هفت تیر 94، اولین مطلب نبضی‌نو با نام ” کمپین #بشقاب_آرزوها ” منتشر شد؛ با این مطلب، حیات رسمی نبضی‌نو استارت زده شد. امروز هفت تیر 95 یک سالگی نبضی‌نو را با بیان “آنچه گذشت” برای شما عزیزان بازگو می کنم تا از فراز و نشیب ها و مشکلات سایت من در این یک ساله آشنا شوید.

ایده نافرجام

در زمستان 93 به همراه دو تن از همکلاسی های خودم که به کسب و کارهای اینترنتی علاقه مند بودند پیشنهاد دادم بر حسب رشته تحصیلی خود(ارشد مدیریت اجرایی،گرایش بازاریابی) وبسایتی تحلیلی در این زمینه راه اندازی کنیم و در آن به جای مرور کلیشه ای مطالب تئوریک و درسنامه ای، فعالیتهای بازاریابی برندهای ایرانی را بررسی و تحلیل نماییم؛ ایده مورد استقبال قرار گرفت و سایت راه اندازی شد.

طی دو سه ماه، مطالب تحلیلی به صورت مطالعه موردی از ایرانسل، بیمه البرز و … در سایت منتشر شد اما با رسیدن ایام امتحانات و مسائل شخصی اعضا، بروزرسانی سایت کاملاً متوقف شد اما جذابیت و کاربردی بودن ایده تحلیلهای موردی آن در ذهن من باقی ماند…

ایده ای از دل کارگاه

مدتی بعد، در کارگاهی که در دانشکده کارآفرینی تهران برگزار شد در حین سخنرانی آقای حاج محمدی(همیار وردپرس)، ایده تهیه پکیج آموزش کسب و کار اینترنتی به ذهنم خطور کرد؛ پکیجی که صفر تا صد راه اندازی استارتاپ را به صورت عملی و ویدیویی آموزش دهد.

بخش اول فیلم تهیه شد، مرحله بعدی، فروش اینترنتی و معرفی این فیلم بود. تصمیم گرفتم فروشگاهی مستقل راه اندازی کنم به صورت تک صفحه که دوره های این پکیج را عرضه کند.

در نهایت، دامنه نبضی‌نو را برای این فروشگاه اینترنتی تک صفحه ای ثبت کردم…

موفقیت در دل محدودیت

عدم دسترسی به همکار برنامه نویس و مسلط به راه اندازی سایت و محدودیت مالی برای سفارش طراحی به شرکتها سبب شد تا خودم دست به کار شده و از قالبهای فروشگاهی وردپرس استفاده کنم. پس از چندین بار تلاش ناکام برای نصب چند نسخه مختلف فروشگاهی روی دامنه نبضی‌نو و مرور نتایج بسیار خوبی که از وبلاگم به دست آورده بودم به این نتیجه رسیدم که دامنه نبضی‌نو را از سایت فروشگاهی به سایتی وبلاگی تبدیل کرده و در کنار محتوای آن، فروش فیلم را دنبال کنم.

این تصمیم سبب شد تا از ایده ” تحلیل موردی ” که چند ماه قبل استارت زده بودم استفاده کنم. این ایده برای من بسیار جذاب بود زیرا یکی از مشکلاتی که در سالهای گذشته در زمینه مطالعه مقالات آموزشی داشتم برطرف می شد:مقالات آموزشی-تحلیلی با بررسی سایتهای ایرانی به جای مقالات تئوریک ترجمه شده از سایتهای خارجی.

شروعی سخت و هیجان انگیز

پس از عبور از مشکلات فنی، تصمیم گرفتم با سرعت زیادی محتوای سایت رو تکمیل کنم. چند روز به طور پیوسته روزانه سه چهار مطلب می نوشتم و هم زمان سایت را از نظر فنی ارتقا می دادم. فشار کاری آن روزها به علت شوق من به سایت چند برابر شده بود اما انتشار هر مطلب، انرژی من را برای ادامه شارژ می کرد!

تجربه و دیگر هیچ!

تا پیش از نبضی‌نو، مطالب زیادی در مورد مدیریت سایت و بازاریابی محتوا مطالعه کرده بودم و روی سایتهای قبلی خودم هم تجربه داشتم اما زمانیکه به طور مستقل و حرفه ای قصد بروزرسانی مستمر یک سایت را داشته باشیم خواهیم فهمید که هنوز موارد بسیار زیادی وجود دارد که از آن بی خبریم.

