همانطور که از معرفی کوتاه سایت مشخص است، ایوند به شما کمک می کند که به راحتی رویداد خود را ایجاد، مدیریت و معرفی کنید. همین؟ بله همین. کاری به ظاهر ساده و کوچک ولی با سختی ها و پیچیدگی های بسیار.

ایوند در نگاه اول یک پروژه موفق است، زیرا با مراجعه به صفحه رویدادها با تعداد بسیار زیادی از رویداد و اتفاق مواجه میشوید که در شهرهای مختلف ایران برگزار می شوند. بیشتر آنها مفید و کاربردی بنظر رسیده و تنوع موضوعی در آن به چشم میخورد. همه اینها نشان می دهد که این پروژه تا اینجای کار و از دید کاربران مفید بوده است. اما کار تیم مدیریت و بازاریابی این شرکت عملا از اینجا آغاز می شود، مسیری که میتواند موجب پیشرفت یا نابودی این تجارت شود. اجازه بدهید قبل از اینکه نگاهی به آینده داشته باشیم گذشته این سایت را بررسی کنیم.

ایوند چگونه آغاز شد؟

با مراجعه به صفحه درباره ما در می یابیم که استارت آپ ایوند(evand.ir) با نام تجاری “پردیس افزار ماندگار ایرانیان” راه اندازی شده و بعنوان یک شرکت رسمی ثبت شده است. محیط کاری این شرکت احتمالا محیطی شاداب و پویاست ولی اطلاعات بیشتری جز یک تصویر دسته جمعی نمی توان از صفحه درباره ما در سایت دریافت کرد. به همین منظور از طریق شماره ای که برای پشتیبانی از طریق تلگرام معرفی کرده بودند سعی کردیم سوالاتی از ایشان بپرسیم و بیشتر با آنها آشنا شویم. در ادامه چکیده ی بخشی از پاسخ های دریافتی را برای شما هم قرار دادیم.

تیم ایوند

حمید رضا احمدی بنیانگذار ایوند است، سه سال پیش و با ظهور استارت آپ ویکند و داغ شدن تب جشنواره وب ایران جای خالی چنین سیستمی را احساس می کند، سایت های مشابه خارجی مانند eventbrite را بررسی کرده و یک سیستم ابتدایی و ساده را راه اندازی میکند. که با نام مای ایونت در اختیار عموم قرار گرفت.

ایوند ابتدا با نام myevent و دامنه ای به همین نام کار خود را آغاز کرد. در ابتدا به یک سیستم فروش بلیت برای استارت آپ ویکندها بدل شده بود و کم کم مورد توجه و استفاده دیگران نیز قرار گرفت. اوایل سال 2016 و براساس اطلاعات موجود بر روی سایت archive.org دامنه و هویت این سایت تا حدی تغییر کرد که بیشتر این تغییرات مثبت و در جهت پیشرفت آن بوده است. استفاده از یک نام جدید (ایوند) با قابلیت های برندینگ بسیار بالاتر و تغییرات در ظاهر و امکانات سیستم قبلی، موجب شده است که ایوند تولدی دوباره را تجربه کند.

در حال حاضر 8 نفر بصورت تمام وقت در ایوند فعالیت می کنند، که 4 نفر از آنها در بخش فنی و 4 نفر دیگر در بخش های پشتیبانی، فروش و بازاریابی مشغول هستند.

ایوند چگونه کار می کند؟

با مراجعه به صفحه اصلی سایت ایوند شما دو گزینه اصلی پیش رو خواهید داشت؛ مشاهده رویدادها یا ثبت رویداد. بعنوان یک کاربر پس از مراجعه به صفحه رویدادها لیستی از رویدادهای ثبت شده بر روی سایت را مشاهده خواهید کرد که به ترتیت نزدیک بودن زمان برگزاری نمایش داده می شوند. در نوار بالایی صفحه یک اسلایدر طراحی شده که به معرفی رویدادهای ویژه اختصاص داده شد و عملا یکی از راه های درآمدزایی سایت محسوب میشود.

در پایین اسلایدر بخشی برای جستجو و فیلتر کردن رویدادها در اختیار کاربران قرار داده شده که به شما اجازه می دهد رویدادها را براساس محل برگزاری، هزینه و زمینه فعالیت فیلتر کنید. بقیه موارد را میتوانید با گشت و گذار در سایت مشاهده کنید.

