همانطور که در جریان هستید در تاریخ ۲۱ ام تیرماه امسال، همزمان با برگزاری رویداد فین استارز ، رویداد Pirate Summit نیز با حمایت و همکاری برگزار کنندگان فین استارز برگزار شد، این رویداد در اصل یک مسابقه ارایه استارتاپ ها (Pitch) بوده که با یک رویه فانتزی ( مفهوم دزدان دریایی ) برگزار می شود!

Copy-of-Main

[quote]

Pirate Summit رویدادی است یک‌روزه که در آن استارت‌آپ‌ها می‌توانند به ارائه کسب‌وکار خود در مقابل داوران و حاضرین بپردازند؛ داوران پس از ارائه استارت‌آپ‌ها، تیم‌های برتر را انتخاب می‌کنند. همچنین حضور سرمایه‌گذاران در این رویداد شانس جذب سرمایه را برای استارت‌آپ‌های شرکت‌کننده افزایش می‌دهد.

[/quote]

من بواسطه حضورم در نمایشگاه و رویداد فین استارز، بعنوان مربی و گرداننده پنل ارزشگذاری، این فرصت را پیدا کردم که ارایه استارتاپ های ایرانی در این رویداد را از نزدیک مشاهده نمایم (درآینده از پنل ارزشگذاری استارتاپ ها هم یک گزارش اختصاصی منتشر خواهم کرد ).
در این گزارش می خواهم استارتاپ هایی را که در این رویداد ارایه داشتند به شما معرفی نموده و نکات مهمی که در ارایه های آنها به چشم می خورد را با شما به اشتراک بگذارم.
نکته مهمی که شاید این رویداد را از سایر رویدادهای بومی در ایران متمایز می کند حضور یک داور خارجی ( نماینده ای از Pirate Summit ) و همچنین ارایه ایده ها به زبان انگلیسی است.در تجربه حضورم در رویداد ibridge Berlin ما ( من و مسعود، موسسین میلوژی) تجربه جالبی در زمینه ارایه ایده خود به زبان انگلیسی داشتیم. اگر توجه کرده باشید معمولا تیم های استارتاپی در ایران از نظر ارایه خیلی توانمند نیستند، حال فرض کنید ارایه استارتاپ هم به صورت انگلیسی انجام شود! قطعاً کار سختی خواهد بود. صحبت کردن در برابر یک جمع، کار مشکلی هست و هر چقدر شما در این زمینه تمرین کنید مهارت بیشتری را کسب می کنید، حال فرض کنید که قرار باشد این ارائه به یک زبان دیگر باشد!
در این رویداد مشابه سایر رویدادها از بین ۱۰ تیم منتخب جهت ارایه استارتاپ خود، قرعه کشی انجام شد.
اولین استارتاپ ارایه دهنده در این رویداد، تیم شارژمن بود که هدفش تجمیع پرداخت قبوض مختلف ( آب ، برق ، گاز و…) از طریق یک اپلیکیشن موبایل است. این سیستم مزایای زیادی داشت که در تصویر زیر مزایای این سیستم ارایه شده. از نظر من ارایه دهنده به زبان انگلیسی بسیار مسلط بود و خیلی روان صحبت می کرد.

Copy-of-01

استارتاپ دوم ، دونیت (۲nate.com) بود که از استارتاپ های خیلی خوب در زمینه Crowd Funding در ایران می باشد. “محی سنسیل” موسس این استارتاپ بیان کرد که به ۳۰۰ هزار دلار سرمایه برای مدت ۱۸ ماه نیاز دارند. محی به این نکته نیز اشاره کرد که یک سری ایده های جدید در زمینه Crowd Funding در مورد بخش B2B دارد. از نظر نحوه ارایه و شور و شوق (passion ) بسیار خوب بود. از طرفی در ارایه به زبان انگلیسی مشکلی نبود فقط کمی کلمات سریع بیان می شد.

