داستان آغاز به کار نت برگ را بارها از زبان بنیانگذار آن شنیده ایم؛ داستان آموزنده ای که هر بار نکته جدیدی برایمان دارد. اما این بار، روایت مفصلی از استراتژی توسعه این برند را با هم می خوانیم.

اینکه نت برگ، اولین سایت تخفیف گروهی ایران است یا تخفیفان، موضوع این مقاله نیست؛ زیرا در حال حاضر به خوبی می دانیم اولین هر کدام که باشد، بزرگترین تخفیف گروهی ایران نت برگ است.

نت برگ، از همان ابتدای امر سرعت رشد بیشتری داشته و هم زمان با افزایش تعداد آفرهای خود، تعداد منابع انسانی اش نیز افزایش می یافت. در مرحله بعد،  کسب و کارهای اینترنتی خود را گسترش داد به گونه ای که امروز  خانواده بزرگ نت برگ در ساختمانی شش طبقه در تهران به رشد و توسعه خود مشغولند.

استراتژی توسعه نت برگ، با نت برگ شروع شد و به تیک8 رسید، پس از آن شاهد چیلیوری بودیم و امروز هم کوچترین عضو این خانواده، کلیکس نام دارد.

در ادامه، چرایی بزرگ شدن نت برگ و به طور کلی استراتژی توسعه حاکم بر این سازمان را با هم بررسی می کنیم:

نت برگ: برگ برنده

موفقیت سایت تخفیف گروهی نت برگ سبب شد تا این سایت، برگ برنده بنیانگذاران آن برای آغاز استراتژی توسعه ای هدفمند باشد. گرچه این موفقیت به سادگی به دست نیامد اما باعث شد تا موفقیت سایر سایتهای این مجموعه، با دشواری و چالش کمتری همراه باشد.

نت برگ توانست جای خود را در تهران محکم کرده و به تدریج در سایر شهرستانها هم حضور پیدا کند.همین امر سبب شده تا سایت نت برگ به عنوان هسته اصلی بیزینس این سازمان تلقی شده و توسعه کسب و کارشان حول این محور و خدمت رسانی به آن انجام شود.

تداوم تبلیغات دیجیتال، آفلاین و صدا و سیمایی نت برگ نشان می دهد که هنوز درصد زیادی از بازار تخفیف گروهی کشور بالفعل نشده و این برند در تلاش است تا ضمن توسعه خود در سراسر کشور، سهم بازار خود را نیز افزایش دهد.

بنر نت برگ-استراتژی توسعه نت برگ

تیک8:راه حل یک مشکل

فلسفه تیک8 در حل یک مشکل نت برگ شکل گرفت. پس از خرید بلیطهای تئاتر و سینما از نت برگ، امکان مشخص کردن شماره صندلی و سانس نمایش وجود نداشت. این چالش سبب شد تا نت برگی ها، محصول دوم خود را با اسمی ایده آل راه اندازی کنند.

گرچه تیک8 بیزینس مستقل خود را دارد اما نوعی پشتیبانی برای آفرهای بلیط مخصوصاً تئاتر در نت برگ به شمار می رود.

تیک8 فاز دوم استراتژی توسعه نت برگ

چیلیوری : مستقل اما هم راستا با نت برگ

فاز سوم استراتژی توسعه نت برگ، ورود به بازار آنلاین سفارش و دلیوری غذا است. از آنجاییکه تخفیف های مربوط به رستورانها، فست فودها و کافی شاپ ها از آفرهای پرفروش و محبوب در نت برگ( و به طور کلی تخفیف گروهی ها) به شمار می روند به همین دلیل، چیلیوری بر این نیت راه اندازی شد که ضمن رقابت با زودفود و ریحون و به دست آوردن سهمی از این بازار گسترده، بتواند به آفرهای پرفروش نت برگ نیز خدمت رسانی کند.

به عنوان مثال، آفر خرید از از یک رستوران را در نت برگ تهیه کرده و سپس در چیلیوری سفارش خود را با کد تخفیف ارائه شده ثبت، و غذا را در محل خود تحویل بگیریم.

