روایت داستانی همواره تاثیرگذاری بالایی دارد؛ استفاده از کاراکتری که موضوعی را روایت کرده و یا درگیر موضوعی بوده به صورت داستانی با ادبیات ساده برای همگان قابل درک و حتی جذاب است. این موضوع می تواند ایده جالب و جدیدی در کسب و کارهای اینترنتی به شمار رفته و تکنیک موثری برای استراتژی جذب مشتری باشد.

شرکت های تازه تاسیس در بازارهای رقابتی سعی می کنند علاوه بر معرفی برند خود، استراتژی جذب مشتری میان مدت و بلندمدت نیز طراحی کنند. دیدار هم از این قائله مستثنی نبوده و با کمپین بنری خود این هدف را دنبال کرده است.

بررسی استراتژی جذب مشتری شرکت نرم افزاری دیدار

اخیرا با سایتی آشنا شدم که صفحه فرود جذابی را برای کمپین تبلیغاتی خود طراحی کرده است. این سایت، مربوط به شرکتیست که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان ( CRM ) را طراحی و عرضه می کند. قبل از بررسی کمپین، ذکر این نکته ضروریست که تبلیغات بنری این سایت در یکی سایتهای خبری رسمی و معتبر درج شده که محل نسبتاً مناسبی برای ارتباط با مخاطبان هدف خود می باشد.

“دیدار” عنوان نرم افزار ارتباط با مشتری بوده که ظاهراً به تازگی وارد بازار شده است.در این کمپین، کاراکتری کارتونی با نام ” آقای مدیر” طراحی شده که صفحه فرود کمپین به داستان او ارتباط دارد! ( برای مشاهده لندینگ پیج، کلیک کنید )

بنر این کمپین، نسبتاً ساده و بدور از انیمیشنهای سنگین و حرفه ای طراحی شده است.این بنر دارای چند ویژگی بوده که در زیر به آنها اشاره کردم:

استراتژی جذب مشتری شرکت دیدار

  • بخش ثابت بنر که مربوط به توضیح نرم افزار است برای کلیکهای هدفمند و آگاهانه مفید بوده و می تواند سبب آگاه سازی از برند دیدار شود.اما همین نکته می تواند بسیاری از مدیران یا افراد مرتبط را از کلیک بازدارد زیرا ممکن است آنها نیازی به نرم افزار ارتباط با مشتریان نداشته باشند.ختم کلام آنکه بنر می توانست با هدف جذب تمام مدیران و فعالان مدیریتی طراحی شود.
  • رنگ بندی فانتزی و طراحی کارتونی بنر گرچه با محتوای صفحه فرود همخوانی داشته و در نوع خود نیز خلاقیت جسورانه ای دارد اما بسیاری از مدیران را می تواند طرد کند چرا که هیچ جدیت و رسمیتی در بنر دیده نمی شود ( تمام طراحی ها و کمپینها باید مطابق با نیازها، سلایق و علاقه مندیهای مشتریان هدف طراحی شود.خود من ابتدا تصور کردم این بنر مربوط به سایت بازی و سرگرمی می باشد!! )
  • متن درون هر اسلاید زیاد بوده و داستانی را روایت می کند.دو اسلاید در مورد چراغ جادو و اسلاید مدیر و ساحل می توانست به گونه ای مناسب تر با محصول و مشتریان طراحی شود که بتوان تصور کرد مدیر یک سازمان بزرگ با چند صد پرسنل نیز جذب این نوشته ها گردد.
  • دکمه فراخوانی به عمل در اسلاید آخر به وضوح دیده نمی شود.
  • بزرگترین ایراد این بنر این است که بعد از اجرای اسلایدها، روی اسلاید آخر که مربوط به مطالعه داستان و گزینه فراخوانی به عمل است متوقف شده و مجددا اجرا نمی شود؛ در حالیکه یک بنر باید به طور نامحدود و چرخه وار اجرا گردد.

استراتژی جذب مشتری - صفحه فرود دیدار

اما در صفحه فرود این کمپین ایرادهای کمتری دیده می شود.در ابتدا، توضیحات اولیه دیدار را مشاهده می کنید که بسیار مناسب، صادقانه و هدفمند نوشته شده که قطعاً می تواند بیننده را به کلیک روی ” شروع داستان آقای مدیر ” ترغیب نماید.

در هر بخش نیز با دیدن یک تصویر و متن داستانی کوتاه، عمل آشنایی با محصول و درک نیاز به آن به صورت کاملاً ساده و به دور از تعاریف و تئوریهای درون کتب و مقالات ارائه می شود.

در انتها نیز می توان به صورت اسلایدوار تصاویر مربوط به نرم افزار را مشاهده کرد که این نکته در زمان و مکان مناسبی از صفحه فرود گنجانده شده است. ( ابتدا با داستان عمل جذب صورت گرفته و سپس به بیننده مطلب اصلی را که همان محصول است ارائه می کنیم )

در آخرین بخش صفحه فرود نیز گزینه ای نوشته شده که از بازدیدکننده می خواهد تا چشمانش را ببندد تا دیدار مشکلاتش را دو ساعته حل کند! این نیز گام نهایی در فروش بوده که به خوبی و با عنوانی مطلوب برای مشتری ارائه شده است.نمایش شماره تلفن مشاوره و ورود به سایت دیدار در گوشه صفحه فرود به صورت ثابت نیز از دیگر ویژگی های این صفحه می باشد.

به نظر می رسد این کمپین علاوه بر ترغیب به خرید، برای برندسازی نیز طراحی شده که قطعاً بر روی صفحه فرود و همچنین سایت دیدار بسیار فکر شده است.ختم کلام آنکه از نظر من می توان این کمپین را موفق در نظر گرفت اما باید دید که واکنش مدیران به چنین خلاقیتی چه خواهد بود و اهداف استراتژی جذب مشتری این شرکت محقق خواهد شد یا خیر.