2nate

استارتاپ سوم ایده ای با عنوان Nested بود.این ایده مشابه یک نمونه خارجی به نام slack که یک سیستم کار گروهی آنلاین می باشد. این تیم توانسته بود ۱ میلیون دلار در این مرحله سرمایه جذب کند و تا الان هم ۱۰۰ هزار دلار هزینه کرده بود. این تیم حتی برای دور بعدی سرمایه گذاری هم برنامه مالی داشتند ( پیش بینی کرده بودند که در مراحل بعدی نیاز به ۱۰ میلیون دلار سرمایه دارند ) به نظر می رسد که این تیم ترکیبی از افراد داخل و خارج از ایران بودند و رویکردی بین المللی داشتند.اتفاق جالبی که در ارایه این تیم افتاد این بود که داور از آنها پرسید شما برای چه در این رویداد شرکت کردید و آنها هیچ پاسخی برای این سئوال نداشتند و واقعاً برای من هم این سئوال بود که چه دلیلی برای حضور در این رویداد داشتند! این تیم سرمایه جذب کرده بودند و تیمی بسیار قوی داشتند !

03

استارتاپ چهارمی که ارایه داد تیم پی پینگ بود؛ این استارتاپ در حوزه های مالی است و یک شیوه نوین پرداخت را ارایه دادند. این تیم بر اساس تحقیقاتی که در بازار ایران انجام داده بودند بازاری برابر با ۱۰ میلیارد دلار را در نظر گرفته بودند. این تیم تا الان ۷۰۰۰ کاربر جذب کرده و به تعداد ۱۲۰۰۰ تراکنش مالی رسیده ، یعنی ۱۲۰۰۰ تراکنش مالی توسط کاربران از طریق سیستم آنها تا کنون انجام شده و در ازای هر تراکنش مبلغ ۵۰۰ تومان را بعنوان درآمد دریافت می کردند. رشد این استارتاپ در دوماه گذشته ۲۰۰ درصد بوده است.

04

استارتاپ بعدی تیم baziness بودند ، شعار این تیم این بود: we Make Customers Predictable ،سئوال کلیدی که از این تیم پرسیده شده بود این بود که شما چقدر پول در می آورید و بر روی این موضوع توسط داوران تاکید زیادی شد.این تیم ۴ ماهی هست که فعالیتش را آغاز کرده .اطلاعات بیشتر رو از وبسایت آنها می توانید کسب کنید ( واقعیت این است که در زمان ارایه این تیم با یکی از دوستان داشتم صحبت می کردم و نتوانستم دقیق تر به ارایه آنها گوش دهم)

buziness

استارتاپ بعدی که ارایه داد تیم ۴ tablo بود ، این تیم یک داشبورد اطلاعاتی در مورد بازار سرمایه در اختیار شما قرار می دهد. در واقع به نوعی با ورود در محیط نرم افزاری این سیستم می توانستید اطلاعات جامعی از وضعیت بازار را ببینید. سئوالی که داوران پرسیدند و به نظر من هم خیلی مهم بود این بود که منبع اطلاعاتی این سیستم چیست؛ بعبارتی اطلاعات بروز بازار از چه منابعی جمع آوری می شوند و آیا این منابع بروز هستند یا خیر. موسس این استارتاپ اعلام کرد که با برخی از وبسایت ها و سازمانها قراردادهایی مبتنی بر گرفتن آخرین اطلاعات بروز دارند.این استارتاپ ، در کنار این داشبورد اطلاعاتی یک شبکه اجتماعی هم برای کاربرانش دارد .

4tablo

ارایه استارتاپ بعدی با عنوان This will Fly با تسلط سخنران آن بر زبان انگلیسی خیلی خوب انجام شد. آنها یک بازار بین المللی را مد نظر قرار داده بودند. ظاهرا تیم مدیریت و کسب و کار این استارتاپ خارج از ایران مستقر بودند و ایده اصلی آنها اجاره جت های خصوصی در کشور های منطقه و شرق آسیا بود؛ بعبارتی آنها قصد داشتند تا یک کلون موفق از یک استارتاپ غربی را در شرق آسیا پیاده سازی کنند. این تیم بیان کردند که حجم بازارشان ۶۰ میلیارد دلار است.آنها در مرحله Pre-Seed  سیصد و پنجاه هزار دلار را جذب کرده بودند.

