یکی از نگرانی های افراد تازه کاری که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارند ” شکست” و عدم موفقیت پروژه آنهاست؛ این ترس یا نگرانی در بسیاری از موارد سبب عدم تلاش برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خواهد شد. هیچ گاه نباید فراموش کرد که شکست، بخشی از کارآفرینی بوده و نمی توان هیچگاه احتمال شکست خوردن را به صفر رساند چرا که عوامل متعددی از جمله، نوع ایده/خدمت ارائه شده، شرایط بازار برای پذیرش ایده، فضای رقابتی، نحوه اجرا و ارائه ایده، برنامه های بازاریابی و تبلیغات ایده و … در موفقیت یا شکست آن سهیم می باشد. حال با بررسی داستان شکست استارتاپ ایرانی آلینجا قصد دارم به این موضوع بپردازم.

وبسایت ” آلینجا www.allinja.com ” از جمله کسب و کارهای فعال در زمینه تخفیف گروهی بوده که چند سال پیش کار خود را آغاز کرد.این سایت در ابتدا به طور ویژه ای بر روی یک نوع برنامه دیجیتال مارکتینگ تمرکز داشت.اگر شما به صفحه الکسای این سایت بروید متوجه خواهید شد که حدود 30 درصد از ورودی های گوگل این سایت با عبارات ” مسابقه ” و ” جایزه ” دریافت شده است.

سایت آلینجا

در واقع آلینجا  در ابتدای کار خود مسابقه ای جذاب و جدید را ارائه داده بود که در آن سوالاتی در زمینه هوش،اطلاعات عمومی و … از کاربرها پرسیده می شد و  در پایان به برنده ها جوایز قابل توجهی اعطا می شد.این مسابقه گرچه ترافیک بسیار خوبی برای این سایت به همراه داشت اما نواقص زیر را می توان به آن نسبت داد:

  • در نظر نگرفتن جامعه هدف: این مسابقه توسط نوجوانها استقبال شده بود که مشتری اصلی سایتهای تخفیف گروهی نیستند
  • عدم ارتباط با خدمت اصلی : این مسابقه ارتباط قابل قبولی با خدمت اصلی آلینجا ( تخفیف گروهی ) نداشت و به برند آن کمکی نمی کرد.
  • بازدهی نامناسب : گرچه ترافیک خوبی کسب شد اما هزینه و انرژی ای که برای مسابقه و جوایز صرف شد می توانست برای تبلیغات صرف شده و همان ترافیک را به صورت هدفمند جذب کند.

اما امروز سایتهای تخفیف گروهی به بخش جدانشدنی از کسب و کارهای اینترنتی کشور تبدیل شده اند و برندهای موفق و معتبری چون نت برگ و تخفیفان در این زمینه فعالیت می کنند به طوریکه بخش اعظمی از بازار تخفیف گروهی را به خود اختصاص داده اند شکست سایر سایتهای این حوزه امری دور از انتظار نمی باشد.

آلینجا  نیز از جمله این سایتهاست که نتوانست سهمی از بازار تخفیف گروهی کشور را به خود اختصاص دهد و هم اکنون تعداد آفرهای تخفیف آن بسیار اندک بوده و میزان خریدها هم ناچیز می باشد.

همانطور که در صفحه این سایت مشخص است فقط در سه شهر تهران، مشهد و کیش تخفیف های خود را ارائه می نمود که این عدم پوشش سایر کلانشهرها نیز می تواند یکی از دلایل این شکست باشد.

سایت آلینجا

لازم است بیان کنم که هیچ کس جز اعضای مدیریت این سایت نمی تواند به روشنی از دلایل شکست استارتاپ ایرانی آلینجا سخن بگوید اما هدف از این مقاله، رسیدن به این نکته بود که نباید از شکست در کسب و کار هراسید و زمانیکه که مجموعه ای با امکانات مالی و سرمایه انسانی و تجربی نتوانستند در یک فضای رقابتی تلاشهای خود را به ثمر بنشانند پس کسانی که با انرژی و سرمایه های کمتر وارد این فضا می شوند نباید انتظار صد در صدی برای تلاشهای خود داشته باشند.

برای آینده آلینجا سه حالت پیش بینی می شود:

1- در آینده ای نزدیک تغییر کاربری داده و بر روی این دامنه، خدمات دیگری ارائه شود؛ (چرا که در گذشته هم شاهد این تغییر کاربری سایتهای ایرانی بوده ایم )

2-با تزریق سرمایه و انرژی بیشتر بر همین نوع کسب و کار تمرکز شده و برای سهم بازار این سایت تلاش مضاعفی صورت گیرد.

3-آلینجا برای همیشه به فراموشی سپرده خواهد شد و مدیریت آن، کسب و کار جدیدی را راه اندازی خواهد کرد( شکست استارتاپ ایرانی آلینجا )