طی روزهای گذشته و پس از تبلیغات فراوان، برنامه تابستانه فروش اینترنتی دیجی کالا با نام “⁣⁣⁣⁣شگفت‌انگیز با دمای بالا” رونمایی شد. در این طرح که با یک ضمیمه به نام “شیرجه بزن” همراه بود تخفیف تا ۵۰ درصد و در برخی کالاها تخفیفهای میلیونی در نظر گرفته شده بود.

این حراجی اما بی حاشیه نبود و از همان ساعات اول انتقادات بسیاری از مشتریان را برای این کمپین فروش اینترنتی دیجی کالا به همراه داشت.

به همین منظور به بررسی بخش‌هایی از انتقادات مشتریان به این شیوه حراج محصولات پرداختیم.

[gap height=”20″]

ابهام در موجودی کالاها در کمپین فروش اینترنتی دیجی کالا

از نکات قابل توجه در انتقادات کاربران که نمود بیشتری داشت، موجود نبودن کالاهای عرضه شده در این کمپین فروش بود بطوریکه کاربرانی که در اولین لحظات پس از شروع حراج اقدام می‌کردند، در پروسه خرید خود با پیام های خطا مواجه شده و نمی‌توانستند محصول مورد نظر را به سبد خرید خود اضافه نمایند.

البته مدیران دیجی کالا در توجیه این اختلالات، تعدد مشتریان را دلیل اصلی اعلام کردند اما نگاهی منطقی به حداقل زمان ۱ الی ۲ دقیقه ای برای خرید اینترنتی محصولات، ابهاماتی از جمله عدم وجود کالاها می‌آورد .

فروش اینترنتی دیجی کالا

با نگاهی گذرا به صفحه اینستاگرام دیجی کالا نیز می‌توان به حجم انتقادات از این نحوه فروش پی برد تا جاییکه حتی بخشی از انتقادات توسط مدیران این صفحات حذف شد. این حجم انتقاد از عملکرد برای مشتریانی که همگی منتظر و آماده خرید محصولات ارزان بودند این فرضیه را در ذهن می‌آورد که “آیا اصلا محصولی برای فروش وجود داشت؟ 

البته با مشاهده پروفایل برخی از منتقدین دیجی کالا در اینستاگرام، با اکانتهای تازه تاسیس و بدون فعالیت مواجه می شویم که شاعبه دخالت رقیبان در این امر را تقویت می کند.

فروش اینترنتی دیجی کالا

کالاها بی کیفیت و مرجوعی است

یکی دیگر از انتقادات عمده خریداران از این سایت مخصوصاً در فروش‌های تخفیفی و کالاهای شگفت انگیز، ابهام در کیفیت کالاهای  عرضه شده است.

بطوریکه شنیده می شود بخشی از این محصولات یا از کالاهای در انبار مانده هستند و یا مرجوعی هایی که به دلیلی بازگشت داده شده و … می باشند.

در واقع این موضوع به ذهن متبادر می‌شود که هدف اصلی از ارائه این تخفیف های گاه و بیگاه، فروش کالاهای دارای ایراد و بدون مشتری به خریداران و متقاضیان کم اطلاع است.

فروش اینترنتی دیجی کالا

کلاه‌برداری قیمتی، شیوه جدید فریب مردم

ارائه تخفیف‌های بالا توسط یک شرکت همواره این سوال را در ذهن متبادر می‌کند که قیمت تمام شده این محصول برای آن شرکت چقدر بوده که حاضر شدند بعضاً تا ۵۰ درصد قیمت فروش خود را تخفیف بدهد؟

برای پاسخ به این سوال در روند فروش معمولی و حراج دیجی کالا، به دو طریق می‌شود اقدام نمود.

در وهله اول می‌توان با مقایسه قیمت محصولات ارائه شده در این فروشگاه اینترنتی با قیمت همان محصولات در بازار و یا فروشگاه های اینترنتی دیگر به تفاوت قیمت ها پی برد؛ تفاوتی که گاهاً بیش از ۲۰ درصد اختلاف را نشان می‌دهد.

برای نمونه کالای با مشخصات “ظروف نگهدارنده ۳ تکه پاشاباغچه مدل بیسترو کد ۹۸۷۴۰” که در زمان حراج محصولات دیجی کالا قیمت آن ۳۲ هزار تومان اعلام شده بود، در بازار با رقمی بسیار پایین تر از آن خرید و فروش می‌شود.

در واقع قیمت بدون تخفیف آن از قیمت با تخفیف دیجی کالا ارزان تر است. این کالا را می‌توان در سایر فروشگاه های اینترنتی به قیمت تخفیف دار دیجی کالا خرید.

فروش اینترنتی دیجی کالا

و یا ساعتی که در دیجی کالا حدود ۲ میلیون تومان قیمت دارد و با تخفیف ارائه می‌شود در بامیلو بدون تخفیف قیمت ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومانی دارد.