07

استارتاپ بعدی مربوط به تیم Team camp بود که ابزاری برای کارگروهی بصورت آنلاین است. به نظر می رسد این ایده شباهت های زیادی با ترلو، تسکولو یا ایده Slack دارد. داور بین المللی تاکید زیادی بر این داشت که ایده چقدر در آمدزایی خواهد داشت و ارایه دهنده تاکید کرد که ما برای سال اول برنامه ای نداریم. داور از این جواب بسیار شوکه شد و خیلی بر روی این نکته تاکید کرد که پس شما قرار نیست کسب و کاری را راه اندازی کنید و هدفی ندارید! فکر می کنم یک سوتفاهم ایجاد شده بود و کل زمان داوری بر این گذشت که آقا شما چقدر درآمد دارید و ارایه دهنده به جای تاکید و ارایه عدد بر روی روش های درآمدزایی تاکید کرد.بچه های این تیم را دورادور می شناسم و افراد بسیار خوب و فعالی هستند !

teamcamp

ارایه استارتاپ بعدی مربوط به تیم simia بود این تیم قصد ارایه یک سیستم آموزش آنلاین زبان فارسی برای کودکان خارج از ایران را دارد. بازار هدف، مربوط به خانواده هایی بود که ایرانی بودند و خارج از ایران دارای فرزند شده اند و قصد دارند که کودک آنها زبان فارسی را آموزش ببینند. بازار آنها ۱٫۵ میلیون کودک خارج از ایران معرفی شد. این تیم در آینده قصد توسعه این سیستم را برای سایر زبان ها نیز داشتند.مدل درآمدی آنها بصورت subscription است و قیمت آن ۱۲۵ دلار در سال است. آنها توانسته بودند که حمایت برنامه MIT Global Entrepreneurship Boot camp را کسب کنند.

simia

ارایه آخر مربوط به استارتاپ resapa بود. این تیم یک بستر تولید روبات های تلگرامی بود که بواسطه ترند رو به رشد استفاده از سیستم های پیغام رسان در ایران تصمیم به بهره برداری از این فرصت گرفته بود ، این تیم بعنوان یک نمونه موفق، ابزاری را با این سیستم توسعه داده بود به نام Foodchi که یک روبات تلگرامی بابت سفارش غذا از رستوران ها است. سئوالی که داورها داشتند در مورد این بود که بروز رسانی منوی رستوران ها به چه صورت خواهد بود و این تیم هم پاسخ داد که خود رستوران ها در این زمینه بیشتر از ما، نگران بروز رسانی منو و اعتبار خودشان هستند.آنها در ۲ ماه هزار کاربر در تلگرام جذب کرده بودند و در هر روز متوسط ۵ سفارش داشتند.

respa

بعد از ارایه تیم ها ۳ استارتاپ بعنوان تیم های منتخب انتخاب شدند :
تیم دونیت بعنوان تیم اول، تیم رساپا بعنوان تیم دوم و تیم ۴Tablo بعنوان تیم سوم معرفی شدند، جایزه تیم اول ۱۵۰۰ دلار به همراه دعوتنامه حضور در رویداد بین المللی بود و دو تیم دیگر هم دعوتنامه و فرصت حضور در این رویداد رو کسب کردند.

در کل ارایه استارتاپ ها به زبان انگلیسی خوب بود ( سطح زبان بالا بود و این جای امیدواری است ) ، به نظر می رسد هنوز تیم ها باید به این نکته بیشتر توجه کنند که قبل از ارایه نهایی، یک سری سناریو در مورد سئوالات محتملی که ممکن است از سوی داورها پرسیده شود را داشته باشند. متاسفانه در این رویداد برخی از تیم ها در این زمینه مشکل داشتند و سناریوی مشخصی در مورد برخی از سئوالات نداشتند.

نکته جالب دیگری که در این رویداد خیلی برایم جالب بود، حضور تیم های هیبریدی بود ( تیم هایی که بخش کسب و کارشان خارج از ایران بود و بخش توسعه در داخل ایران بود ، تیم this will Fly ، تیم Simia ، تیم Nested )

بسیار خوب ، امیدوارم این گزارش مفید واقع شده باشه و توانسته باشد بخشی از فضای این رویداد و ارایه استارتاپ ها را ترسیم کند!
منتظر نظرات شما هستم.

 

منبع:دکتر استارتاپ