کافیه مقالات ابتدایی نبضی‌نو را مطالعه کنید تا از کیفیت نسبتاً پایین آن نسبت به مقالات فعلی از نظر نگارش و تحلیل آگاه شوید! به مرور زمان، تحلیلهای جامع تر و کاربردی تری می نوشتم، بر سئو محتوا مسلط شدم و از نظر فنی، نسبت به مسائلی که برای موفقیت سایتهای تولید محتوا می باشد نیز آگاه شدم. این موارد دست به دست هم داد تا تجاربی که در هیچ مقاله و آموزشی وجود ندارد و صرفاً با نظارت مستمر روی فعالیتهای چند ماهه خود و تحلیل این اتفاقها به دست می آید را کسب نمایم.

بروزرسانی نبضی‌نو، اولویت همیشه در صدر

در یکسال گذشته محدودیتها و مشکلات متعددی گریبانگیر من بود؛ کلاسهای دانشگاه ارشد، مسیر دور کار من و برخی مسائل شخصی سبب بروز مشکل در برنامه بروزرسانی نبضی‌نو شده بود. اما شوق و علاقه من به تحلیل رویدادهای آنلاین و استارتاپهای ایرانی سبب می شد که در یکسال گذشته همواره سایت را به روز نگه داشته و نگارش مقالات تحلیلی جدید را در اولویت خود قرار دهم.

البته در این مدت، سوژه های بسیار جذاب و مهمی نیز توسط کسب و کارهای اینترنتی ایرانی انجام می شد که متاسفانه به علت محدودیت زمان، امکان نگارش مقالات آنها را نداشتم.

یک مسیر،یک هدف، یک نویسنده

یکی از دلایل موفقیت نبضی‌نو در نگاه کاربران، مدیریت و به روزرسانی سایت توسط یک نویسنده بود. سایتهای محتوامحور موفقی در ایران وجود دارد که توسط یک تیم مدیریت شده و بروز می گردد. اما زمانیکه که سایت فقط یک نویسنده داشته باشد به روزرسانی مطالب با سرعت کمتری اتفاق می افتد و این امر ممکن است در کیفیت و ارتقای سایت تاثیر نامطلوب بگذارد.

اما خوشبختانه هدف و چشم اندازی که برای نبضی‌نو متصور شدم مسیر موفقیت آن را مشخص کرده و همین امر سبب تصمیم جدی من در مدیریت تک نفره آن شده است. این که هنوز بعد از یکسال هیچ سایتی نتوانسته به سبک نبضی‌نو، استارتاپهای ایرانی و فعالیتهای آنها را تحلیل کند نشانی از موفقیت سایت من می باشد.

مشکلاتی که هنوز هست…

یکی از بزرگترین مشکلات من در مدیریت نبضی‌نو، مسائل فنی سایت می باشد که به علت عدم دانش من به برنامه نویسی و مباحث فنی هاست و سرور، سبب بروز مشکلات فنی در سایت شده است. گرچه به دنبال همکار برای این بخش هستم اما این محدودیتها و تلاشم برای حل مشکلات سبب شده در این زمینه پیشرفت کنم!

کمبود وقت، در زمینه فعالیت نبضی‌نو در شبکه های اجتماعی نیز تاثیر گذاشته و در حال حاضر هیچ حساب اجتماعی مختص سایت فعال نیست.

البته در ماه های آتی تصمیم دارم در نوع محتوای سایت تغییراتی اعمال کنم که قطعاً مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

و اما چند عدد…

در حال حاضر، 188 مطلب در نبضی‌نو منتشر و 1376 دیدگاه ارسال شده است.317 لینک خارجی به نبضی‌نو موجود و رتبه الکسای ایران 3600 می باشد.در این یکساله هم در دو رویداد سراسری به عنوان حامی رسانه ای انتخاب شدم.

و اما نظرات شما!

تا امروز، کاربران نبضی‌نو پیشنهادها و انتقادهای مفیدی را برای من ارسال کردند که بسیاری از آنها عملی شد. لطفاً شما هم نظرات خود را در مورد نبضی‌نو و مطالب آن در بخش دیدگاهها ارسال کنید تا برای دوسالگی نبضی‌نو، از پیشنهادهای شما استفاده کنم.