بازاریابی با جوایز ارزنده در ایران کاربرد زیادی داشته و بسیاری از کسب و کارها و کارخانجات از این روش برای جلب توجه افکار عمومی، افزایش فروش و بهبود جایگاه برند خود استفاده می کنند. کسب و کارهای اینترنتی ایرانی به دلیل سرمایه کمتر خود نسبت به کارخانجات، محدودیتهای بیشتری برای اهدای جوایز چشم گیر دارند؛ اما این بار دو برند خرده فروشی در ایران به نام های دیجی کالا و بامیلو، در اسفند 94 جوایز بسیار ارزنده ای را در مسابقه نوروزی خود برای کاربرانشان در نظر گرفته اند…

خودروی Rav4 توسط دیجی کالا و اهدای کلیه لوازم خانگی توسط بامیلو در آخرین ماه سال، توجه خریداران اینترنتی را به خود جلب کرده است. در این مطلب، قصد دارم نقاط قوت و ضعف این دو قرعه کشی را برای شما عزیزان مطرح کنم:

مسابقه نوروزی بزرگ دجی کالا : به آرزوهایت برس!

  • جایزه

قطعاً خودروی خارجی که بیش از 200 میلیون تومان ارزش دارد نظر هر کسی را به خود جلب می کند. دیجی کالا با انتخاب این جایزه، برتری و عظمت خود را نسب به تمام کسب و کارهای اینترنتی ایرانی به رخ کشید! این جایزه آنچنان چشمگیر است که اگر به صفحه خبر این مسابقه در دیجی کالامگ مراجعه کنید شاهد انبوهی از نظرات کاربران در این زمینه خواهید بود.

گرچه کاربران نظرات متفاوتی داشته و برخی از اینکه جایزه فقط برای یک نفر است گله مند بودند؛ در واقع آنها تمایل داشتند به جای یک جایزه 200 میلیون تومانی برای یک نفر، 200 میلیون تومان به چند جایزه برای چند نفر تقسیم می شد تا شانس برنده شدنشان افزایش یابد.

اما انتخاب این جایزه توسط دیجی کالا دلیلی جز به تصویر کشیدن بزرگی برند خود نبوده و با این حرکت – که قطعاً افزایش فروش هم به دنبال داشته – بیش از پیش برند دیجی کالا در ذهن مشتریان خود پررنگ تر شده است.

مسابقه نوروزی دیجی کالا

  • فرآیند مسابقه

در این مسابقه نوروزی، دیجی کالا فرایند پیچیده ای را انتخاب نکرده و امتیاز قرعه کشی را منوط به خریدهای بالاتر از 100 هزار تومان در نظر گرفته.گرچه با توجه به ارزش مادی جایزه، اختصاص یک امتیاز به هر 100 هزار تومان خرید معقول می باشد اما این امر با اعتراض بسیار زیادی از کاربران همراه شد؛ اعتراض به بالا بودن رقم شرکت در قرعه کشی و عدم توانایی همگان برای خرید با چنین مبالغی. شکی نیست که در هر صورت عده ای از کاربران به چنین فرآیندهایی معترض خواهند بود اما دیجی کالا باید شرایطی را در نظر می گرفت که ضمن پیش بینی این اعتراضات، با تعدیل فضا، رضایت حداکثری کاربران را در پی داشته باشد.

نکته جالب تر این بود که امتیاز کاربرانی که در قرعه کشی شرکت کرده بودند در پنل کاربریشان ثبت نشده بود و این امر هم یکی دیگر از مواردی بود که همگان به آن اعتراض داشتند. بخش مارکتینگ دیجی کالا باید می دانست که استفاده از “امتیاز”، می طلبد که از تکنیکهای بازی سازی یا گیمیفیکیشن نیز استفاده شده و با نمایش امتیازات هر کاربر، پر امتیازترینها و … علاوه بر افزایش هیجان و رقابت، از شبهات پیش آمده نیز جلوگیری نمایند.

قرعه کشی بزرگ بامیلو : خونتون زیر و رو میشه!

  • جایزه

“اگر برنده خوش شانس قرعه کشی نوروزی بامیلو بشین خونتون از دکوراسیون داخلی و کف و دیوار گرفته تا لوازم آشپزخانه و تلوزیون و سیستم صوتی و دستگاه های جدید بازی و مبلمان نو نوار میشه! وقتشه امسال یه خونه با وسایل جدید رو تجربه کنید…”

متن بالا در صفحه فرود مسابقه نوروزی بامیلو نوشته شده است.بامیلو سعی کرده جایزه خود را با حال و هوای نوروزی انتخاب کند که قطعاً انتخاب اشتباهی نبوده اما اشتباه بامیلو در این است که از عنوانی که اصطلاحاً دهان پر کن باشد استفاده نکرده است.جایزه دیجی کالا خودروریی خارجیست با ارزش حدودا 230 میلیون تومان! این رقم در ذهن کاربر نقش می بندد اما وقتی به ارزش ریالی جایزه بامیلو فکر کنیم رقم بزرگی که حواس را جمع کند حاصل نمی شود! بامیلو می توانست اعلام کند که مثلاً  ” کلیه وسایل منزل شما به ارزش 100 میلیون تومان نو خواهد شد! ” در اینصورت کاربر با عدد 100 میلیون تومان در ذهن خود بازی می کند و برای کسب این عدد تلاش می کند نه به دست آوردن وسایل خانه به این ارزش!

مسابقه نوروزی بامیلو

  • فرآیند مسابقه

برخلاف دیجی کالا، بامیلو فرآیند شرکت در مسابقه نوروزی خود را بر اساس تکنیکهای گیمیفیکیشن یا بازی سازی طراحی کرده است؛ در سیستم بامیلو، کاربران با هر خرید، یک نماد از هفت سین دریافت می کنند که به معنی کسب امتیازی مشخص می باشد و در نهایت، طبق راهنما، امتیاز حاصل از مجموع سینهای دریافت شده شانس کاربر برای شرکت در قرعه کشی می باشد.

سیستم طراحی شده بامیلو برای امتیازگیری در قرعه کشی گرچه جذاب بوده و به دلیل از استفاده از نمادهای نوروزی برای کاربر نیز خوشایند است اما می توانست کمی ساده تر نیز طراحی گردد.نکته دیگری که بامیلو استفاده کرده تمرکز بر بازاریابی دهان به دهان و استفاده از ابزار کاربران برای پروموت این قرعه کشی می باشد.

[divide icon=”square” width=”medium”]

برگزاری چنین مسابقاتی که جوایزی ارزنده دارند به تبلیغات گسترده برای اطلاع رسانی عمومی نیز نیاز خواهند داشت.اما نکته مهم در اجرای آنها را می توان فرآیند شرکت در مسابقه و جلوگیری از ایجاد شبهه در این فرآیند در نظر گرفت. اینکه دیجی کالا طبق وعده خود که قرار بود روز 20 اسفند برنده را اعلام کند اما اعلام برنده مسابقه نوروزی خود با یک هفته تاخیر به شبهات و نارضایتی ها دامن زد…