آیا شما هم سایتی داشتید که شکست خورد و به درآمد نرسید؟ تا به حال فکر کردید چرا نتوانستید همچون صدها وبمستر دیگر در کشور مدیریت سایت خود را به عنوان شغل اول و اصلی خود تبدیل نمایید؟در این مطلب می خواهم تمام پاسخ های ممکن به دلایل شکست سایتهای ایرانی را معرفی کنم.این مطلب برای سه دسته از افراد مفید است :

  • کسانی که می خواهند کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند : آگاهی از دلایل شکست سایتهای ایرانی سبب جلوگیری از تکرار آن دلایل برای کسب و کار اینترنتی خواهد شد.
  • کسانی که سایتشان شکست خورده است : غالب این افراد تحلیل درستی از دلایل شکست خود ندارند که این امر سبب دلسردی و عدم تلاش دوباره می شود.
  • کسانی که سایت دارند : آگاهی از تجربه های موفقیت آمیز و غیر موفق دیگران سبب می شود برای توسعه و موفقیت سایت خود ریسک کمتری متقبل شده و در مسیر صحیح حرکت نمود.

اکنون به دلایل شکست سایتهای ایرانی که بر اساس تجربه شخصی خودم در آموزش و مشاوره به افراد مختلف گردآوری شده توجه نمایید:

1 ) نداشتن تجربه و دانش در زمینه راه اندازی و توسعه کسب و کارهای اینترنتی

در دسترس بودن اینترنت و سادگی استفاده از آن سبب شده تا کاربران اینترنت تصور کنند صرف آشنایی با اینترنت، آنها را برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی آماده می سازد. تجارت اینترنتی مانند هر نوع تجارت و کسب و کاری به آموزش، تخصص و تجربه نیاز دارد و بدون این عوامل، نمی توان امید چندانی به موفقیت داشت.

همچنین صرف مطالعه چند مقاله یا ایبوک نمی تواند کسی را به متخصص تبدیل نماید؛ چرا که همواره بین قضای تحقیقاتی و فضای واقعی اختلاف زیادی وجود داشته و در کسب و کار اینترنتی هم دانش روز به سرعت در حال تغییر و بروزرسانی می باشد. لذا نباید با دانش اندک و یا اعتماد به به نفس کاذب، کسب و کار اینترنتی را آغاز نمود. 

2 ) دنباله روی مطلق از سایتهای موفق

اینکه دیجی کالا، دیوار، نت برگ، آپارات و … به درآمدهای کلان رسیده و بسیار موفق شده اند دلیل مناسبی برای تکرار ایده و کسب و کار آنها نمی باشد. به جای آنکه ایده های موفق را کپی کرده و سعی کنیم کسب و کار نوپای خود را در مقابل غولهای تجارت آنلاین کشور قرار دهیم دلایل موفقیت آنها را بررسی کرده و از آن الگو بگیریم.

3 ) عدم تحقیقات مناسب و کافی پیش از اجرای کار( امکان سنجی ایده، تحقیق بازار و تحلیل رقبا )

بارها شاهد آن بودم که افراد ابتدا نوع کسب و کار خود را انتخاب می کنند ( مثلا فروشگاه اینترنتی، سایت نیازمندی و … ) و بعد مستقیماً به مرحله طراحی سایت پرش می کنند.علم کسب و کار و کارآفرینی به ما آموزش می دهد که قبل از ورود به فاز اجرایی، باید روی ایده کسب و کار خود تحقیقات گسترده انجام داده تا صمن شفاف سازی تمام جزییات ایده، ایرادها و کاستی های آن مشخص شده و مراحل امکان سنجی و توجیه اقتصادی آن صورت گیرد.  

 4 ) نداشتن چشم انداز فعالیت

” هر چه پیش آید خوش آید! ” در کسب و کار عامل اصلی شکست خواهد بود. باید برای 6 ماه، یکسال و دو سال و 10 سال بعد کسب و کار اینترنتی خود برنامه داشته باشید. باید بدانید کسب و کار اینترنتی شما به چه سمتی خواهد رفت و در چه ابعاد و چه زمینه هایی توسعه پیدا خواهد کرد. نداشتن پلن توسعه کسب و کار یعنی عقب ماندن از رقبا که این به منزله شکست خواهد بود.

5 ) عدم سنجش نیاز مالی پروژه و راههای تامین آن

عدم آگاهی از هزینه های مورد نیاز برای راه اندازی، مدیریت و توسعه سایت و کسب و کار اینترنتی و نیز داشتن راه حلی عملی برای تامین این هزینه ها یکی از دلایلیست که بسیاری از استارتاپها را با شکست مواجه می کند.

