این نکته که بامیلو یه بازار اینترنتی و موزاندو یک بازارچه اینترنتی می باشد سوال اینجاست که آیا علنی کردن این اتحاد با برنامه ریزی قبلی بوده و یا خیر.

پاسخ ) این خبر صرفاً با هدف ایجاد جنجال رسانه ای و جلب توجه عمومی صورت گرفته است. زیرا در حال حاضر این دو سایت مطابق قبل اداره شده و صرفاً در برخی برنامه های مختصر تخفیف و بنرهای تبلیغاتی در کنار هم قرار می گیرند. این مورد با توجه به اینکه خبر پیوستن این دو سایت در کمتر از دو هفته از شروع بلک فرایدی بامیلو منتشر شده است؛یعنی خبری که قصد داشت توجهات عمومی را به سمت بامیلو بکشاند و سپس خبر اصلی را که همان ” جمعه سیاه ” است برای توجهات جلب شده ارائه دهد.

بامیلو

در واقع در این تحلیل، موزاندو صرفاً یک ابزار برای رشد بیشتر بامیلو بوده به طوریکه در سایت موزاندو،در بخش تخفیفهای موزاندو و بامیلو،به سایت بامیلو لینک داده می شود و در این لینکها هم خبری از نام موزاندو نیست.این امر را می توان آغازی بر روند حذف تدریجی موزاندو قلمداد کرد. در خبر پیوستن این دو سایت که در زومیت منتشر شده (برای مطالعه کلیک کنید ) و موزاندو هم این خبر را در صفحه اصلی خود قرار داده ، برخی نظرات کاربران به نکات قابل توجهی اشاره کردند:

موزاندو بامیلو بامیلو

خبر دوم ) اولین بلک فرایدی در ایران

پیش از شروع بحث،اگر به اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت Black Friday نیاز دارید اینفوگرافی منتشر شده در بلاگ بامیلو را مطالعه کنید (متاسفانه اینفوگرافی مربوطه ار بلاگ بامیلو حذف شد)

و اما بامیلو از این رویداد چه اهدافی را در سر داشت؟

1-جنجال رسانه ای و جلب توجه افکار عمومی با برگزاری یک رویداد جهانی برای بار نخست در ایران

2-جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به خریدار با مشوق تخفیف های تا 80 درصد

3-برندسازی در نزد کاربران اینترنت و بهبود جایگاه برند خود

4-تجربه خرید از بامیلو با طعم تخفیفهایی که همواره نقطه قوت این فروشگاه بوده

5-افزایش فروش و مخصوصاً کالاهایی که در حالت عادی به فروش نمی روند ( اصطلاحاً اجناس ته انباری! )

اینکه بامیلو در تحقق این اهداف موفق بوده یا خیر را نمی توان قضاوت کرد؛ اما می توان در این مورد نظر داد که همچون گذشته،بامیلو در این رویداد دو ویژگی خود را در ابعاد وسیع تری تکرار کرد : تخفیف های زیاد و ضعف در سیستم ارسال و توزیع! به تصویر زیر دقت کنید :

نظیر این کامنت را می تواندر بسیاری سایتهای دیگر و شبکه های اجتماعی مشاهده کرد.قطعاً در فضای رقابتی، کسب و کارهایی موفق خواهند بود که بتوانند رضایت مشتری را جلب کنند.بامیلو در این یکساله با هزینه های سرسام آور تبلیغات توانسته خود را به سرح اول فروشگاه های اینترنتی کشور برساند اما به خوبی می دانیم بامیلو برای به دست آوردن رضایت و اعتمادی که کاربران اینترنت به دیجی کالا دارند به برنامه ای بسیار مفصل تر از تبلیغات وسیع نیاز دارد.در زیر می توانید گزارش بامیلو از اولین جمعه سیاه را مشاهده کنید:

گر بپذیریم که این آمار صحیح باشند می توان رویداد بلک فرایدی را از لحاظ کمی و آماری ( فروش،بازدید،اطلاع رسانی) موفق در نظر گرفت.اما اینکه آیا بامیلو برای جلب رضایت مشتری و ارائه تجربه دلچسب خرید به مشتریان خود موفق بوده یا خیر سوالیست که احتمالاً در ماههای آتی در عملکرد بامیلو رویت خواهد شد…

در صورتی که مایل هستید تحلیل جامع تری در مورد بلک فرایدی بامیلو را مطالعه کنید توصیه می کنیم مقاله ارزشمند زیر در سایت وب برندینگ به قلم سید علی علیزاده را از دست ندهید. در این مقاله، به خوبی به ابعاد رسانه ای جمعه سیاه در نزد کاربران اینترنت ایرانی اشاره شده است:

حراجی ها و مورد کاوی بلک فرایدی در بامیلو