بیش از یک سال و نیم از ارائه امکان ایجاد کانال تلگرام با اعضای نامحدود می گذرد اما همچنان تقلب در تبلیغات تلگرامی به عنوان دغدغه‌ای مهم برای سفارش‌دهندگان این تبلیغات مطرح است.

روش‌های تقلب در تبلیغات تلگرامی

موسسین ادسنسور به عنوان اولین فعالین تبلیغات در تلگرام بنا به تجربه ای اجرای بیش از ۱۰۰۰ کمپین به روش‌های زیر رسیده اند:

  •  تقلب بر حسب عضو (‌ممبر)
  •   تقلب بر حسب کلیک
  • تقلب بر حسب بازدید (ویوو)

در ادامه، هر یک از این موارد را بررسی می کنیم:

تقلب بر حسب عضو (Member)

این روش از زمستان سال ۱۳۹۴ تا اوایل تابستان ۱۳۹۵ دوران اوج خود را سپری نمود.

روش این مدل تقلب به دو صورت می باشد:

• روش اول استفاده از ربات‌های نرم افزاری تلگرام است که تقریبا منسوخ و مسدود شده‌اند. در این حالت نرم افزارهایی تحت ویندوز تعداد زیادی شماره مجازی را در تلگرام ثبت نام کرده و از یک فایل، اطلاعات آماده را به عنوان مشخصات کاربری اضافه و کاربر مجازی را عضو کانال می‌نمود.

در این دوران شاهد رشد قارچ‌گونه وب‌سایت های زرد متعدد افزایش ممبر فیک برای کانال‌های تلگرام بوده‌ایم.
خوشبختانه تلگرام در بروزرسانی جدیدی در اواخر بهار با مسدود نمودن امکان ثبت‌نام در تلگرام با خطوط مجازی و پاک نمودن تمامی حساب‌های کاربری ثبت‌نام شده با این خطوط تا حد زیادی از این روش تقلب جلوگیری نمود و سایت‌های متعدد افزایش ممبر تلگرام از میان رفت و کانال هایی با اعضای فیک دچار کاهش شدید ممبر شدند.

• روش دوم: افزایش عضو از طریق پوش نوتیفیکیشن است که این روش متاسفانه در حال حاضر محبوب‌ترین افزایش عضو برای کانال‌های تلگرام در تبلیغات تلگرامی می باشد.

در این روش توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندرویدی با دسترسی های اپلیکیشن خود و با اخذ لینک اختصاصی کانال‌های تلگرام از مشتریان،‌ کاربران اپ ها را بالاجبار در کانال‌های تلگرام عضو می کنند.

در حال حاضر برندهای مطرح زیادی از این روش برای افزایش اعضای کانال خود استفاده می‌نمایند. این در حالیست که در اوایل فعالیت این روش غیر حرفه ای ، ‌از آن جا که بیش از ۸۰ درصد کاربران جذب شده کانال را ترک می نمودند به راحتی استفاده از این روش به وضوح قابل درک بود.
اما متاسفانه به دلیل اشباع شدن فضای تلگرام و ریزش شدید کاربران حتی کاربران واقعی ورودی ناشی از تبلیغات تلگرامی  روش دقیقی برای متوجه شدن و جلوگیری از این روش وجود ندارد.

تنها می‌توان با سفارش تبلیغ به سرویسهایی که با ارائه گزارش شفاف عملکرد، امکان رصد لحظه ای  تمامی فرآیندهای تبلیغات تلگرامی را در اختیار ما قرار می دهند می توان از این روش نادرست و غیر حرفه ای جلوگیری نمود.

تقلب بر حسب کلیک

تبلیغات بر حسب کلیک در وب‌سایت ها همواره به عنوان یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین روش‌های تبلیغات دیجیتال به شمار می‌رود.

در مهرماه ۱۳۹۴ که وب‌سایت بازدیدفا روش تبلیغات کلیکی را در کانال‌های تلگرام ابداع نمود، ‌هیچوقت پیشبینی نمی‌شد که این روش بر خلاف فضای وب دچار اقبال کم، تقلب‌های زیاد و منسوخ شدن گردد.

در تبلیغات کلیکی وبسایت ها به واسطه ی سطح دسترسی بیشتر٫ وجود ابزارهای کنترلی و امکان تغییرات آنلاین روی بنرهای تبلیغاتی تا حد زیادی روی کلیک ها می‌توان نظارت نمود.