6 ) صرف هزینه زیاد برای بخش اجرایی کاری

گاهاً مشاهده شده هزینه های چند میلیونی بدون برنامه ریزی و دلیل موجه برای طراحی سایت و یا تبلیغات سایت صرف شده است.همین امر سبب می شود در ماه های ابتدایی که کسب و کار درآمد چندانی نخواهد داشت بر اثر این فشار مالی، از ادامه کار مایوس شده و یا هزینه بیشتری را صرف سایت انجام دهید تا هزینه های قبلی شما هدر نرود! همین امر به تدریج فشار را بیشتر کرده و فرد را از ادامه کار منصرف خواهد کرد. ( مثلا سایتی که برای راه اندازی آن 5 میلیون و برای تبلیغات آن ماهانه 10 میلیون تومان به مدت 6 ماه هزینه می شود باید بتواند علاوه بر تامین این مبالغ در مدت زمات مشخص، چندین برابر آن را نیز به دست آورد )

7 ) تمایل به انجام کار به صورت انفرادی

همانطور که در مقاله “ تیم سازی و لزوم توجه به آن در کسب و کارهای اینترنتی ” مطرح کردم، بسیاری از افراد رابطه خوبی با کار گروهی نداشته و یا شرایط مناسب برای یافتن شریک و همکار را ندارند. پس از مدتی از آغاز کار، به دلیل افزایش حجم کار، کاهش توان فرد برای مدیریت کار، دلسردی از عدم بازدهی، عدم توانایی پشتیبانی از نیازهای مالی کسب و کار اینترنتی و … سبب خواهد شد این افراد نتوانند کار ناتمام خود را ادامه دهند و در میانه های راه، پیش آنکه کسب و کار اینترنتی شان به بازدهی ملموسی برسد پروژه را تعطیل می کنند.

8 ) عدم استفاده از مشاوران کسب و کارهای اینترنتی

در فضای رقابتی کسب و کار امروزی که مالکیت یک کسب و کار، دلیلی برای لزوم مدیریت بر آن کسب و کار نیست باید بپذیریم صرف مطالعه مقالات مرتبط، داشتن تجربه در مدیریت سایت یا وبلاگ، آشنایی با فضای کسب و کار اینترنتی و … دلیلی منطقی و قانع کننده برای عدم استفاده از نقطه نظرات افراد باتجربه و باعلم نیست. در هر شغلی، از جمله تجارت الکترونیک نیاز است تا در مراحل مختلف کار از جمله  فاز تحقیقاتی (قبل از اجرای کار)، فاز اجرایی ( مرجله طراحی و اجرای کسب و کار )، مرحله تولد ( آغاز به کار )، مرحله رشد و توسعه و مرحله بلوغ از مشاوره و رهنمودهای افراد باتجربه و مشاوران متخصص در این زمینه استفاده نمود. با توجه به ماهیت کسب و کار اینترنتی در ارتباط با مشتری، نوع ارائه خدمات و فضای رقابتی ای که هر لحظه در حال بروزرسانی خود است باید بدانیم که عدم استفاده از خرد جمعی و دانش افراد دارای صلاحیت در این حرفه، می تواند احتمال شکست کسب و کار را افزایش دهد.

9 ) تمایل به موفقیت سریع، وسیع، کم هزینه و آسان

هیچ موفقیتی یک شبه رخ نمی دهد. استارتاپهای ایرانی موفق و نیز استارتاپهای بین المللی پس از ماه ها و سالها تلاش مداوم، صرفه هزینه زمانی و ریالی بالا و صبر و پشتکار به موفقیت رسیدند. در واقع می توان فرمول زیر را برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی در نظر گرفت:

[symple_highlight color=”blue”]موفقیت در کسب و کار اینترنتی = دانش + تجربه + سرمایه + زمان + پشتکار[/symple_highlight]

نمی توان انتظار داشت تمام پارامترهای سمت چپ معادله را تا بیشترین حد ممکن کاهش داد اما سمت راست معادله ( موفقیت ) را چند برابر نمود.

10 ) اولویت داشتن نیاز مالی به کارآفرینی اینترنتی

متاسفانه در ایران افراد آماتور زیادی به کسب و کار اینترنتی به عنوان راهی برای رفع نیازهای مالی و کار موقت نگاه کرده و رویکرد کارآفرینی به این حرفه ندارند؛ به همین دلیل با دید مادی زودبازده وارد این کار شده و به سرعت دست از کار می کشند.

حال که با دلایل دهگانه شکست سایتهای ایرانی آشنا شدید از شما می خواهم اگر شکستی را تجربه کردید و یا خود را در شرایط شکست می بینید آن را در بخش نظرات با سایر کاربران در میان بگذارید.