برگزاری یک رویداد رسمی نیازمند معرفی و البته جذب شرکت کنندگان است. معرفی رویداد در فضای وب نیازمند یک صفحه و آدرس مشخص است چیزی که ممکن است همیشه به راحتی در دسترس شما نباشد. علاوه بر آن اگر رویداد شما یک رویداد رایگان نیست باید امکان فروش بلیت و رزرو آنلاین را نیز فراهم کنید. ایوند چه امکاناتی به شما می دهد؟ در ادامه مهمترین آنها را بررسی می کنیم:

ساخت صفحه فرود یا Landing Page

اگر رویدادهای موجود در سایت را بررسی کنید متوجه می شوید که بیشتر آنها سایت یا صفحه ای بر روی اینترنت ندارند. ایوند به آنها امکان داده تا یک صفحه اینترنتی داشته باشند و اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار دهند. قابلیت نمایش تاریخ، مکان، هدر، تصویر شاخص، قرار دادن متن و لینک و لیست و تصویر و … که همگی به شما کمک می کند یک صفحه فرود آبرومند و کاربردی برای رویداد خود ایجاد کنید.

صفحه فرود ایوند

سیستم فروش آنلاین بلیت

فارغ از دغدغه های پرداخت آنلاین مثل نماد اعتماد، درگاه پرداخت، تسویه حساب، کدنویسی و … میتوانید خیلی سریع برای رویداد خود بلیت فروشی کنید. امکان ثبت بلیت با قیمت های متفاوت، تعیین حداکثر مجاز شرکت کنندگان، کد تخفیف، تاریخ شروع و انقضای بلیت، حداقل و حداکثر خرید بلیت توسط یک نفر، امکان درج عنوان و توضیحات برای هر بلیت، فعال و غیرفعال کردن سریع بلیت ها، امکاناتی هستند که به شما کمک میکنند هر رویدادی را مدیریت کنید. می توان گفت در این بخش هیچ کاستی وجود نداشته و همه چیز به خوبی در نظر گرفته شده است.

تنها مشکلی که در بخش تعریف بلیت وجود داشت عدم امکان مرتب سازی آنها پس از ایجاد بود.

فرم ثبت نام و گزارشات آماری

در ایوند شما امکان طراحی یک فرم ثبت نام را خواهید داشت، یعنی می توانید تعیین کنید که فرد هنگام ثبت نام باید چه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد و کدام یک از آنها اجباری هستند. فرض کنید که رویداد شما با اعطای گواهینامه رسمی در پایان دوره همراه باشد، به راحتی میتوانید املای صحیح نام و نام خانوادگی افراد به زبان انگلیسی را نیز هنگام ثبت نام از آنها درخواست کنید.

در پنل مدیریت، گزارش آماری از میزان بازدید و فروش در روزهای مختلف ارائه می گردد. این اطلاعات به شما کمک می کند که درک درستی از نتیجه کمپین های تبلیغاتی خود برای این رویداد داشته باشید.

آمار سایت ایوند

مدیریت شرکت کنندگان

در این بخش لیستی از اطلاعات شرکت کنندگان و ثبت نام کنندگان در این رویداد را مشاهده می نمایید. همچنین شما امکان ارسال ایمیل مستقیم از پنل مدیریت رویداد خود به آنها را خواهید داشت. بعنوان مثال میتوان آدرس دقیق یا مدارک مورد نیاز هنگام حضور در رویداد را برای شرکت کنندگان خود ارسال کنید. همچنین می توانید یک ایمیل پیش فرض برای ارسال به افراد هنگام ثبت نام ایجاد کنید تا به خوبی از تایید ثبت نام خود توسط شما آگاه شوند.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل

در این بخش به شما امکان داده شده که برای شرکت کنندگان رویداد یا دنبال کنندگان پروفایل خود یک ایمیل در تاریخ و ساعت مشخص ارسال کنید. این ایمیل می تواند برای ارسال دعوتنامه یا تشویق به ثبت نام در رویدادهای جدید مورد استفاده قرار گیرد. وجود چنین بخش هایی نشان دهنده تلاش ایوند برای جلب رضایت مشتریان است.

