هنوز نمی دانم از سه سایتی که در تیتر مطلب نام بردم کدامیک را می شناسید و از کدامشان استفاده کرده اید.این سه سایت در زمینه تولید و انتشار  آموزش ویدیویی فعالیت داشته که عملکرد هریک با دیگری به نوعی متفاوت است. در این مطلب قصد برگزاری نظرسنجی میان این سه سایت را نداشته و فقط می خواهم مقایسه ای جامع و کامل در مورد سایتهای آموزش ویدیویی داشته باشم.

وبیاد

بدون شک وبیاد معتبرترین و باسابقه ترین سایت آموزش ویدیویی در ایران بوده که تا کنون جوایز و افتخارات متعددی را نیز کسب کرده است.سایت وبیاد تا کنون تغییرات زیادی داشته که اکنون نسخه ای حرفه ای و زیبا از این سایت را شاهد هستیم.آنچه که هنوز وبیاد را در جایگاه نخست حفظ کرده این است که اساسی ترین اصل وبیاد، کیفیت ویدیوهای آموزشی آن می باشد؛ در واقع وبیاد مدرسین خود را از بین اساتید دانشگاه،اساتید کسب و کار و چهره های برجسته و باسابقه انتخاب می کند و این امر تاثیر به سزایی در کسب اعتماد کاربر،بهبود برند وبیاد، ارتقای کیفی محتوای دوره ها و افزایش رضایت مشتری را در پی خواهد داشت.

آموزش ویدیویی وبیاد

سرفصلهای دوره ها در وبیاد عمدتاً حول کسب و کار بوده اما مواردی از قبیل فرهنگ و هنر و سبک زندگی نیز کامل کننده این سرفصلها می باشد.

وبیاد،بخشهای قابل توجه دیگری نیز مانند وبلاگ داشته که مطالب آموزشی مرتبط با دوره ها را به قلم اساتید منتشر می کند.همچنین بخش پیشنهاد ویژه وبیاد نیز برای ارائه دوره ها با تخفیف در نظر گرفته شده که قطعاً از ویژگیهای قابل توجه این سایت به شمار می رود.

فرانش

سایت فرانش بیش از این با نام کائسنا فعالیت می کرد.این سایت،علاوه بر تغییر نام برند خود،دامین جدیدی نیز انتخاب کرده که قطعاً تغییر نام و دامین سایت به جایگاه و موفقیت برند پیشین کائسنا لطمه می زند.

آموزش ویدیویی فرانش

فرانش که به نظر می رسد نام خود را از خلاصه کردن عبارت ” فرادانش”انتخاب کرده شعار خود را ” به راحتی یاد بگیرید ” قرار داده است.این سایت تمرکز دوره های آموزشی خود را بر روی سرفصلهای مربوط به اینترنت قرار داده که نسبت به وبیاد،تفاوت چشمگیری دارد.همچنین مدرسهای فرانش معمولاً از فعالان تجربی حوزه وب، برنامه نویسی و نرم افزارهای کامپیوتری می باشد که این نیز تفاوت دیگری با وبیاد است که تاثیر خود را در کیفیت دوره ها و برندسازی محتوایی فرانش نشان می دهد. به طور کلی می توان فرانش را مرجع قابل قبولی در زمینه دوره های آموزشی وب،برنامه نویسی و مباحث مربوطه در نظر گرفت.

اطلس یار

کالج اطلس یار نیز می توان سایتی مشابه فرانش در نظر گرفت؛دوره های ویدیویی آموزش رایانه،اینترنت،وب و برنامه نویسی.در واقع این سایت هنوز نتوانسته نسبت به فرانش(کائسنا) تفاوت و مزیت چشمگیری ایجاد نماید.البته به نظر می رسد کالج اطلس یار برخلاف وبیاد و فرانش،دوره های رایگان نداشته و تمرکز آن بر روی آموزشهای تخصصی وب و برنامه نویسی می باشد.

آموزش ویدیویی اطلس یار

آموزش ویدیویی

مدل آموزش ویدیویی آنلاین را می توان مدلی نوپا در ایران قلمداد کرد که هنوز برای کاربران اینترنت و اساتید روشی تازه بوده که محافظه کارانه به سمت آن حرکت می کنند. البته با حضور قوی و ارزشمند سایتهایی نظیر وبیاد، فرهنگ سازی خیلی خوبی در این زمینه صورت گرفته که سبب شده مسیر برای فعالیت فرانشها و اطلس یارها هموارتر شود.

مدل عملکرد این سایتها،ایجاد واسطه بین اساتید و متخصصین با دانشجویان و کارجویان می باشد؛ در این مدل،سایت بستری را برای ارائه آموزشهای ویدویی اساتید به صورت رایگان قرار می دهد که می توان این دوره ها را به صورت رایگان ( برای برندسازی فرد مورد نظر ) و با پرداخت هزینه ( برای کسب درآمد اساتید ) ارائه نمود.این سایتها از کاربران خود نیز هزینه ای دریافت نمی کنند و تنها از خرید دوره های آموزشی رایگان توسط کاربران، مبلغی از درآمد اساتید را به عنوان پورسانت کسر می نمایند.

البته سایتهای دیگری در این زمینه فعالیت می کنند(مانند سایت مو به مو) که در این مقاله معرفی نشدند. اما اگر در زمینه سایتهای تولید و انتشار ویدیوی آموزشی سوالی دارید،در بخش نظرات مطرح کنید.