هفته گذشته 69 امین رویداد هفتگی همفکر در شهر کرج به میزبانی مجتمع فنی تهران و با حضور جمعی از علاقه مندان و فعالان حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ برگزار شد. با توجه به برنامه اجرایی همفکر کرج، در ابتدای این رویداد ارائه 15 دقیقه ای در موضوعات مختلف توسط اساتید و کارشناسان انجام می گردد که این بار، این امر توسط من و با موضوع تحلیل موردی حراجمعه بامیلو (Black Friday)  انجام شد.

این موضوع را بر اساس سه عامل زیر انتخاب کردم:

  • هم خوانی موضوع با سبک مقالات نبضی‌نو
  • تاکید من بر آموزش با مطالعات موردی ایرانی
  • اهمیت و تازگی کمپین حراجمعه بامیلو

پیشنهاد می کنم فایل ارائه تحلیل حراجمعه بامیلو را دانلود کرده و مطابق اسلایدها، توضیحات مقاله را مطالعه نمایید(کلیپ موجود در اسلاید یازدهم حذف شده تا حجم فایل کاهش یابد. برای مشاهده کلیپ، می توانید روی عکس آن کلیک کرده و آن را در آپارات مشاهده نمایید):

what is Black Friday?

در اسلاید اول بیان کردم که بلک فرایدی، از سال 1952 با ماهیت تخفیفهای بالا و واقعی در فروشگاه ها ایجاد و به سنتی فراگیر در امریکا تبدیل شد. استقبال گسترده از این رویداد به همراه بین المللی شدن برندها در جهان سبب شد تا بلک فرایدی از امریکا به سایر قاره ها و کشورها نفوذ کند.

اما مشکلات بلک فرایدی در سالهایی نظیر 2006 در امریکا و بیش از 90 نفر زخمی در درگیری های مردم سبب شد تا به تدریج، مردم به خرید اینترنتی در بلک فرایدی روی آورند.

این گرایش سبب شد تا سایت www.blackfriday.com برای پوشش اخبار حراج برندها و فروشگاه های اینترنتی بین المللی در روز بلک فرایدی راه اندازی شود(اسلاید سوم).

در اسلاید چهارم، بین آمار فروش مناسبتها در امریکا مقایسه ای انجام شده است. در این اینفوگرافیک مشاهده می کنید که میزان فروش بلک فرایدی در سالهای 2010 تا 2013 از فروش در حراج روز شکرگزاری و نیز میانگین فروش در مناسبتهای تقویم میلادی بیشتر می باشد.

همچنین مناسبت دوشنبه سایبری (اینترنتی) اولین دوشنبه پس از بلک فرایدی، برای افرادیست که نتوانستند در بلک فرایدی خرید کنند. این مناسبت نیز به نوعی مرتبط با بلک فرایدی بوده و فقط برای خرید اینترنتی می باشد.

در اسلاید پنجم نیز آمارهای فروش بلک فرایدی در سراسر دنیا و تنها برای خریدهای آنلاین ارائه شده است.

حراجمعه بامیلو - خرید آنلاین بلک فرایدی

Bamilo and Black Friday,why?

پس از آگاهی از ماهیت جهانی بلک فرایدی، در اسلاید ششم دو دلیل بامیلو را برای انتخاب این رویداد مطرح کردم. دلیل اول و پیش فرض این است که بامیلو با بلک فرایدی قصد داشته از یک نام معتبر، کمپین فروش برگزار کند؛ همچون سایر مناسبتهایی نظیر شب یلدا، نوروز و ….

این پاسخ صحیح می باشد اما تاکید من بر دلیل دوم بامیلو است: با توجه به سرمایه گذارهای بین المللی بامیلو و فضای مدیریتی آن، همواره سعی شده تا این برند همچون تافته ای جدا بافته از کسب و کارهای اینترنتی ایرانی معرفی شود. به همین دلیل به ندرت شاهد حضور برند بامیلو و مدیران آن در رویدادهای عمومی و در مجاورت سایر برندها و فعالان برتر کسب و کار اینترنتی کشور بوده ایم.

