یکی از کلیشه ای ترین اما مهم ترین سوژه های بازاریابی استفاده از رویدادهای تقویم می باشد؛ همراهی با آنچه برای مشتریان شما مهم بوده و در زندگی آنها مطرح می باشد می تواند به یکی از فرصت های بکر برای افزایش فروش کسب و کار اینترنتی شما و یا برندینگتان تبدیل شود. البته پیش از آنکه هر رویداد تقویم را در برنامه های بازاریابی اینترنتی خود بگنجانید باید موارد متعددی را برسی نمایید تا جشنواره فروش اینترنتی شما با موفقیت همراه شود. در ادامه به این موارد پرداختم :

الف ) توجه به مخاطبان و خدمات کسب و کار اینترنتی خود

 به مخاطبان کسب و کارتان توجه داشته باشید. به عنوان مثال، اگر کسب و کار اینترنتی شما به صورت B2B بوده و مشتریان شما قشر خاصی از صنایع را در بر می گیرند نمی توان با هر رویداد عام تقویم، کمپین تخفیف و فروش اینترنتی و … راه اندازی کرد. هر برنامه بازاریابی باید متناسب با ” نوع مخاطبان ” و ” نوع خدمات ” کسب و کار شما طراحی گردد. فرض کنید کسب و کار اینترنتی شما، نوعی پلتفرم هوشمند و بسیار تخصصی تحت وب بوده که صرفاً در صنایع فولاد کاربرد دارد که با دریافت هزینه حق استفاده از نرم افزار به شرکت های فولاد و صنایع وابسته درآمد کسب می کنید. در این حالت خدمات شما قابلیت و انعطاف لازم برای فروش و تخفیف ویژه خدمات در مناسبت های تقویم از جمله ولادتها و … را نداشته و چنین کمپین هایی تاثیر نامطلوبی روی برند شما در پی خواهد داشت؛ زیرا نوعی چوب حراج زدن به کالایی کمیاب و ارزشمند تلقی می شود که منطقی نیست. ضمناً خاص و محدود بودن مشتریان شما سبب خواهد شد تخفیف ها در زمان عقد قرارداد لحاظ شده باشد و بلندمدت بودن قراردادها نیز مانع دیگری برای این امر می باشد.

ب ) استفاده از بازیهای قیمتی در بازار رقابتی

به طور کلی زمانی که کسب و کار شما رقیبی ندارد و مشتریان فقط می توانند کالا و خدمت مورد نظر را از شما تهیه کنند لزومی به بازاریابی با بازی های قیمتی وجود نخواهد داشت؛ بلکه این امر در زمان رقابت شدید کسب و کارها صورت می گیرد و عمدتاً برای مدلهای B2C کاربرد بیشتری دارد. اما در نگاهی دیگر، اگر بنگاه شما مدل B2B دارد ( مانند شبکه های تبلیغاتی مثل کلیک یاب ) برای تحریک خرید و ترغیب شرکتها به سفارش خدمات، می توانید جهت معنی دار کردن تخفیفهای خود از این مناسبتهای تقویم استفاده نمایید. البته در نظر داشته باشید تکرار تخفیفهای مناسبتی سبب خواهد شد که مشتری به قیمتهای تخفیف دار عادت کرده و برای ثبت سفارش خود منتظر جشنواره تخفیف بعدی باشد.

ج ) تناسب محتوایی رویداد با خدمات و ماهیت کسب و کار اینترنتی خود

تناسب رویداد تقویم با کسب و کار اینترنتی خود را فراموش نکنید.اگر مخاطب و مشتریان شما فقط آقایان هستند نباید به مناسبت روز مادر جشنواره فروش اینترنتی برگزار کنید! در مثالی دیگر، اگر دانش آموزان دبستانی و راهنمایی مخاطب وبسایت شما هستند جشنواره تخفیف به مناسبت ولنتاین مناسب نخواهد بود! باز مثالی دیگر اینکه فروشگاه ابزارآلات صنعتی شما نمی تواند با جشنواره فروش اینترنتی به مناسبت شب یلدا تناسب داشته باشد!

د ) مطالعه موردی : جشنواره های فروش ویژه به مناسبت روز پدر

” روز پدر ” که دوم اردیبهشت به مناسبت ولادت علی (ع) از جمله رویدادهای ارزشمند برای مردم و خانواده های ایرانی می باشد سوژه جشنواره های فروش بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی انتخاب شده است. با توجه به ماهیت این روز که مربوط به پدرها و خانواده می باشد بهترین تناسب این رویداد مربوط به فروشگاه های اینترنتی بوده که امکان خرید هدیه برای پدرها را دارا می باشند ( در تکمیل این صحبت، پلتفرمی مانند سایت اخبار رسمی که خدمات روابط عمومی آنلاین را به شرکتها ارائه می کند، نمی تواند بین روز پدر و خدمات و مشتریان خود تناسبی برقرار کند؛ لذا نباید از این رویداد استفاده نماید ).

[images cols=”four” lightbox=”true”]
[image link=”3646″ image=”3646″]
[image link=”3633″ image=”3633″]
[image link=”3632″ image=”3632″]
[image link=”3631″ image=”3631″]
[/images]

جشنواره فروش دیجی کالا

همانطور که در بنرهای بالا می بینید عمده فروشگاه های اینترنتی برتر کشور کمپینهای خود را با این موضوع برگزار کرده اند.اما در نظر داشته باشید صرف اعمال تخفیف نمی تواند برای همیشه محرک و جذاب باشد و جهت معنی دار بودن و محرک تر بودن، باید تعداد این جشنواره ها کمتر بوده تا مشتری، تخفیف ها را فرصتی استثنایی قلمداد نکند؛ نه اینکه بداند اگر امروز خریدی انجام ندهد فردا جشنواره فروش ویژه دیگری با نامی جدید اما با همان تخفیفها برگزار خواهد شد. ضمناً فراموش نکنیم که هر فروشگاه اینترنتی باید سعی کند در بازه های زمانی، کمی چالش و جذابیت را نیز در جشنواره های خود دخیل نماید.

ذ ) لزوم توجه به نظرات ارزشمند شما

اگر شما دارای فروشگاه اینترنتی هستید یا در جشنواره های فروش ویژه از فروشگاه های اینترنتی خرید کرده اید نظر خود را در این باره مطرح نموده و به کامل شدن این مقاله کمک کنید.