بارها در کتابهای کارآفرینی و سخنرانی کارآفرین ها بیان شده که ایده های استارت‌ آپی مناسب، ایده هایی هستند که مشکلی از مردم را حل کند.

به همین دلیل همواره تاکید می شود که برای یافتن ایده های استارت‌ آپی خود، یک نیاز عمومی را شناسایی کرده و راه حلی بهینه برای آن در نظر بگیرید.

مثلاً در همایش کارآفرینی که در آذر امسال در دانشگاه تهران برگزار شد، مهندس نخجوانی مدیر عامل شرکت شاتل در ارائه خود ضمن بیان این نکته، مارک زاکربرگ را مثال زدند که گفته بود فیس بوک را برای حل مشکل نیاز ارتباطات دانشجویان در دانشگاه خود راه اندازی کرد.

آقای نخجوانی در ادامه گفتند که در ابتدای کار به پولساز بودن ایده  فکر نکنیم و زمانی که نیازی به شکلی بهینه توسط ما برطرف شد، درآمد هم به دنبال آن بدست خواهد آمد.

توجه به این مسئله آنچنان مهم است که می تواند احتمال عدم موفقیت استارت آپ را به طور چشمگیری کاهش دهد؛ چرا که طبق آمارهای معتبر جهانی، 42 درصد استارت آپ ها به خاطر عدم نیاز بازار به محصول آنها شکست می خورند.

علت شکست استارتاپها - ایده های استارت آپی

به عنوان مثال عینی این مقدمه و در تایید آن، وبسایتی در مشهد را معرفی می کنم که دقیقاً روی همین مسئله تاکید دارد: حل یک مشکل از مردم.

این وبسایت که در جمع استارت‌آپ های الکامپ نیز حضور داشت همیاب 24 نام دارد. در این وبسایت می توان سرقت یا مفقود شدن وسائل دیجیتالی خود را اعلام کرد و نیز پیش از خرید کالاهای دیجیتال دسته دوم، سرقتی نبودن آن را نیز بررسی نمود.

مفقود شدن یا به سرقت رفتن کالاهای دیجیتال مخصوصاً تلفن همراه موضوعی هست که تمام کاربران این وسائل با آن درگیر هستند. پروسه اداری و پیچیده قضایی جهت پیگیری سرقت و نیز روشهای سنتی اعلام مفقود شدن کالا سبب شده تا نیازی که مقابل چشمان ما بوده توسط عده ای جوان به یکی از ایده های استارت آپی موفق تبدیل گردد.

این سایت که در اردیبهشت 94 راه اندازی شده هزینه یافتن کالای دیجیتال مفقود شده/به سرقت رفته را کاهش داده و محدودیتهای جغرافیایی پیگیری این امر را نیز از بین برده است.

نکته قابل توجه همیاب 24 در این است که واحدهای صنفی مانند فروشگاه های خریدار کالای دیجیتال دسته دوم نیز می توانند با استفاده از این سامانه، از صحت مالکیت کالا و سرقتی نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

خوشبختانه این سایت مورد استقبال بسیاری از نهادها و رسانه ها قرار گرفته و امید است که استفاده از آن در کل کشور فراگیر شود. چرا که فارغ از ماهیت عملکردی آن در جهت کمک به مردم، چنین استارت‌ آپ هایی که ایده خود را نه بر اساس نوآوری جدید بلکه با شناسایی نیاز فراگیر و بدون راه حل بنا نهاده اند می توانند برای بسیاری از علاقه مندان استارت آپی کشور الهام بخش باشد.

ایده های استارت آپی - سایت همیاب 24

ایده همیاب 24 بیان می کند که می توان با توجه به محیط پیرامون خود و نظارت بر اتفاقات جاری در آن، ایده های کارآفرینی ارزشمندی به دست آورد.

در حال حاضر همیاب 24 برای ثبت آگهی کالای دیجیتال مفقود شده یا به سرقت رفته مبلغ 8400 تومان دریافت می کند اما می تواند از این هم فراتر رفته و خدماتی نظیر آگهی فوری(ویژه) و یا خدماتی برای پیگیری بیشتر کالای سرقت شده ارائه و مدلهای درآمدزایی خود را نیز افزایش دهد.

یادتان باشد زمانی ایده های استارت‌ آپی شما به بازدهی مالی می رسد که استفاده از آن برای مردم منفعت داشته باشد. به عبارت دیگر، وقتی ایده های استارت‌ آپی تان یک راه حلی را به صورت بهینه تر ارائه می دهد به طور قطع مشتریان خود را به دست می آورد.

پس لزومی ندارد حتماً استارت‌ آپ شما در زمینه فروش اینترنتی فعالیت داشته یا خدماتی کاملاً نوآورانه ارائه دهد؛ می تواند نیازی ساده و روزمره را شناسایی کرده و راه حل خود را به مردم عرضه نماید. به همین سادگی می توان یک ایده استارت‌ آپی پربازده را شناسایی کرده و آن را پیاده سازی نمود!

نتیجه

به دنبال ایده هایی نباشید که دنیا را متحول کند؛

ایده هایی بیابید که زندگی را آسان تر و دلچسب تر کند.