به همین دلیل این رویداد جهانی را انتخاب و برای اولین بار وارد ادبیات تجاری ایران کرده است(اینجا). بامیلو با هوشمندی زیاد، در سال دوم رویداد خود به جای معادل فارسی ” جمعه سیاه “، عنوان گیرای حراجمعه ( حراج + جمعه ) را برای رویداد خود برگزید(اسلاید هفتم)، زیرا:

  • در تقویم کشور، جمعه سیاه روز 17 شهریور می باشد که رویدادی تلخ برای ایران است
  • صفت سیاه در فارسی معنا و بار منفی دارد
  • بلک فرایدی با فرهنگ ایران سنخیت ندارد و با نام حراجمعه، این رویداد، بومی سازی شد.

بامیلو با بزرگنمایی نام حراجمعه خود سعی کرده ضمن حفظ ماهیت جهانی بلک فرایدی، ماهیتی ایرانی و بومی را به آن انتقال دهد.

Bamilo’s benefits of Harajom’e

اسلاید هشتم به بررسی دستاوردهای فروش حراجمعه بامیلو اختصاص دارد. دو اینفوگرافیک برای بلک فرایدی 94(6 آذر) و حراجمعه 95(5 آذر) تهیه شده است. به دلیل اهمیت و جذابیت موضوع، تصویر آن در زیر ارائه شده است:

 آمار فروش حراجمعه بامیلو

علاوه بر این تصویر، آمارهای زیر را در ارائه بیان کردم:

فروش بامیلو در بلک فرایدی 94 : 23 هزار فاکتور>میانگین فروش روزانه بامیلو در 94=1500 فاکتور

فروش بامیلو در حراجمعه 95: 136 هزار فاکتور>میانگین فروش روزانه بامیلو در 95=4500 فاکتور

در اسلاید نهم، دستاورد دیگر بامیلو از حراجعه، جذب شرکای استراتژیک خود یعنی تامین کنندگان، تولید کنندگان و وارد کنندگان کالا  معرفی شده است.

همچنین هفت دستاورد ارزشمند دیگر حراجعه بامیلو را می توانید در اسلاید هفتم مشاهده نمایید.

Monopoly of Black Friday

در اسلاید دوازدم، بحث انحصار بلک فرایدی برای بامیلو در ایران مطرح شد. در دنیا این رویداد به هیچ برندی تعلق نداشته و همه می توانند از آن استفاده نمایند. در ایران، بامیلو نیز از گسترش استقبال برندهای ایرانی در کشور از این رویداد استقبال کرده و برندهای موفقی نظیر شیکسون و مدیسه و بسیاری از وبسایتهای غیر معروف دیگر نیز از عنوان این رویداد برای کمپین های فروش خود استفاده کرده اند.

همانطور که در ارائه بیان کردم بنا به سه دلیل زیر، در کشور ما نام بلک فرایدی با بامیلو گره خورده است:

  • تبلیغات گسترده بامیلو در بلک فرایدی 94 و شناخته شدن این رویداد با نام بامیلو
  • عدم حضور دیجی کالا در بلک فرایدی
  • اجرای ضعیف بلک فرایدی توسط برندهای رده چندم فروش آنلاین

Defects of Harajom’e: Customers

اسلاید سیزدهم به نارضایتی مشتریان از بلک فرایدی های بامیلو اختصاص دارد. در این اسلاید تعدادی از توییتهای کاربران در توییتر ارائه شده که از کمپین حراجمعه بامیلو ناراضی هستند.

سه توییت ابتدایی مربوط به بلک فرایدی 94 و توییت های پایین صفحه به کمپین حراجمعه امسال اختصاص دارد.