فروش اینترنتی دیجی کالا

از دیگر نکات جالب توجه در همین مورد، می‌توان به تغییر عجیب قیمت محصولات قبل و بعد از اعمال تخفیف اشاره کرد. برای نمونه دیجی کالا در اقدامی غیرحرفه ای قیمت “ظروف نگهدارنده ۳ تکه پاشاباغچه مدل بیسترو کد ۹۸۷۴۰” را از ۱۷۰۰۰ تومان که قیمت فروش خود بود ابتدا به ۳۲۰۰۰ تومان افزایش داد و پس از اعمال تخفیف آن را با قیمت ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رساند.

فروش اینترنتی دیجی کالا

براساس آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت دیجی کالا در فروش بعضی محصولات خود، علاوه بر اینکه قیمت را بسیار بالاتر از بازار به مصرف کننده می‌فروشد، برای طرح های تخفیفی خود نیز قیمت را بالا برده و از قیمت بالارفته تخفیف می‌دهد.

این حربه که در فروش سایر محصولات این شرکت نیز به چشم می خورد به طوری که ابتدا قیمت محصول به طور غیر واقعی افزایش یافته و سپس با کاهش قیمت به اسم تخفیف آن را به عنوان پیشنهاد ویژه عرضه می کنند که به نوعی فریب مشتری به حساب می‌آید و می‌تواند پیگرد داشته باشد.

[gap height=”20″]

ساعتی که شک را تبدیل به یقین می‌کند

گذشته از همه مواردی که در خصوص نحوه فروش اینترنتی دیجی کالا در این کمپین از تقلبی بودن قیمت ها تا گرانی بیش از حد آن و همچنین در انبارمانده بودن و عدم امکان خرید مطرح شد، فیلمی در اختیار مشرق قرار گرفت که طبق آن قسمت فروش طرح “شیرجه بزن” سایت دیجی کالا با ایرادی مواجه بود که این فرضیه که فروش برخی محصولات را در این طرح صرفاً نمایشی و غیر واقعی بود تقویت می‌کند.

همانطور که در فیلم زیر مشاهده می‌کنید، بازه زمانی ۴ ساعته فروش محصول در کمپین فروش اینترنتی دیجی کالا ثابت بوده و خریداران با یک فاصله زمانی ۶ دقیقه ای وارد سایت می شوند.

در واقع این احتمال را می‌توان در نظر گرفت که از ابتدای عرضه کالاهای پرمخاطب تر در سایت، این صفحه بسته بوده و پس از چند دقیقه فعال شده است.

به بیان دیگر این فیلم شاید بتواند پاسخی باشد برای خریدارانی که نتوانستند محصولات مورد نظر خود را با تخفیف خریداری کنند. چرا که به گفته مدیران دیجی کالا محصولات پرمخاطب در ثانیه های اول عرضه، کالاهای پرتقاضا فروش رفت اما براساس ساعتی که این فیلم نشان می‌دهد پس از چندبار ورود به صفحه، از یک زمان خاص شروع می‌شود.

[gap height=”20″]

فروش اینترنتی دیجی کالا

برگزاری حراج های مختلف و بنابر موارد خاص نظیر تغییر فصل و یا تغییر شغل و یا به جهت افزایش فروش امری طبیعی در بازار است که بسیار دیده می‌شود.

اما آنطور که مشاهده می شود این اتفاق در فضای مجازی متولی ندارد و سایت‌های اینترنتی در این زمینه خودمختار عمل می‌کنند که این موضوع گرچه دارای مزیت‌هایی است اما در واقع با فریب ها و حیله‌هایی همراه می‌شود که ضرر مشتری را به همراه دارد.

به عنوان نمونه براساس ماده ۸۴ قانون نظام صنفی مصوب اسفندماه ۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی، اگر یک واحد صنفی قصد برگزاری حراج داشته باشد باید از صنف مربوطه درخواست مجوز نماید که شامل شروطی می‌شود از جمله اینکه باید ابتدا قیمت اولیه را اعلام و سپس قیمت پس از کسر تخفیف را معین و کیفیت محصولات را مشخص کند.

همچنین ناظرانی نیز برای بررسی روند فروش انتخاب می‌شوند تا بر پروسه حراج از نحوه تبلیغات تا فروش نظارت کنند تا حق مصرف کننده ضایع نشود.

اما این سیستم نظارت بر فروش‌ها و حراج های اینترنتی نادیده گرفته شده و سازمانی مسئولیت این حراج ها را برعهده ندارد. به بیان دیگر اگر مردم از نحوه برگزاری این شیوه فروش شکایتی داشته باشند، مرجع مشخصی برای پیگیری شکایت خود ندارند.

منبع:مشرق نیوز

بازنویسی و اختصار: نبضی‌نو


در اینفوگرافیک زیر که توسط دیجی کالا منتشر شده آمارهایی از این رویداد را می توانید مشاهده کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه نظرات کاربران پیرامون این جشنواره، اینجا را کلیک کنید.