سفارشی سازی خرید (Personalized shopping) از ترندهای محبوب و مطرح برندها جهت افزایش فروش و وفادارسازی مشتریان بوده که بدون شک، تاثیر بسیار زیادی هم در تحقق این دو هدف دارد.

با وجود مزایای سفارشی سازی خرید برای برند، همه برندها نمی توانند برای محصولات و خدمات خود از این روش استفاده نمایند چرا که در روند تولید، هماهنگی واحدهای تولید و آموزش پرسنل مربوطه و به طور کلی سیستم تولید و عرضه محصول یا خدمت خلل ایجاد می کند.

به همین دلیل باید با برنامه ریزی بسیار دقیق و پیش بینی تمام شرایط احتمالی از سفارشات مشتری، زیرساختهای این مدل سرویس دهی را فراهم نمود.

تا حدودی می توان نمونه خدمات سفارشی سازی خرید را در انتخاب آپشن های دلخواه خودرو در ایران مشاهده نمود که البته با سطح کیفی پایینی انجام می گردد.

اما اینبار، یک برند در فضای آنلاین توانسته این امر را به بهترین شکل اجرا کرده و نام خود را بر سر زبانها بیاندازد.”پرپروک” نام برندی از رستورانهای زنحیره ای بوده که با که تصمیم صحیح، به جای آنکه فروش اینترنتی خود را به زودفود یا ریحون بسپارد سیستم فروش اینترنتی اختصاصی و پیشرفته ای را با رویکرد ” سفارشی سازی خرید ” طراحی و اجرا کرده است.

سفارشی سازی خرید پیتزا

پرپروک سیستم فروش آنلاین خود را به گونه ای ترتیب که داده که علاوه بر برندینگ، معرفی خوراکی ها(نام، محتویات، عکس و قیمت) و سفارش اینترنتی، بتوان پیتزای درخواستی خود را طراحی کرد!

در پرپروک می توان کلیه مواد اولیه پیتزا را به دلخواه خود انتخاب و میزان استفاده از آن (کم، متوسط، زیاد) را نیز مشخص نمود. بدین ترتیب می توان بر حسب علاقه مندی و یا نیاز بدنی خود، ترکیب پیتزای مورد نظر خود را ثبت و همچون یک آشپز، حاصل دستورالعمل پیتزای خود را تست کرد!

این امر، سبب می شود تا پیتزا را با اشتیاق بیشتری تست کنیم و پس از یکبار تجربه خرید اینترنتی از پروپروک، سعی کنیم در سفارش بدی خود ترکیبات جدیدتری را امتحان کرده تا در نهایت دستور پیتزای منحصر به فرد و اختصاصی خود را به دست آوریم!

سفارشی سازی خرید در سایت پرپروک

گرچه این سرویس در کل کشور قابل دسترس نیست و نیز از میزان استقبال کاربران از خرید سفارشی پیتزای پرپروک اطلاعی ندارم اما با نگاهی به آمار الکسای آن می توان پی برد که برند پرپروک توانسته در استفاده از فضای آنلاین جهت جذب مخاطب و مشتری موفق عمل کند.

الکسای پرپروک - سفارشی سازی خرید

سفارشی سازی خرید : نتایج و دستاوردها

به عنوان نتیجه گیری از این مقاله می توان گفت که پرپروک -و تمام برندهایی که از سیستم سفارشی سازی خرید استفاده می کنند – می توانند دستاوردهای زیر را از این رویکرد به دست آورند:

  • ایجاد مزیت رقابتی ارزشمند
  • برندینگ در فضای رقابتی
  • جلب توجه عمومی و تبلیغات دهان به دهان
  • افزایش فروش
  • افزایش نرخ وفاداری مشتری

حال به این فکر کنید که استارتاپهای ایرانی چه خدمات سفارشی سازی شده ای را می توان ارائه کنند…