چیلیوری فاز سوم استراتژی توسعه نت برگ

کلیکس در خدمت خانواده!

کوچکترین عضو خانواده نت برگ که هنوز حضورش به طور رسمی اعلام نشده، سامانه تبلیغاتی کلیکس نام دارد. کلیکس که در حوزه رقابت با سایتهای قدرتمند شبکه تبلیغات و کلیک یاب قرار دارد پیشنهاد وسوسه انگیز هر کلیک 250 تومان را به عنوان مزیت رقابتی خود برای جذب نمایش دهنده ها ارائه کرده است.

کلیکس فاز سوم استراتژی توسعه نت برگ

ارتباط کلیکس با مجموعه نت برگ را می توان از حضور نمادین سه سایت مجموعه نت برگ به عنوان نمایش دهنده های کلیکس و نیز درج آدرس دفتر مرکزی نت برگ به عنوان دفتر کلیکس پی برد.

حمایت از کلیکس در استراتژی توسعه نت برگ

البته به نظر نمی رسد کلیکس بخواهد خود را به ای نتورک یا کلیک یاب برساند زیرا پرداخت 250 تومان برای هر کلیک به این معنیست که باید حداقل 350 تا 400 تومن از آگهی دهنده دریافت کند که عملاً غیر منطقی و غیر ممکن است.

هدف کلیکس این است که بتواند تعداد زیادی نمایش دهنده جذب کند تا هزینه های هنگفت تبلیغاتی خانواده نت برگ را از این طریق به طور چشمگیری کاهش دهد.در واقع سه سایت اول به نوعی تبادل خدمات و مشتری دارند اما کلیکس برای خدمت رسانی مستقیم به این سه سایت ایجاد شده است.

همچنین، حضور در سایتهای مختلف سبب می شود تا تحلیل جامعی از فضای تبلیغات بنری کشور در سایتها، جایگاه ها، نوع مخاطبان و … به دست آورد و با توجه به این اطلاعات، انواع هدفمندی های تبلیغاتی را نظیر هدفگیری مجدد، هدفگیری جغرافیایی، هدفگیری موضوعی و … با اثربخشی بالای تبلیغات بنری خود اجرا نماید.

استراتژی توسعه نت برگ: از ابتدا تا امروز

به نظر من، نت برگ حداقل تا یک یا دو سال آینده خانواده خود را بیش از این گسترش نخواهد داد. گرچه خود نت برگ به بلوغ و ثبات کافی رسیده اما همچنان باید نفوذ خود را در بسیاری از کلانشهرهای کشور مانند تهران پررنگ نماید.

گرچه تیک8، خدمات خاص و محدودی را از نظر موقعیت جغرافیایی و مخاطبان ارائه می دهد اما تصور می کنم به پشتوانه تبلیغات بلندمدت و نیز خدمات مناسب خود توانسته از محدوده ریسک خارج شود.

اما بر خلاف این دو، چیلیوری دو مانع محکم به نام زودفود و ریحون را در پیش روی خود دارد که گذشتن از سد این دو، با صرف تبلیغات بنری امکان پذیر نیست. لذا می توان گفت که وظیفه و نقش تیم دیجیتال مارکتینگ چیلیوری بسیار حیاتی و کلیدی می باشد.

چیلیوری تا رسیدن به ثبات اولیه راه نسبتاً درازی در پیش دارد و باید کمپینهای خلاقانه تری برای جذب مشتری طراحی و اجرا نماید.

اما کلیکس، فرزند نوپایی است که به طور آهسته در حال معرفی خود و ورود به شبکه تبلیغات آنلاین کشور می باشد. اگر کلیکس خود را در مقابل کلیک یاب و ای نتورک قرار ندهد احتمال تحقق هدف آن وجود خواهد داشت؛ البته باید برای این چالش هم فکر کند که صرف نمایش دادن تبلیغات سه سایت خود با موضوعاتی مشابه، احتمال کلیک را در سایتهای نمایش دهنده کاهش می دهد و تعداد کم کلیک هم سبب ریزش نمایش دهنده ها خواهد شد.