بطور حتم نبود این بخش موجب نارضایتی شما نمی شد ولی وجود آن میتواند یک مشتری را به یک مشتری وفادار تبدیل نماید. یک مشتری وفادار یک تبلیغ گر ماهر است، شاید نگارش همین مقاله نتیجه ای از وجود سرویس هایی از این دست باشد.

سیستم ادغام و طراحی پنل مدیریت

با استفاده از سیستم ادغام شما می توانید به راحتی فرم سفارش را در سایت خود نمایش دهید و کاربران را تشویق به ثبت نام در رویداد از طریق فرم پرداخت ایوند نمایید.

پنل مدیریت ایوند را میتوان مدرن، آسان، سریع دانست که در آن از ادبیات مناسبی نیز استفاده شده است. بعنوان مثال به جای عبارت “تایید میکنم” روی دکمه نوشته شده است “حله”.

پنل ایوند

ایوند چگونه درآمد زایی می کند؟

هر تجارتی برای بقا و ارتقای خود نیازمند درآمدزایی است، در غیر اینصورت هرچقدر هم که با استقبال عمومی مواجه شود یک شکست محسوب خواهد شد. ایوند روش های مختلفی برای کسب درآمد خود در نظر گرفته ولی بنظر نمی رسد که در این راه چندان موفق بوده باشد. در ادامه به بررسی دلایل خود بر این احتمال می پردازیم.

درصد فروش از هر رویداد

ایوند در مقابل خدماتی که به شما ارائه می کند، درصدی از فروش شما را دریافت میکند. این درصد به اندازه ای است که شما را راضی نگه میدارد زیرا در نهایت مبلغ بالایی نمی شود، به عبارت دیگر در این زمینه ایوند بسیار سخاوتمند است. البته با توجه به تعداد رویدادها مجموع این مبالغ می تواند برای ایوند یک منبع درآمد مهم محسوب شود به شرطی که فروش رویدادها و قیمت آنها بالا باشد.

در عمل ایوند شریک تجاری شما خواهد بود، هر چقدر بیشتر بفروشید بیشتر سود خواهد کرد و هر چقدر بیشتر دیده شوید بیشتر دیده میشود، عکس این مسئله نیز صادق است. در نتیجه استراتژی های درآمدزایی ایوند باید به سمتی کشیده شود که همه چیز در قالب سود دوطرفه تعریف گردد.

ابزار تبلیغاتی ایوند

در پنل مدیریت ایوند بخشی اضافه شده است که به شما اجازه می دهد از امکانات ایوند برای تبلیغات خود استفاده کنید. سه ابزار اصلی وجود دارد. اول اسلایدر سایت که به شما امکان می دهد در تاریخ های مشخصی رویداد خود را در اسلایدر موجود در صفحه ی همه رویدادها به نمایش بگذارید و متناسب با آن روزانه 45 هزارتومان پرداخت کنید. این هزینه برای یک بنر تبلیغاتی در روز منطقی و معقول بنظر می رسد ولی ما هیچ وقت کارایی آن را تست نکردیم که تاثیر آن بر فروش و بازدید را بسنجیم. همین که ما کارایی آن را بررسی نکرده ایم نشان دهنده ضعف ایوند در معرفی این محصول است.

تبلیغات ایوند

در بخش بعدی شما می توانید رویداد خود را از طریق ایمیل به دنبال کنندگان ایوند معرفی کنید. پیشنهادی که به ظاهر خوب است ولی ضعف های بسیاری دارد، اول آنکه ایمیل فقط روزهای یکشنبه ارسال می شود در حالیکه تجربه ما نشان داده در فاصله کمتر از سه روز به رویداد آمار ثبت نام به مراتب بیشتر خواهد شد. یعنی رویدادهایی که پنجشنبه، جمعه و شنبه براگزار میشوند شانس کمتری برای جذب مشتری از این طریق خواهند داشت.

