کمتر از دو هفته پیش بمب خبری ورود دیجی کالا به فروش اینترنتی خودرو در وب فارسی و شبکه های اجتماعی به صدا در آمد؛ یک بار دیگر پیشتازی این برند در عرصه فروش اینترنتی و این بار، با عرضه انواع خودروهای سواری ایرانی و خارجی.

برخی از این خودروها تا چند صد میلیون تومان و یا حدود یک میلیارد تومان قیمت دارند؛ خودروهایی که به تعداد محدود در کل کشور وجود دارد اما دیجی کالا ادعای عرضه و فروش اینترنتی خودروهای لوکس را با قدرت تمام ارائه کرده است.

رسانه های مختلفی در مورد این اقدام دیجی کالا تحلیل و خبر نوشتند در حالیکه این  غول خرده فروش آنلاین در ایران و خاورمیانه، در ابتدا چراغ خاموش و بدون جنجال رسانه ای، دسته بندی “خودرو و لوازم” را در منوی اصلی سایت خود عرضه کرده است تا در فضای مبهم و شگفت زده، به اخبار ضد و نقیض دامن زده شود.

این در حالیست که هنوز مدت نسبتاً اندکی از  رونمایی برند جدید این سایت با عنوان ” دیجی استایل ” جهت فروش اینترنتی پوشاک نگذشته که با عرضه اینترنتی خودرو، این سوال مهم را در ذهن کاربران اینترنت ایرانی ایجاد کرده است: چرا فروش اینترنتی خودرو؟!

فروش اینترنتی خودرو توسط دیجی کالا - انواع خودرو

دلایل و چرایی انتخاب خودرو – آنهم خودروهای خارجی و گرانقیمت – سبب شده که محدودیت تصور ما از خرده فروشی در ایران شکسته شده و این اقدام جسورانه دیجی کالا با ابهام و شگفتی نگاه کنیم.

این موضوع حتی از دست کاربران شوخ طبع هم مصون نمانده است! عباراتی نظیر ” اگر دیدی یه پورشه رو روی موتور دارن میبرن بدون که پیک موتوری دیجی کالاست که داره سفارش مشتریو تحویل می ده! “

در پاسخ به سوالی که در ذهن شما و سایر کاربران نقش بسته، من پاسخ های زیر را ارائه می کنم:

فروش اینترنتی خودرو : اهداف و دستاوردها

  • در حال حاضر سکوت دیجی کالا برای واکنش بازار، رسانه ها و مردم به این اقدام می باشد. آنها در حال جمع آوری اطلاعات و تحلیل فضا و همچنین پیش بینی واکنش احتمالی رقیبان خود هستند( بامیلو و سایر سایتهای موفق و فعال در زمینه خودرو)
  • اکثر خودروهای موجود در سایت، در حالت “به زودی” یا “ناموجود” می باشد. این احتمال وجود دارد که آنها با رونمایی از این صفحه در حال جذب و تامین سرمایه لازم برای فروش اینترنتی خودرو، طراحی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ و نیز جذب شرکای استراتژیک می باشند.

فروش اینترنتی خودرو توسط دیجی کالا - خودروهای لوکس

  • دیجی کالا یک دسته بندی جدید با عنوان “خودرو و لوازم” به سایت خود اضافه کرده که به مدد این خودروها، برند خود را در زمینه فروش لوازم جانبی و مصرفی خودرو نیز یکه تاز می کند تا این قلم محصولات نیز سهم مناسبی در حجم فروش آن داشته باشند.
  • اضافه شدن چنین محصولاتی با قیمتهای بالا سبب افزایش چشمگیر ارزش برند این سایت و سهام آن خواهد شد(شاید برادران محمدی برای استفاده از این موضوع هم برنامه ای تدارک دیده ند).
  • قدرتنمایی دیجی کالا در فروش اینترنتی خودرو سبب دیکنه کردن قدرت خود در بازار خرده فروشی آنلاین و جذب مشتری برای سایر محصولاتش خواهد شد(اعتماد و وفادارای مشتریان را جلب می کند).
  • با این اقدام، فاصله زیاد برند دیجی کالا با سایر برندهای رقیب، بیش از پیش خواهد شد.
  • با این اقدام، دیجی کالا بار دیگر پیشتازی خود را در بازار آنلاین اعلام و گام مهمی در فرهنگ سازی خرید اینترنتی ایفا نموده است. البته این امر سبب می شود که سایه دیجی کالا در بازار آفلاین هم طنین انداز شده و بیش از گذشته در فضای بازار کشور تاثیرگذار باشد.
  • این اقدام سبب جلب توجه رسانه ها و سرمایه گذاران بین المللی خواهد شد؛ موفقیتی که در سطح ایران، خاورمیانه و حتی آسیا بسیار قابل توجه است.

 

حال باید منتظر بود و دید که گام بعدی دیجی کالای محبوب و معتمد ایرانیها برای موفقیت و توسعه فروش اینترنتی خودرو چه خواهد بود.

گرچه به نظر می رسد برنامه ویژه ای برای جا انداختن خرید خودرو از دیجی کالا در دست اقدام است، نمونه آن تصویر زیر می باشد که از صحت آن اطلاعی در دست نیست.

فروش اینترنتی خودرو توسط دیجی کالا - ارسال خودرو

[symple_divider style=”dashed” margin_top=”” margin_bottom=””]

در زیر، تحلیل کوتاه سایت نت استارت در مورد فروش اینترنتی خودرو توسط دیجی کالا را نیز مطالعه نمایید:

 

◀️ فروشگاه اینترنتی دیجیکالا بدون تبلیغات و هیاهیو اقدام به راه‌اندازی بخش ویژه خودرود در این خرده‌فروشی آنلاین کرده است. در این بخش بیش از 800 خودرود مختلف از برندهای مطرح و بعضا غیرمجاز (به لحاظ) واردات معرفی شده است.

◀️ این شروع آرام و تدریجی و همچنین فروش خودروهایی که به لحاظ مشخصات امکان واردات رسمی از طریق نمایندگی به کشور را ندارد این شایعه را پررنگ کرده که دیجیکلا در واقع با راه‌اندازی این بخش وارد بازار واسطه گری خودرو شده است نه بازار فروش.

◀️البته به نظر می‌رسد دیجیکالا در حال تست ورود و امکان‌سنجی فروش آنلاین خودرو است. طبیعا فروش یک خودرود 200 میلیون تومانی از طریق یک صفحه مشخصات و عکس و تحویل گرفتن آن درب منزل توسط پست کمی برای بازار اینترنی ایران غیر عادی به نظر می‌رسد. با این حال باید دید در روزها و هفته‌های آتی واکنش کاربران و خصوصا بازار خودرو به این بخش چگونه خواهد بود.

[symple_divider style=”dashed” margin_top=”” margin_bottom=””]

همچنین پیشنهاد می کنم نظر قابل توجه مهران را نیز در این مورد مطالعه نمایید:

فروش اینترنتی خودرو توسط دیجی کالا - نظر کاربران

 

[symple_divider style=”dashed” margin_top=”” margin_bottom=””]

منتظر نظرات شما در این زمینه هستم…

(مشاهده خودروهای دیجی کالا در اینجا)

(مشاهده پرونده دیجی کالامگ در مورد فروش اینترنتی خودرو در اینجا)