شاید 7 8 سال پیش کسی فکر نمی کرد که روزی غذا را هم اینترنتی سفارش دهیم!اما امروز در ایران مانند کشورهای توسعه یافته،کسب و کارهای سفارش اینترنتی غذا رونق خاصی پیدا کرده و هنوز بازارشان به طور کامل قبضه نشده است. زودفود نخستین سایت سفارش اینترنتی غذا می باشد که تاکنون موفقیت زیادی را کسب کرده است،پس ازز آن بدوفود از شرکت بن المللی راکت اینترنت وارد گود رقابت شد و امروز استارتاپی نوپا به نام ” ریحون ” نیز به لیست مدعیان اضافه شده است.

ریحون را می توان جز استارتاپ هایی دانست که عزم خود را جزم کرده تا سهم خود را بازار سفارش اینترنتی غذا توسعه بخشد؛چرا که رقابت با این دو رقیب قدرتمند کار ساده ای نیست.

استارتاپ ریحون

ریحون، نام خود را بر خلاف دو رقیب دیگر بسیار متفاوت انتخاب کرده که بیش از آن دو سایت، توانایی برند شدن و نفوذ در ذهن مخاطب را دارد؛نامی تک واژه ای، با ادبیات عام(ریحون به جای ریحان)، سبزی معطر و خوشطعم و مرتبط با غذا!

این استارتاپ اخیراً تبلیغات بنری گسترده را در شبکه تبلیغات کلیکی ای نتورک آغاز کرده است،گرچه بنرهای جذابی را طراحی نکرده اما به نظر می رسد بتواند به هدف خود از این تبلیغات دست یابد.

ریحون که از سرمایه های مادی،معنوی و آموزشی شتابدهنده آواتک بهره می برد تا به اینجای کار خود، تنها روی تهران تمرکز داشته و سعی می کند بیش از وبسایت،روی اپلیکیشن خود تمرکز داشته باشد.رستورانها و فست فودهای متعددی نیز به لیست خو اضافه کرده و اطلاعات مندرج از هر رستوران های لیستش را نیز کامل و دقیق منتشر کرده است. اما ای کاش در منوی غذای خود، می توانست برای تمام غذاها تصویر نیز تهیه می کرد!

استارتاپ ریحون-سفارش غذا

“سفارش آنلاین غذا” یا ” نسلی که حتی غذای خودش را در اینترنت جست و جو می کند! ” توضیحاتی گویا در مورد این استارتاپ بوده که در برخی رسانه ها بازتاب داشته است.سهیل علوی، یکی از بنیانگذاران ریحون دات کام، که سابقه کار در استارت آپ های موفق و کارآفرینی در آمریکا و کانادا را دارد درخصوص تمایزات ریحون با سایر سایت های سفارش اینترنتی غذا می گوید: «این روزها ایده ها خیلی ارزش ندارند و اغلب تکراری هستند. امروز مقاله ای مطالعه می کردم که در این مقاله نوشته شده بود اگر یک دانه درخت را در جایی که درخت های زیادی وجود دارد بکارید احتمال رشد آن بسیار بالا است اما اگر همین دانه را در بیابان بکارید احتمال آن به مراتب پایین تر خواهد بود. «ریحون» هم یک سایت سفارش اینترنتی غذا است، با این تفاوت که شما در آن می توانید غذای خودتان را کشف کرده و با مراجعه به آن متوجه می شوید که چه می خواهید بخورید و از انتخاب های پیش رویتان ایده می گیرید. تمایز آن هم، رابط کاربری بسیار مناسب و کیفیت رستوران های عضو است. تخفیف های رستوران ها هم باعث می شود که سفارش غذا از ریحون از سفارش غذا از رستوران و سایر سایت ها ارزانتر شود.»

ختم کلام آنکه ریحون را می توان روح تازه دمیده شده در کسب و کارهای کم سن سفارش اینترنتی غذا دانست که با آهستگی اما پیوسته مسیر موفقیت و رشد خود را طی می کند؛ تنها نیاز دارد با جنجالهای رسانه ای و کمپینهای خلاقانه بازاریابی همه گیر،برند خود را جا بیاندازد…