لزوم طراحی صفحه فرود در کمپینهای تبلیغات بنری بر عمده سایتهای ایرانی آشکار شده است؛ صفحه فرود بهینه می تواند به طرز چشمگیری در بهبود نرخ تبدیل کمپین و تحقق هدف شما موثر باشد. پس از بررسی لندینگ پیج های استارتاپهای ایرانی به این پی بردم که عمده آنها از یک سبک برای طراحی صفحه خود استفاده می کنند.

این سبک طراحی صفحه فرود گرچه هنوز کارآمد بوده و در افزایش نرخ تبدیل این کمپینها – که عمدتاً دریافت مشخصات نام و ایمیل کاربر و اعطای کد تخفیف می باشد –تاثیرگذار است اما متاسفانه تمامی آنها یک نکته کلیدی را در صفحات خود مد نظر قرار نمی دهند. ابتدا به سه صفحه فرود زیر که متعلق به نت برگ، شیکسون و چیلیوری است دقت نمایید:

صفحه فرود شیکسون صفحه فرود چیلیوری صفحه فرود نت برگ

هر سه این سایتها در صفحه فرود خود از بازدیدکننده می خواهند که برای دریافت آفر، اطلاعات خود را وارد نماید. فرم های ثبت اطلاعات در این صفحات به خوبی طراحی شده و گرافیک به کار رفته در آن نیز قابل قبول و مناسب است. همچنین کاربر با مطالعه توضیحات مختصر صفحه به خوبی علت ثبت اطلاعات خود و هدیه آن سایت را متوجه شده که مجموع این موارد برای طراحی یک صفحه فرود بهینه ضروری می باشد.

اما ایراد این سه صفحه در این است که تنها بازدیدکننده هایی را هدف قرار می دهد که از قبل نسبت به آن سایت آشنایی داشته است؛ به عبارت دیگر، من به عنوان بازدیدکننده با علم بر اینکه شیکسون،انواع پوشاک زنانه مردانه را ارائه می دهد، نت برگ آفرهای خرید گروهی را در شهر من عرضه می کند و سایت چیلیوری هم برای سفارش اینترنتی غذا در تهران است مشخصات خود را در فرم ها ثبت می کنم ( با فرض اینکه آفر این سایتها برای من جذاب باشد). این در حالیست که اگر آفر ارائه شده توجه مرا جلب نکند و یا من، برای اولین بار با نام این سایتها در همین صفحه آشنا شده باشم و از خدمات، کیفیت خدمات و نیاز احتمالی ام به این خدمات آگاهی نداشته باشم به احتمال زیاد به جای پر کردن فرم، یا صفحه را بسته و یا به دنبال گزینه ای برای ورود به صفحه اصلی آن خواهم گشت.

در اینجاست که متوجه می شویم هیچ کدام از این صفحات، برای ورود به صفحه اصلی سایت مرجع لینک نداده و هیچ نمونه محصولی از خود را در صفحه فرود ارائه نکرده است. این امر می تواند کاهش نرخ تبدیل را به دنبال داشته باشد ( نمی توان به اجبار، کاربر را در یک صفحه حبس کرده و از او بخواهیم که فرم ما را پر کند). برای درک بهتر این موضوع، به تصویر زیر که مربوط به کمپین تبلیغات بنری کاموا می باشد دقت کنید :

صفحه فرود کاموا

این صفحه تمام ویژگی های مثبت تصاویر قبلی را دارا می باشد. اما نکته حائز اهمیت آن، درج نمونه سایتهاییست که با کاموا ساخته شده است.بدین ترتیب بازدیدکننده با علم کامل از صحت توضیحات بیان شده در صفحه و خدمات کاموا و همچنین تطابق نیاز خود با خدمات این استارتاپ، فرم مربوطه را جهت دریافت آفر تکمیل می نماید.

به جز موارد بالا، صفحه فرود ریحون نیز – که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید – ترکیبی از ویژگی های مثبت و منفی می باشد که در ادامه برای شما بیان کردم :

  • مثبت : توضیحات کامل و شفاف در مورد آفر ریحون
  • مثبت : برندسازی با ارائه توضیحات در مورد ویژگی های ریحون(سایر صفحات بررسی شده این ویژگی را نداشتند)
  • مثبت : جذب مشتری با نمایش لوگو رستورانها
  • منفی : فیلدهای زیاد برای تکمیل فرم ثبت نام

صفحه فرود ریحون

با مرور به تحلیل پنج صفحه فرود بالا می توانید با توجه به نیاز خود، لندینگ پیج هایی با کمترین ایراد را طراحی کرده و در طراحی آن، علاوه بر نرخ تبدیل، به برندسازی و جذب کاربران تازه و ناآشنا با برندتان را نیز مد نظر قرار دهید.

اگر فکر می کنید تحلیل من در مورد سه صفحه فرود شیکسون، نت برگ و چیلیوری اشتباه است دلایل خود را در بخش نظرات اعلام نمایید.