همواره در زمان لانچ یا راه اندازی رسمی استارتاپ، مشکلاتی گاهاً پیش بینی نشده گریبانگیر استارتاپ شده و آن را به سمت شکست سوق می دهد؛ کم تجربگی موسسان جوان استارتاپ در پیش بینی مشکلات و یافتن راهکارهای بهینه برای رفع آن از جمله دلایل مهم شکست محسوب می گردد. یکی از این موارد، مشکلات مالی استارتاپها بوده که در زیر، چند نکته کوچک اما کاربردی برای رفع آن بیان شده است:

رفع مشکلات مالی استارتاپها با مدیریت سرمایه در گردش

یکی از دلایل شکست استارتاپها تمام شدن سرمایه اولیه استارتاپ و عدم توانایی موسسان در تامین مالی هزینه های آن می باشد.

به همین دلیل تسلط و آگاهی کامل بر جریان های ورودی و خروجی مالی استارتاپ امری مهم و حیاتی به شمار می رود. این امر برنامه ریزی مدونی را می طلبد تا در طول زمان، استارتاپ بتواند از عهده هزینه های خود برآید؛ چرا که عدم تامین مالی و کمبود نقدینگی می تواند بهترین ایده ها و بهترین تیم ها را نیز با شکست مواجه سازد.

نظارت بر هزینه ها با هدف جلوگیری از  مشکلات مالی استارتاپها

پیش بینی هزینه های استارتاپ بعد از راه اندازی از مهم ترین شرایط موفقیت و اجزای مدل کسب و کار می باشد. با راه اندازی استارتاپ، هزینه ها به مرور  و اجباراً افزایش می باید؛ لذا یکی از اشتباهات در این مرحله، افزایش آگاهانه هزینه های غیر ضروری است.

از جمله این هزینه ها می توان به استخدام نیروی حسابدار اشاره کرد چرا که در ابتدای امر می توان کلیه محاسبات و مدیریت حساب را با نرم افزارهای مالی و رایگان نیز انجام داد.

از طرف دیگر، همواره باید تلاش کنید هزینه های ثابت را پایین نگه دارید. این امر در اوایل راه اندازی استارتاپ – که محصول شما نوسانات متعددی را تجربه می کند – مهم تر خواهد بود و به نوعی می تواند افزایش طول عمر استارتاپ را به دنبال داشته باشد؛ مثلاً در ابتدا به جای اجاره دفتر می توانید از دفاتر کار مجازی یا دفاتر اشتراکی استفاده کنید.

مشکلات مالی استارتاپها

به خودتان حقوق بدهید

هر استارتاپی در شروع کار به پشتکار و فداکاری زیاد و مستمری نیاز دارد. اما این امر دلیلی بر تحمل فشارهای مالی نیست. سعی کنید مبلغی معقول را برای تامین هزینه های زندگی خود در نظر بگیرید.

رفع دغدغه نیازهای مالی موسسان می تواند تمرکز بیشتری برای کار استارتاپ به دنبال داشته باشد. این امر از نظر شتابدهنده ها و سرمایه گذاران نیز پذیرفته شده و توجیه پذیر است.