رابط کاربری یا UI از جمله مباحثیست که اخیراً به شدت مورد توجه کسب و کارهای اینترنتی قرار گرفته است ( برای آشنایی با رابط کاربری، این مقاله را بخوانید ). گرچه بسیاری از استارتاپهای موفق و نوپای ایرانی به این مقوله اهمیت زیادی داده و سعی دارند ساده ترین پروسه عضویت و فعالیت را برای کاربران خود ایجاد نمایند اما هنوز سایتهای زیادی هستند که با این مقوله آشنایی نداشته و در فرآیندهای سایتشان از رابط کاربری حرفه ای مناسب استفاده نمی کنند.

در این مقاله، به طور موردی قصد دارم فرآیند عضویت در سایتهای نیازمندی اینترنتی را بررسی نمایم. به جز تعداد انگشت شماری سایت آگهی نظیر دیوار و شیپور، تقریباً در تمام سایتهای نیازمندی نقص آشکاری در رابط کاربری دیده می شود. پروسه عضویت و درج آگهی در این سایتها علاوه بر زمانبر بودن، بسیار خسته کننده بوده و همین امر سبب گریز بسیاری از بازدیدکنندگان می شود. به تصویر زیر دقت کنید:

رابط کاربری در عضویت

در این تصویر که مربوط به یکی از سایتهای نیازمندی اینترنتی ایرانی می باشد 15 گزینه پیش روی بازدیدکننده قرار می گیرد؛ یعنی کاربر باید از 14 گذشته و سپس در مرحله پانزدهم، گزینه ثبت را انتخاب نماید. البته یک مرحله دیگر هم مربوط به تایید ایمیل بوده و پس از پر کردن این فرم انجام خواهد شد!

چنین فرمهای ثبت نامی نشان از فقدان دانش کافی به مباحث رابط کاربری و تاثیر ایجاد تجربه لذت بخش برای کاربر در موفقیت کسب و کار اینترنتی می باشد. پرسیدن نام جنسیت، استان، شرکت و سمت فرد آگهی دهنده جز به تکمیل کردن اطلاعات مخاطبان سایت که در اکثر مواقع از آن استفاده نمی شود آسیب رساندن به موفقیت سایت را در پی خواهد داشت.

حتی اگر بنا به دلایلی به اطلاعات بیشتری از مخاطبان نظیر نام، جنسیت، شغل و … نیاز باشد می توان پروسه ثبت نام را در ثبت ایمیل و انتخاب رمز ورود خلاصه نمود و پس تبدیل بازدیدکننده به کاربر ثبت نام شده، از وی خواسته شود تا در پنل کاربری خود “در صورت تمایل ” اطلاعات بیشتر را ثبت نماید؛ بدین ترتیب کاربر فرآیند ناخوشایند ثبت نام در سایت را تجربه نمی کند و اطلاعاتی کاملاً صحیح و سالم از بانک کاربران به دست خواهد آمد ( زیرا کاربر با اختیار خود و در زمان و شرایط مناسب این گزینه ها را پر می کند ). حتی می توان گزینه های مشوقی برای تکمیل فرم اطلاعات نظیر تخفیف در آگهی های ویژه را چاشنی کار نمود تا افراد بیشتری به انجا این کار روی بیاورند.

حال چنین فرم عضویتی را با نحوه درج آگهی در دیوار مقایسه کنید. در دیوار شما به عضویت و پر کردن فرم نیازی نداشته و با کمترین کلیک ممکن، تاکید می کنم با کمترین کلیک ممکن به صفحه درج آگهی ارجاع داده شده و پس از آن به ثبت آگهی اقدام می نمایید. با استفاده از الگوی دیوار در دسته سایتهای درج اگهی، در طراحی رابط کاربری وبسایت باید موارد زیر در لحاظ گردد:

  • به حداقل رساندن تعداد کلیکهای مورد نیاز برای اقدام مورد نظر
  • به حداقل رساندن تعداد ارجاع دادن به صفحات جدید برای اقدام مورد نظر
  • سهولت در پیدا کردن بخشهای مورد نیاز کاربر ( مانند دکمه عضویت، بخش راهنما و … )

به طور کلی در رابط کاربری سعی بر این است تا استفاده از سایت به ساده ترین راه ممکن صورت گیرد. هرچه رابط کاربری بهینه تر باشد بازدیدکنندگان نسبت به عضویت، خرید و یا هر اقدام مورد نظر سایت بیشتر ترغیب خواهند شد. به فرم زیر دقت کنید :

رابط کاربری

این فرم هم مربوط به یکی از سایتهای نیازمندی اینترنتی می باشد. در این فرم، به جای 16 مرحله، ثبت نام در 4 مرحله خلاصه شده است. گرچه این ثبت نام از نگاه کاربر تنها در دو مرحله ( دو فیلد ابتدایی ) انجام می شود. چنین فرمی پروسه ثبت نام را بسیار ساده و خلاصه نموده و به کاربر حق انتخاب می دهد که نام خود یا شرکتش را و نیز ایمیل و یا شماره موبایل خود را وارد کند. این اعطای اختیار به کاربر اثر مناسبی در تجربه کاربری ( UX ) خواهد داشت. در این فرم، رمز عبور به توسط ایمیل یا پیامک به کاربر ارسال خواهد شد. حال به تصویر زیر دقت کنید :

رابط کاربری

در این فرم، گزینه مربوط به علامت زدن مطالعه قوانین حذف شده است. این تصویر که به سایت آگهی دیگری تعلق دارد یک کلیک مربوط به تیک زدن مطالعه قوانین را حذف کرده است؛ کاهش تعداد کلیک ها حتی یک کلیک در رابط کاربری تجربه مثبتی در پی خواهد داشت.

در صورت تمایل، مقاله” ۵۲ ایده برای طراحی یک رابط کاربری با تجربه کاربری خوب ” را هم مطالعه کنید!