اما در تبلیغات کلیکی در کانال های تلگرام بواسطه ی عدم دسترسی تلگرام به ردگیری کاربران و لینک‌ها و کنترل و نظارت بر آن، فضای زیادی برای تقلب فراهم است.

البته ذات تبلیغات در فضای وب، بنرهای تبلیغاتی کدنویسی شده است اما تبلیغ در تلگرام همچون ارسال یک رپورتاژ خبری بوده که بنر ارسال شده قابلیت دستکاری زیادی ندارد.

روش تقلب در تبلیغات کلیکی در کانال‌های تلگرام بدین صورت است که برخی مدیران متقلب کانال های تلگرام با کپی کردن لینک تبلیغ مربوطه (‌ معیار در این روش کلیک بر لینک است ) و انتشار آن روی بنرهای نامرتبط و در کانال های دیگر و بعضاً غیر اخلاقی کلیک زیادی را برای تبلیغ مشتریان می فرستند، حتی مشاهده شده که در دیگر شبکه های اجتماعی نیز لینک های تبلیغات کلیکی منتشر می گردد.

متاسفانه روش خاصی برای جلوگیری از تقلب در تبلیغات کلیکی وجود ندارد.

تلگرام مارکتینگ

تقلب بر حسب بازدید (View)

در حال حاضر تبلیغ بر حسب بازدید در کانال های تلگرام معمول ترین و رایج ترین روش تبلیغات در تلگرام است .

اما معنای بازدید چیست؟

• بازدید در تلگرام به معنای عدد کنار چشم هر پست است.

• تلگرام بر حسب مکث هر کاربر در هر ۲۴ ساعت بروی هر پست یک شمارش برای بازدید محاسبه می نماید.

• اگر کاربری در چند کانال تلگرام عضو باشد و یک پست مشترک در کانال ها باشد تلگرام یک بازدید را مورد محاسبه قرار می دهد.

.

روش های تقلب بر حسب بازدید شامل موارد زیر است:

ریشات کردن : برخی کانال ها پست تبلیغاتی را مجددا در کانال ها فوروارد می کنند و به اصطلاح کاربرانی تکراری از پست مزبور بازدید می نمایند.
o راهکار :‌ اصولا می بایست توان یک کانال برای بازدید سنجیده شود و بر آن مبنا سفارش داده شود یا براساس پست ۲۴ ساعته سفارش داده شود.

ریپلای فوروارد شده :‌ اگر پست تبلیغاتی‌ای بخواهد در چندین و چند کانال بازدید مشترک داشته باشد محاسبه بر مبنای بازدید پست پایینی بنر تبلیغاتی برای هر کانال است که به اصطلاح ریپلای نام دارد. برخی کانال های متقلب ریپلای را در چندین جا فوروارد می نمایند و بازدید زیادی را می گیرد یا از پست های قدیمی خود برای ریپلای استفاده می نمایند.
o راهکار :‌ استفاده از استیکر شیشه ای یا ریپلای مرتبط توسط خود سفارش دهنده

فوروارد کردن بنر : برخی کانال ها بنر تبلیغاتی را از کانال خود به کانال های نامرتبط دیگری فوروارد می نمایند تا بازدید زیادی در مدت زمان کمتر گرفته شود.
o راهکار :‌ برخی از فعالین تبلیغات تلگرامی امکان مشاهده آنلاین تبلیغ در کانال های مزبور را فراهم نموده اند تا با مقایسه پست های قبل و بعد میزان بازدید معمول سنجیده شود.

در هر صورت تبلیغات اینترنتی با هر روشی شامل انواع تقلب ها است و بسته به نوع آن روش میزان تقلب و راهکارهای جلوگیری از تقلب متفاوت است.

شبکه‌های اجتماعی به واسطه ی ذات زرد و جذابیت های حاشیه ای خود بالاطبع شامل فعالینی است که از عدم دسترسی های شبکه های اجتماعی متفاوت برای تقلب بیشتر نهایت استفاده را خواهند برد.

اما نکته مهم همکاری و تعامل با شرکت‌ها، وب‌سایت ها و افراد فعال در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی است که دارای فرایندهای شفاف و تعهدات صادقانه می باشند.

منبع: بلاگ اد

[button link=”#ulp-ngYhucIzurmqkQte” size=”bigger” align=”center” target=”_blank” icon=”momizat-icon-download”]دانلود PDF این مقاله[/button]