نکته مهم اینجاست که این پیام ها بخشی از نارضایتی های گسترده کاربران از حراجمعه بامیلو بوده و قطعاً تعداد زیادی هم از خریدهای رضایت دارند( از این نکته در نتیجه گیری ارائه استفاده شده است).

Defects of Harajom’e: Suppliers

حراجمعه بامیلو مشکلات متعددی برای تامین کننده ها به وجود آورد و این امر، نارضایتی بسیاری در برخی از این شرکتهای همکار بامیلو ایجاد کرد. در اسلاید 14، شش مشکل ایجاد شده برای تامین کننده ها را بیان کردم.

Digikala and Black Friday

رابطه بلک فرایدی و دیجی کالا در اسلاید پانزدهم بررسی شد. شاید غرور دیجی کالا سبب شده تا بر خلاف تمام برندهای رقیب بین المللی که از کمپین بلک فرایدی استفاده می کنند به رویدادی تن ندهد که با نام رقیب خود عجین شده است.

بهترین فرصت یکه تازی دیجی کالا در بلک فرایدی، امسال بود چرا که به عنوان سال دوم ورود این رویداد به کشور، فرصت کافی برای جذب توجه مخاطبان از بامیلو به دیجی کالا وجود داشت.

اگر دیجی کالا به بلک فرایدی ورود پیدا می کرد قطعاً آمار فروش بامیلو در حراجمعه بسیار کمتر از تعداد فعلی به دست می آمد؛ در واقع جای خالی دیجی کالا سبب شده تا بامیلو بتواند ضمن انحصار بلک فرایدی برای خود، آمار فروش خود را 30 برابر کند. این در حالیست که دیجی کالا ترجیح داد طبق برنامه خود یعنی فروش در یلدای شگفت انگیز، حراج های خود را عرضه نمایید.

Conclusion

در اسلاید 16 و نتیجه گیری ارائه بیان شد که بامیلو در طول فعالیت خود نارضایتی های بسیاری در کاربران خود ایجاد نمود. مشکلاتی که در توزیع و پشتیبانی از خرید از بامیلو وجود داشت سبب شده تا همواره پیامهای منفی کاربران در شبکه های اجتماعی و از تجربه خرید خود از بامیلو را شاهد باشیم. اما با توجه به مقاله تحلیل استراتژی ورود بامیلو به بازار آنلاین ایران، این برند با توجه به استراتژی خود در هر سال، اهداف خود را به طور حساب شده تعریف و اجرا نموده است.

با توجه به آمار فروش بامیلو که در اسلاید هشتم ارائه شد، بامیلو توانسته در مدت بسیار کوتاهی به عنوان برند دوم خرده فروشی آنلاین کشور و برند اول Market Place ایران معرفی شود. همچنین توانسته در یک سال آمار فروش روزانه خود را از 1500 فاکتور به 4500 فاکتور افزایش داده و در دو دوره برگزاری بلک فرایدی، رشد فروش خود در این رویداد را به دست آورد.

این آمارها نشان می دهد که برآیند کلیه فعالیتهای بامیلو با تمام کاستی هایش، عملکردی مثبت و موفق بوده است. پس می توان چنین نتیجه گرفت که نباید روی بهبود صد درصدی محصول و فرآیندهای آن در کوتاه مدت تمرکز کرد. به عبارت دیگر می توان ضمن شناسایی مشکلات و کاستی ها، فرآیند اصلاح آنها را در طول زمان و به تدریج برنامه ریزی نمود تا تمرکز، بودجه و انرژی بیشتر برای رشد و توسعه کسب و کار هزینه گردد.

[symple_divider style=”fadein” margin_top=”” margin_bottom=””]

لطفاً شما هم نظرات خود را در مورد محتوای این ارائه و نتیجه گیری آن بیان کنید

ارائه حراجمعه بامیلو - 1 ارائه حراجمعه بامیلو - 2