در اولین مطلب از دانشنامه استارتاپی، دو مفهوم مهم و پر کاربر ارزش افزوده و ارزش پیشنهادی را به طور کامل و البته خلاصه توضیح داده ام:

ارزش افزوده (Value Added)

به تفاوت میان درآمد کل فروش محصولات و هزینه ‌های کل مربوط به خرید مواد اولیه‌ و تولید محصولات، ارزش افزوده گفته می شود. هر وقت روی نهاده ای برای تبدیل آن به محصول یا خدماتی با مزایای بیشتر به‌عنوان محصول و خدمات نهایی، فعالیتی انجام گیرد، ارزش‌افزوده ایجاد می گردد.

مزایا و امکاناتی که به محصول، سرویس یا نمونۀ اولیه اضافه می شود، قبل از ارائه به مشتری و مرحله به مرحله انجام می شود و در هر مرحله باعث افزایش قیمت و ارزش محصول خواهد شد؛ درنتیجه قیمت نهایی آن در بازار افزایش خواهد یافت.

این اعمال، برای بالا بردن حاشیۀ سود و درآمد، بالا بردن تعداد مشتریان جدید و همچنین راضی نگه داشتن مشتریان فعلی انجام می شود.

برای مثال، یک سال خدمات پشتیبانی که کارخانه روی گوشی موبایل به مشتری ارائه می دهد و خدمات مختلفی که رایگان انجام می شوند مانند تحویل درب منزل و کارمندی که بیش از میزان انتظار از او مهارت دارد، همه نوعی ارزش افزوده هستند که می تواند بر روی یک محصول، سرویس یا توانایی ها و مهارت های یک شخص باشد.

[gap height=”15″]

ارزش پیشنهادی (Value Proposition)

ارزش پیشنهادی، توصیفگر مزایایی است که مشتریان می‌توانند از محصولات و خدمات یک شرکت انتظار داشته باشند؛ از جمله مزایایی چون: تازگی، عملکرد، سفارشی‌ سازی، انجام کامل کار، طراحی، برند، قیمت، کاهش هزینه، کاهش ریسک، قابلیت دسترسی و قابلیت استفاده (راحتی محصول).

در واقع، ارزش پیشنهادی پاسخ به این دو سؤال ساده است:
۱- مشتریان چرا باید این محصول را بخرند؟
۲- چرا مشتریان باید این محصول را از شما بخرند؟

زمانی که به تبلیغات یک برند توجه کنید، ارزش های پیشنهادی آن را از زبان صاحبان برند می شنوید و اما زمانی که از مشتریان یک برند دلیل انتخاب آن را بپرسید، ارزش پیشنهادی برند را که مشتری دیده و استفاده کرده است، از نگاه او خواهید دید.

در بحث ارزش پیشنهادی، موضوع مهم این است که آیا ارزش ها و امکاناتی که برند از آنها صحبت می کند، در عمل تماماً به مشتری ارائه می دهد یا نه.

در واقع، خدمت اصلی محصول که در نهایت به دست توسط مشتری می رسد همان چیزی است که از آن صحبت می شود یا خیر.