زورق یکی از سایتهای برتر در زمینه فروش بلیط هواپیما می باشد که رقیب بزرگی به نام علی بابا و رقیبان هم سطحی نظیر سفرمی دارد. پس از بررسی عملکرد این استارتاپ در حوزه دیجیتال مارکتینگ، چهار اقدام ارزشمند آن را انتخاب و تحلیل کردم.

زورق مانند سایر کسب و کارهای اینترنتی سعی دارد با ایجاد نوآوری در ارائه خدمات، اهداف تجاری خود را دنبال کند. این تلاش را می توان از یکی اصلی ترین پایه های استارتاپها قلمداد نمود چرا که متاسفانه خیلی از کسب و کارهای اینترنتی، تا مدتها پس از آغاز به کارشان، سرویس و خدمات خود را ارتقا نداده و شیوه ارائه خدمات را نیز بهبود نمی دهند.

این چهار مورد صرفاً برای ایده گرفتن ارائه خدمت و آفرها در حول ارزش پیشنهادی اصلی کسب و کار است و امیدوارم مطالعه این مقاله سبب شود تا توجه بیشتری به این مقوله داشته باشید.

1-پرزنت کردن خدمات و محصولات با راهکارهای جذاب و بازیگونه

در سایت زورق بخشی را با عنوان “کجالند” مشاهده می کنید که به صفحه فرود یکتایی ارجاع داده می شود.در کجالند با چند سوال ساده می توانید ببینید چه شهری در دنیا مال شماست!

کجالند زورق

در این سرویس که ابتکاری جالب است کاربر می تواند با پاسخ به سوالاتی کوتاه و جذاب، مقصد مسافرت متناسب با شرایط و خواسته های خود را بشناسد.

زورق-کجالند

زورق با کجالند به شیوه ای غیر مستقیم محصولات خود را که شامل بلیط هواپیما و اقامت هتل است به کاربران معرفی و عرضه می کند. قطعاً نمی توان انتظار داشت کاربران پس از شرکت در کجالند، پرواز به جزایر قناری را خریداری کنند اما این سرویس می تواند در ذهن کاربر ثبت کند که سفر هوایی به جزایر قناری از طریق زورق امکان پذیر است.

دستاورد دیگر این است که کاربران با کنجکاوی به سوالات پاسخ داده تا مقصد مطلوب خود را بشناسند. در نهایت هم شهر مورد نظر  که از مناطق گردشگری جهانی بوده بدون شک در مخاطب ذهنیت و حس مثبت ایجاد کرده و نتیجه این حس خوب برای برند زورق خواهد بود.

اما متاسفانه یک نقص بزرگ در این بازی وجود دارد! زورق می توانست شرط شرکت در کجالند را ثبت ایمیل در نظر بگیرد تا بتواند اطلاعات شخصی از مخاطبان هدفمند خود به دست آورد. راه دیگر در جمع آوری بانک ایمیل این است که در انتها و در صفحه نمایش نتیجه، کاربر ایمیل خود را ثبت کند تا نتیجه برای وی ارسال و اطلاعات تکمیلی و تصاویر مربوط به مقصد مورد نظر برای او ایمیل شود( این روش بسیار بهتر است ).

ورود به کجالند

2-تقویم های آماده زورق

وقتی از بازاریابی محتوایی صحبت می شود منظور صرفاً مقاله و متن نیست.محتوا می تواند برای استفاده کاربر و دانلودی باشد.محتواهای دانلودی معمولاً با استقبال خوبی مواجه می شوند و زورق نیز از این رویه استفاده می کند.

گرچه طراحی اختصاصی تقویم امر جدیدی نیست اما به دلیل آنکه در فضای وب کمتر استفاده می شود و تاثیر گرافیک تقویم در استقبال از آن تاثیر مستقیم دارد می توان این برنامه را در دیجیتال مارکتینگ زورق مناسب در نظر گرفت. البته نوع بیزینس زورق نیز به گونه ایست که محتوای تقویم برای کاربران آن کاربردی می باشد(ارتباط با تعطیلات و زمانهای پرواز و سفر)

تقویم زورق

در هر ماه چندین تقویم با تصاویر زیبا طراحی می شود که در سایزهای مختلق قابل دانلود هستند. استفاده از این تقویم ها سبب گسترش نفوذ نام زورق خواهد شد. با دقت به این تصاویر متوجه می شویم که زورق در درج نام و مشخصات خود به سبک غیر حرفه ایها افراط نکرده و صرفاً به درج لوگو و دامین خود بسنده کرده است. همین امر سبب شده که از جذابیت تصویر و در نتیجه آن میزان استقبال کاربران کاسته نشود.

مشاهده تقویمهای مردادماه

3-آفر تخفیف برای خدمات گردشگری

عادت کردیم که فروشگاه های اینترنتی محصولات و کالاهای خود را با تخفیف عرضه نمایند اما برای مواردی نظیر بلیط هواپیما یا رزرو هتل های بین المللی جشنواره های تخفیف تازگی دارد و همین تازگی سبب جلب توجه خواهد شد.

https://www.instagram.com/p/BHuEG9lgRn7/

گرچه بر خلاف کالاهای مصرفی، نوع این خدمات به گونه ایست که تنها در صورتی خرید انجام می شود که نیاز 100درصدی به آن وجود داشته باشد لذا محرکهای خرید نظیر تخفیف نمی تواند به طور مستقیم روی افزایش فروش زورق اثر بگذارد(مثلاً چند درصد ایرانیها در این موقع از سال مسافر این 8 شهر خواهند بود که با این تخفیف، خرید خود را از زورق انجام دهند؟!)

با این وجود، تداوم هدفمند و برنامه ریزی شده تخفیفهای زورق می تواند در بلندمدت تاثیر مطلوب و محسوسی روی افزایش فروش آن داشته باشد.

4-ارائه دلیل برای خرید خدمات

تا حالا دقت کردید تنها زمانی سراغ خرید خدمات بیمه ای می رویم که یا اجبار قانونی باشد(مانند بیمه شخص ثالث) یا با دلایلی منطقی برای خرید طرحهای بیمه توجیه و تشویق شویم (مانند منافع حاصل از بیمه عمر).

زورق در بخش فستیوالهای تابستانی 2016 سعی داشته به سبک بیمه عمر، علاقه مندان به سفرهای خارجی را برای این امر مجاب کند. در این صفحه حدود 30 فستیوال تابستانی با ذکر کشور و تاریخ برگزاری و توضیحات فستیوال لیست شده که هر کاربر بر اساس علاقه مندی خود به برخی از آنها جذب می شود.

فستیوالهای زورق

گرچه جای خالی لینکهای سفر به این مقاصد در این صفحه خالیست اما چنین محتواهایی به صورت غیر مستقیم اما با تاثیرگذاری بالا خدمات زورق را پرزنت کرده و به استفاده از این خدمات دعوت می کند.

مشاهده صفحه فستیوالهای تابستانی