دنیای استارتاپ­ها پر از افرادی است که می­‌خواهند تلاش کنند یا حتی تلاش می­‌کنند اما باز هم نمی‌­توانند استارتاپ خود را به سمت جلو حرکت دهند. دلیل اصلی این اتفاق، نداشتن آگاهی کارآفرینان در حرکت دادن استارتاپ از نقطه 1 به نقطه 2 است.

نقطه اول، همان ایدۀ نابی‌ست که در ذهن کارآفرین است و نقطۀ دوم هم جایگاه و زمانی است که استارتاپ شما به حالت امن و پایدار رسیده‌است؛ اما فاصلۀ بین این دو نقطه، سخت و دشوار است!

فقط شروع کنید

از لحاظ استراتژی، یکی از بهترین راه‌­های راه اندازی کسب و کار این است که ایده­‌ای را که در ذهنتان است هرچه سریعتر در بازار اجرا کنید. طبق تجربیات، مهمتر از اینکه استارت صحیحی داشته باشید، این است که فقط استارت بزنید.

[irp posts=”4053″ name=”داستان استارتاپ : از انتخاب ایده تا ارائه ایده”]

شاید بارها شنیده باشید که می‌گویند فقط شروع کنید، اما نمی‌دانید چرا! دلیلش واضح است، زیرا وقتی شروع نکنید عملاً هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. تنها راه این است که هر دلیل و تفکری که شما را از اجرا کردن باز می‌دارد رها کرده و پیاده‌سازی ایده را آغاز نمایید:

  • اولین خط کد را بنویسید
  • بیزینس مدل را بنویسید
  • دامنه را ثبت کنید
  • پروتوتایپ را آماده کنید

البته اکثر دلایلی که فرد را از شروع باز می‌دارند، عموماً تفکر صحیحی نبوده و خود فرد هم این نکته را نمی‌داند. برای مثال، اکثر افراد دنبال ایدۀ ناب می‌گردند اما نمی‌دانند که ماهها و سالها گشتن دنبال ایدۀ ناب، تنها اتلاف عمر است. افرادی هم هستند که ادعای داشتن ایده­‌ای ناب دارند اما اجرای این ایده‌­ها را مستلزم داشتن امکانات و سرمایه زیاد می‌دانند.

دسته­‌ای دیگر از افراد هم در مراحل اولیه مانند طراحی سایت ویژه و اختصاصی، انتخاب نام خاص، نظرسنجی دربارۀ ایده و اعتبار آن، نحوۀ تأمین سرمایه و موارد دیگر بیش از حد تمرکز کرده و زمان را هدر می‌دهند؛ در نهایت هم استارتاپی خلق نمی شود.

[irp posts=”4596″ name=”استارتاپهای نوپا در ایران چه اشتباهاتی مرتکب می شوند؟”]

از این افراد بدتر، کسایی هستند که صرفاً رویای استارتاپی شدن و راه اندازی استارتاپ را در سر پرانده و حتی به جسارت ایده‌پردازی و گام نهادن در مسیر هم فکر نمی‌کنند.

البته منظور این نیست که باید بدون تفکر اقدام  کرد، بلکه بحث این است که باید سریعتر ایده را اجرایی کرد تا بتوان با چالش­های آن رو به رو شد و کار را در عمل به جلو حرکت داد.

به عبارت دیگر، هدف این مطلب صرفاً تاکیدی دوباره بر لزوم چابک بودن در راه اندازی استارتاپ شما و جلوگیری از اتلاف وقت در پروسه های فکری زمان‌بر می باشد.