همچنین هزینه ارسال ایمیل در مقایسه با تبلیغات بنری بالاست، البته این هزینه به ظاهر بالاست زیرا ایوند به شما توضیح نداده که چرا این قیمت گذاری را انجام داده است. بعنوان مثال مشخص نیست که چند درصد احتمال بازشدن ایمیل ها یا کلیک بر روی لینک ها وجود دارد، چه مرجعی ارسال ایمیل و گزارش آن را تایید می کند و چه نمونه های موفقی از این روش تبلیغاتی استفاده کرده اند؛ هزینه ارسال ایمیل بالاست زیرا ایوند ارزش واقعی آن را مشخص نکرده است.

تبلیغات نمایشی نیز دقیقا مشکل تبلیغات ایمیلی را دارد، ایوند گفته است که تبلیغات بنری شما را در اندازه های مختلف در سایت های پر بازدید ایرانی نمایش می دهد، اگر تجربه موفقی از همکاری با ایوند داشته باشید ممکن است اعتماد کرده و این پیشنهاد را بپذیرید ولی اولین تبلیغ از طریق این سیستم خیلی به سختی اتفاق خواهد افتاد و احتمال اینکه در شروع کار، کاربران به ایوند اعتماد کنند پایین است. ما این سیستم را تست نکردیم وگرنه حتما نتایج دقیق تری در اختیار شما قرار می دادیم.

اگر صاحب رویداد خودش سایت داشته باشد تبلیغات بنری ایوند برای او مناسب نیست، زیرا اگر این تبلیغات را بر روی یک صفحه از سایت خود انجام دهد هم بر میزان فروش تاثیرگذار خواهد بود و هم به معرفی بهتر برند تجاری اش کمک خواهد کرد.

پیشنهادات برای ایوند

  1. بهتر است ایوند حداقل بودجه برای تبلیغات نمایشی و ارسال ایمیل را پایین بیاورد و یا امکان سفارش در فضای نمونه را برای کاربر ایجاد کند. زیرا بیشتر رویدادهای ثبت شده پتانسیل تجاری بالایی ندارند.
  2. تیم بازاریابی ایوند باید رویدادهای مهم که پتانسیل درآمدزایی یا تبلیغات بیشتری دارند را شناسایی کرده و بصورت مستقیم با آنها در تماس باشد؛ تا پس از دریافت نظرات آنها پیشنهادات تبلیغاتی و پکیج های ویژه در اختیارشان قرار دهد. با این روش هم روش های کنونی درآمدزایی بیشتری خواهند داشت و هم در تعامل با مشتریان، روش های جدیدی برای تبلیغات و درآمدزایی کشف خواهد کرد.
  3. فضاهای تبلیغاتی بیشتری در سایت خود ایجاد کند و بعنوان مثال سایدبار صفحات داخلی را نیز بعنوان یک بخش با ارزش به سیستم تبلیغات داخلی خود اضافه کند.
  4. امکان ارسال دیدگاه و یا پرسش و پاسخ به صفحه هر رویداد اضافه گردد، کاربران علاقه مند میتوانند سوالات و نظرات خود را مطرح نمایند و سایر کاربران نیز از اطلاعات این بخش بهره مند خواهند شد.
  5. امکان درج نظرات کاربران پس از پایان دوره در مورد رویداد برگزار شده فراهم گردد و در سوابق برگزار کننده قابل مشاهده باشد، این مسئله ممکن است چالش های جدیدی را برای تیم مدیریت ایجاد کند ولی بر رضایت مشتریانی که در دوره ها شرکت میکنند تاثیر بسزایی خواهد داشت.

آنچه در این مقاله مطرح شده تنها دیدگاه تیم فنی ما در یک بررسی سطحی و یک روزه بوده است، بطور حتم ایراداتی در برداشت ما از امکانات این سیستم وجود داشته است و یا بخش هایی از آن را به درستی متوجه نشده ایم. هدف ما آشنایی بیشتر شما عزیزان با یک استارت آپ موفق در فضای وب فارسی و الگو برداری از نقاط قوت آن در تجارت خود بوده است.

بنظر شما بهترین راه درآمدزایی برای چنین سیستم هایی چیست؟ ایوند چه نکات مثبت یا منفی ای در فرآیند ثبت نام، مدیریت و کاربری خود دارد؟ تجربیات خود هنگام استفاده از آن را با ما در میان بگذارید.

منبع » بلاگ وبسیما