هفته گذشته در اولین کنفرانس تخصصی تبلیغات دیجیتالی شاهد بودم که اساتید سخنران با ارائه آمارها و نتایج پژوهش ها و نیز بیان مطالعات موردی بر لزوم توجه کسب و کارها به تبلیغات دیجیتالی و بازاریابی اینترنتی تاکید ویژه ای داشتند. در عمده کشورها آمار بودجه تبلیغات در فضای مجازی به شدت در حال رشد بوده و کسب و کارهای بین المللی نسبت به توجه به کاربران و مشتریان آنلاین خود غافل نیستند.

اما در ایران هنوز بسیاری از کسب و کارها، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی را در اولویتهای فرعی خود قرار می دهند و همچنان بودجه کلانی در بخشهایی نظیر تبلیغات تلوزیونی صرف می کنند. گرچه گرایش به تبلیغات مجازی به معنای حذف تبلیغات در سایر کانالها نمی باشد اما جلب توجه مشتریان بالقوه ای که به طور میانگین روزی 2 الی 5 ساعت را آنلاین می باشند و جامعه ای 42 میلیون نفری را شامل می شوند امری ضروری و برای برخی کسب و کارها حیاتی می باشد.

این مطلب که در ادامه مطلب قبلی نبضی‌نو با عنوان ” تبلیغات دیجیتال کسب و کارهای آفلاین برای جذب مشتریهای آنلاین ” نوشته شده سعی دارد با مطالعه موردی دیگری بر اهمیت و ضرورت بازاریابی و تبلیغاتی اینترنتی برای کسب و کارهای آفلاین تاکید نماید.

به بنر زیر توجه کنید.این بنر مربوط به کمپین آنلاین یکی از آژانسهای مسافرتی می باشد که علاوه بر تقویت حضور آنلاین خود، کمپینی برای برندسازی و جمع آوری بانک ایمیل مخاطبان مطالب گردشگری و توریسم برگزار کرده است:

بازاریابی اینترنتی

کمپین ذکر شده که مطابق با اصول بازاریابی اینترنتی از نظر طراحی بنر و صفحه فرود و سناریو طراحی شده بود نمونه دیجیتال سازی فعالیتهای تبلیغاتی یک کسب و کار حوزه گردشگری و مسافرتی به فضای آنلاین می باشد که با درک اهمیت آن توسط مدیریت آن کسب و کار، تیمی مستقل و حرفه ای برای این امر تشکیل شده است.

در نمونه ای دیگر، کمپین اینستاگرامی سیگنال را می توان مثال زد که بر خلاف سایر رقیبان خود در حوزه تولید خمیردندان که حضور فعالی در تلوزیون دارند این برند با برگزاری چنین کمپینی در فضای مجازی بر افزایش اعضای کانالهای اجتماعی خود، افزایش وفاداری به برند و حتی افزایش فروش تاکید می کنند :

بازاریابی اینترنتی سیگنال

گرچه می توان مثالهای متعددی در این زمینه مطرح کرد اما تعداد بسیار معدودی از کسب و کارهای آفلاین در ایران وجود دارد که برنامه های بلندمدت و فعالیت مستمر در فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده و باقی کسب و کارها به طور مقطعی و ناپیوسته  فعالیتی تبلیغاتی در فضای مجازی را دنبال می کنند. باید در نظر داشت که صرف طراحی سایت برای کسب و کارها نمی تواند تاثیری در بهبود خدمات مشتریان و تبلیغات داشته باشد.

قطعاً بازدهی ملموس بودجه صرف شده در تبلیغات دیجیتال به برنامه ریزی و استراتژی بلندمدت و هدفمند و فعالیت به صورت پیوسته نیاز دارد که امیدواریم کسب و کارهای ایرانی نیز همگام با دنیا تیمی مستقل و باتجربه برای چنین امری تشکیل داده و آن را در اهم فعالیتهای تبلیغاتی خود قرار دهند…