دیتاشهر یکی از استارتاپهای نوپا بوده که در زمینه audit marketing فعالیت می کند. به عبارت ساده تر، دیتاشهر فضایی را در اختیار کاربران قرار می دهد تا نسبت به مکانهای تفریحی،گردشگری،خدماتی و … در شهر خود نظر داده و کیفیت آنجا را ارزیابی و نقد کنند. بازاریابی به شیوه نقد و بررسی در کل دنیا رواج داشته و یکی از اثرگذارترین روشهای تبلیغات می باشد؛ مخصوصاً اگر این بررسیها توسط کاربران و به صورت غیر رسمی انجام گردد( احتمالا شما هم مثل من برای خرید لوازم دیجیتال به سایت دیجی کالا مراجعه و نظرات خریداران آن محصول را بررسی کرده و سپس با توجه به برآیند نظرات، در مورد خرید یا عدم خرید آن محصول تصمیم گرفتید).

به جز از دیتاشهر، نمونه های دیگری نیز در زمینه نقد و بررسی مکانها از نگاه مردم در ایران فعالیت دارند اما شاید هیچکدام از آنها هنوز نتوانستند به موفقیت چشمگیری دست پیدا کنند.با توجه به فعالیتهای انجام شده توسط دیتاشهر به نظر می رسد تصمیم این تیم در گسترش کسب و کار خود جدی بوده و اهداف بزرگی را دنبال می کنند. در این مطلب قصد دارم به بررسی بنر و صفحه فرود دیتاشهر در آخرین کمپین تبلیغات کلیکی اش بپردازم.

بنر دیتاشهر

ویژگی های مثبت : مدت زمان کوتاه، نمایش کادو که توجه را جلب می کند، متن کوتاه و گیرا، نمایش لوگو برای برندسازی،استفاده از فراخوانی عمل

ویژگی منفی: ناهماهنگی رنگ سبز با کل بنر، استفاده از متن سفید در رنگ سبز که ترکیب نامناسبی برای خوانایی متن بوده و تضاد رنگ ایجاد نمی کند، استفاده از رنگ سبز و متن سفید برای گزینه “کلیک کن” در صفحه آبی (باید برای ایجاد تضاد رنگ، از رنگهای متضاد و تیره و روشن استفاده کرد تا گزینه و متن آن به خوبی دیده شده و نگاه را جلب کند)

datashahr-banner صفحه فرود دیتاشهر

صفحه فرود دیتاشهر عاری از مشکل و نقص است. این لندینگ پیج، برای بازدیدکننده آن بسیار جذاب بوده و بدون شک آمارهای آن نیز بسیار باکیفیت می باشد. البته با توجه به اینکه خدمات دیتاشهر به موضعیت جغرافیایی کاربران ارتباط مستقیم دارد بهتر بود به نام شهرها و استانها و یا نام برخی مکانهای معروف در استانها اشاره می شد تا خدمات آن برای کاربران ملموس تر و جذابتر باشد.

صفحه فرود دیتاشهر در سه اسلاید تمام صفحه طراحی شده که در هر اسلاید با دقت بالا کلیه نکات لازم برای بهینه سازی یک صفحه فرود رعایت شده است. در ادامه، هر سه اسلاید را به صورت جداگانه بررسی کردم:

ویژگی های مشترک سه اسلاید:

  • طراحی ساده و بدور از المان های متعدد و افکتهای متحرک
  • استفاده از ترکیب رنگ هدفمند برند
  • توضیحات مختصر و مفید
  • استفاده از کمترین گزینه قابل کلیک در هر صفحه
  • داستانی بودن هر صفحه و ارتباط موضوعی بین صفحات
  • استفاده از سه اسلاید به رنگهای آبی،سبز و سفید مطابق با سه اسلاید بنر در این سه رنگ

اسلاید اول : معرفی کلی سایت

در این اسلاید، به جای متنهای طولانی در دو جمله کل عملکرد وبسایت به زبان ساده معرفی شده است.پس از مطالعه این دو جمله و آشنایی با سایت، می توان سه مورد از نظرات کاربران را مشاهده کرد که برای بازدیدکننده مثال عینی و جذاب بوده و قطعاً آنان را به کسب اطلاعات بیشتر مشتاق می کند( در مورد لزوم استفاده از نمونه محصولات و خدمات خود در صفحات فرود به صورت ویژه و مفصل در مقاله صفحه فرود تکراری و تکرار یک اشتباه توضیح دادم ) سپس با یک گزینه، کاربر به مطالعه بیشتر در مورد دیتاشهر تشویق می شود.

دیتاشهر

اسلاید دوم : تحریک بازدیدکننده برای جذب

در این اسلاید، بازدیدکننده برای عضویت در سایت، فعالیت و کسب جایزه به چالش کشیده می شود. در اینجا هم از تصاویر و گزینه های متعدد و صفحه ای شلوغ خبری نیست و مخاطب، مستقیماً با سه سطر توضیحات مواجه شده و آن را مطالعه می کند. سپس برای مشاهده صفحه قبل( برای یادآوری عملکرد سایت ) یا شروع این رقابت، گزینه مرحله آخر را انتخاب می نماید. سیستم این رقابت نیز بسیار ساده و بر اساس عملکرد کاربرد در سایت می باشد؛ چنین سیستمهای امتیازی در راستای افزایش فعالیت و وفاداری کاربران طراحی می گردد و شرط اصلی موفقیت آن دو عامل عملکرد صحیح سیستم و صحت در پرداخت جوایز می باشد.

دیتاشهر

اسلاید سوم: آماده سازی کاربر برای فعالیت

حال زمان آن رسیده که کاربر به صورت عملی فعالیت در سایت را آموزش دیده و سیستم داخلی سایت را مشاهده کند.دیتاشهر در این اسلاید از ویدیویی آموزشی برای این امر استفاده کرده که این استفاده از محتوای ویدیویی نیز در صفحات فرود نیز توصیه می گردد.

در این صفحه باز دو گزینه برای رفتن به صفحه قبل و ادامه فرآیند با عنوان “شروع می کنم” تعبیه شده است. نکته قابل تامل در رنگ متفاوت گزینه “شروع می کنم” با رنگ سایر دکمه ها می باشد و این یک حرکت هوشمندانه در راستای تحریک مخاطب به کلیک می باشد. البته بهتر بود برای رنگ این گزینه به جای سبز، از آبی استفاده می شد که رنگ برند دیتاشهر می باشد.

دیتاشهر

نتیجه گیری:

همان قدر که طراحی صفحه فرود برای کمپینهای تبلیغاتی توصیه می شود بر لزوم بهینه سازی این صفحات نیز تاکید می گردد. بهینه سازی صفحات فرود که یکی از وظایف کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می باشد با استفاده از سه ابزار زیر صورت می گیرد:

  • با استفاده از تجربه فرد
  • با استفاده از ابزارهای تحلیلگر نظیر گوگل آنالیتیک
  • با استفاده از تست های رایج نظیر تست A/B

مشاهده صفحه فرود در اینجا

به این فکر کنید که اگر شما وارد صفحه فرود دیتاشهر شوید در این سایت عضو خواهید شد؟!

پاسخ خود را با برای کاربران نبضی‌نو در میان بگذارید.