در مشاوره های متعددی که با مدیران فروشگاه های اینترنتی داشتم یکی از دو مشکل اصلی آنها، عدم موفقیت و بازدهی کمپین های فروش وبسایت آنها بود.

محصولات مختلفی را در یک حراج و فروش ویژه با تخفیف ارائه کرده و در شبکه های اجتماعی خود و یا با استفاده از تبلیغات اینترنتی سعی می کنند مخاطبان را برای خرید از کمپین ترغیب نمایند.

مدیران این فروشگاه ها مخصوصاً فروشگاه های اینترنتی تازه تاسیس، تنها راهکار بازاریابی و فروششان را در تخفیف روی محصولات و برگزاری کمپین های فروش ویژه می دانند؛ تخفیفیهایی از چند تا چند ده درصد بر روی محصولاتی که در سایر فروشگاه های اینترنتی کشور نیز موجود است.
در نهایت هم بدون نتیجه خاصی، کمیپن فروش خود را متوقف کرده و سپس همان محصولات را با همان تخفیفها در یک کمپین دیگر با نامی جدید ارائه می دهند(مثلاً یک بار نام کمپین به عنوان حراج به مناسبت آغاز زمستان انتخاب می شود و بعد از دو سه هفته، نام کمپین به حراج شب یلدا تغییر پیدا می کند! ).

به همین دلیل در ادامه، کلیه عواملی را که در عدم موفقیت کمپین های فروش آنلاین دخیل هستند بیان کردم. البته شاید در ظاهر، هر عامل با برخی عوامل دیگر هم پوشانی داشته باشد اما هر کدام روی کلیدواژه خاصی تمرکز می کند.

.

چرا کمپین های فروش شما بازدهی ندارد؟

.

نوپا بودن وبسایت

فروشگاه اینترنتی شما تازه تاسیس است و مخاطبان نسبت به برند، کیفیت محصولات، نحوه ارسال و… شناخت و اعتماد کافی را ندارند. لذا به طور معمول، تخفیفهای نه چندان بالا نمی تواند روی این افراد جهت خرید از فروشگاه اینترنتی تاثیر بگذارد.

.

متمایز نبودن تخفیفها

گاهاً قیمت محصولات فروشگاه با تخفیف های کمپین معادل یا نزدیک به قیمتهایی‌ست که در سایر فروشگاه های اینترنتی مشابه و معتبر وجود دارد.در نتیجه تخفیف های شما از نگاه مشتری بی ارزش تلقی می گردد.

.

عدم اطلاع رسانی مناسب از کمپین فروش

برای معرفی کمپین، درصد تخفیفها و محصولات عرضه شده تبلیغات صحیح و کافی انجام نمی گردد و نهایتاً در شبکه های اجتماعی کم مخاطب فروشگاه و یا با بودجه ای محدود و به شیوه ای غیر اصولی در ای نتورک، کلیک یاب و … تبلیغ می شود.

نتیجه آنکه وقتی کمیپن شما دیده نشود نمی توان انتظار داشت نتیجه ای نیز حاصل گردد.

کمپین های فروش آنلاین - 2

.

مزیت نبودن کمپین های فروش

برخلاف سالهای گذشته، در حال حاضر ارائه محصولات به صورت پیشنهاد ویژه و برگزاری حراج برای یک فروشگاه اینترنتی مزیت رقابتی محسوب نمی شود.

فروشگاه های اینترنتی جدید و در حال رشد به مزیت رقابتی و هویت برند نیاز دارند نه تخفیفهای معمولی و بازیهای کلیشه ای قیمتی که همه وبسایتها از آن استفاده می کنند.

[quote]

پیش از آنکه مشتری به محصولات و قیمت دل ببند، باید به فروشگاه اینترنتی شما علاقه مند شده و به آن اعتماد کند.

[/quote]

.

 عدم توجه به لیدها

هر وبسایتی که محصول یا خدمات خود را به صورت آنلاین عرضه می کند به لیدهای فروش احتیاج دارد. جذب لیدها و پرورش آنها پروسه ای زمانبر بوده و به راحتی میسر نیست.

به طور معمول این لیدها هستند که بیشترین خرید آنلاین را انجام می دهند. لذا وقتی در طول مدت فعالیت فروشگاه اینترنتی، از روشهای اصلی جذب ترافیک و تبدیل بازدیدکنندگان به لیدهای فروش استفاده نمی شود بازدیدکنندگان وبسایت و کمپین همچون رهگذری خواهند بود که بی توجه به آنچه در فروشگاه اینترنتی رخ می دهد از آن خارج می گردند.

.
تحلیل نکردن نتایج فروش

هر کمپین فروش اینترنتی باید بعد از اتمام کمپین، به طور کامل بررسی شده و نتایج فروش آن آنالیز گردد. در این آنالیز پارامترهای متعددی بررسی و کمپین بعدی، بر اساس آن نتایج برگزار خواهد شد.

در واقع با برگزاری هر کمپین، اطلاعات تحلیلی و کاملی از محصولات، درصدهای تخفیف، نحوه استقبال و … در کمپین به دست خواهد آمد که در نهایت سبب حرفه ای تر شدن و اثربخش تر شدن کمپین های فروش در فروشگاه اینترنتی می گردد.

.

عدم توجه کافی به سایر پارامترها

برگزاری کمپین و تمرکز بر فروش زمانی موثرتر خواهد بود که سایر پارامترهای دخیل در فروش اینترنتی وبسایت در نظر گرفته شده باشد.

مثلاً پارامترهایی نظیر سهولت فرآیند خرید، گرافیک مناسب وبسایت، اطلاعات کافی محصولات و … هم بدون شک در ترغیب کاربر به خرید از فروشگاه موثر می باشد و نباید از آن غافل شد.

.

نبود خلاقیت در فرآیند برگزاری کمپین

چون فروشگاه های اینترنتی برتر کشور پیشنهاد ویژه یا کمپینی با نامی خاص دارند صرف کپی کردن از آنها و ارائه محصولات به صورت پیشنهاد ویژه و با تخفیف، نمی تواند نسبت به این فروشگاه ها مزیتی ایجاد کند.

بهتر است فرآیند ارائه تخفیف کمی متفاوت با خلاقیت ارائه شود. مثلاً در گذشته فروشگاه اینترنتی مدیسه، برای کمپین های فروش خود از تخفیف دوبل استفاده می کرد؛ یک تخفیف به صورت ثابت روی محصول ثبت شده و پس از اضافه کردن محصول به سبد خرید، تخفیف دیگری لحاظ می شد.

.

شما از فروشگاه خودتان خرید می کنید؟!

وقتی این سوال را از مدیران این فروشگاه های اینترنتی می پرسم عمدتاً جواب منفی می دهند! چون همان محصول با همان رنج قیمت در فروشگاه های اینترنتی معتبر نظیر دیجی کالا، بامیلو … وجود دارد و فروشگاه های نوپا، دلیل قانع کننده ای به کاربر ارائه نمی دهند تا به جای این دو سایت و لذت خرید از آنها، از یک سایت تازه تاسیس خرید کنند.

.

 

هر کدوم از این 9 دلیل، راهکارهای مشخصی دارند و به سادگی می شود از کمپین های فروش نتایج قابل قبول و واقع گرایانه ای کسب کرد، تنها در صورتی که روش این کار را بلد باشیم.

[button link=”#ulp-ngYhucIzurmqkQte” size=”bigger” align=”center” target=”_blank” icon=”momizat-icon-download”]دانلود PDF این مقاله[/button]