در آذر 95 سری اول از ترفندهای کسب و کارهای اینترنتی ایرانی را منتشر کردم ( اینجا ) که در آن ترفندهایی از سایتهای بلاگ اد، جاباما، ریحون و سافت98 بیان شد.

در این مطلب ترفندهایی کوچک اما خلاقانه و اثربخش از چند سایت دیگر معرفی شده است. آگاهی از این ترفندها به شما کمک می کند تا بتوانید:

  1. اقدامات کسب و کارهای اینترنتی ایرانی را تحلیل کرده و از اهداف و آثار نهفته آن مطلع شوید.
  2. برای موفقیت کسب و کار اینترنتی خود، ترفندهای خلاقانه طراحی کنید.

این مقاله، دومین سری از مقالات ترفندهای کسب و کارهای اینترنتی ایرانی می باشد که قصد دارم به طور مستمر این سری مقالات را ادامه دهم؛ البته این امر منوط به یافتن ترفندهای بیشتر می باشد!

[symple_spacing size=”30px”]

مدیسه

مدیسه در حساب شخصی یک فرد در اینستاگرام به خوبی توانسته خودش را با تکنیک بازاریابی دهان به دهان تبلیغ کرده و با ارائه کد تخفیف، اهداف فروش مستقیم خود را دنبال کند.

قطعاً معرفی یک محصول/برند توسط دوستان و آشنایان بسیار تاثیرگذارتر از یک تبلیغ شعارگونه می باشد.

مدیسه

جاباما

تصویر زیر مربوط به فاجعه تصادف قطارهای مسافری می باشد که جاباما همچون سایر برندها با این غم عمومی همدرد بوده و چنین محتوایی را منتشر کرده بود.

اما اهمیت این محتوا در دو نکته ظریف و نامحسوس خلاصه می شود:

  • اتفاق مذکور مرتبط با سفر می باشد که این به حوزه کاری جاباما مربوط است. لذا باید جاباما بیش از سایر برندها به این اتفاق توجه نشان می داد.
  • لوگوی جاباما یک لبخند با چشمک است. اما در این تصویر می بینیم که لوگو شکلی غمناک و ناراحت به خود گرفته که اوج همدردی این برند را با مصیبت مذکور به مخاطب نشان می دهد.

 

جاباما

دیوار

تصویر زیر زمانی در سایت دیوار نمایش داده می شود که سایت با خطای فنی سرور مواجه شده باشد. معمولاً چنین خطاهایی سبب نارضایتی کاربران می شود اما دیوار با خوش ذوقی تمام، نه تنها از ایجاد نارضایتی در این مواقع جلوگیری کرده بلکه کاربر را به خنده وا می دارد!

همیار وردپرس

“به جای آنکه بگویید ما چه هستیم و چه کار می کنیم بگویید کدام نیاز مخاطب توسط شما تامین خواهد شد”. این دقیقاً همان کار ساده اما هوشمندانه ای است که همیار وردپرس در تصویر زیر -که در سایدبار سایت خود نمایش داده- انجام داده است.

مخاطبان سایت همیار وردپرس، علاقه مندان طراحی سایت هستند که عموماً دانش اندکی دارند، سوال همه این افراد این است که “از کجا شروع کنم؟”، بدین ترتیب در کسری از ثانیه توجه مخاطب جلب شده و با مطالعه توضیحاتی که حرف دلشان است (!) با دوره آموزشی این سایت آشنا می گردد.

همیار وردپرس

علی بابا

علی بابا یکی از برندهای بسیار فعال در اینستاگرام است که همواره بخش تصاویر story خود را به روز نگه می دارد.این برند با تصویر زیر، بر علاقه مشتریان خود صحه گذاشته و حضور خود را در فرودگاههای کشور نیز به رخ کشیده است.

استراتژی محتوایی شبکه های اجتماعی خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید در بازه های زمانی مشخص، تصاویری با مفهوم تبلیغاتی اما با محتوایی غیر رسمی، دوستانه، صمیمی و ترجیحاً مرتبط با کاربران خود منتشر نمایید.

علی بابا

منتظر باشید! در آینده ای نه چندان دور، سری سوم ترفندهای کسب و کارهای اینترنتی ایرانی را شناسایی و منتشر خواهم کرد!