تا کنون بارها و بارها نام “استارتاپ” را شنیده‌ایم و تعاریف نسبتاً متعددی از آن را مطالعه کرده‌ایم. لذا این بار، تعریف کاملی از استارتاپ را با اصلاح کمتر شناخته شده “لین استارتاپ” بررسی خواهیم کرد.

استارتاپ

استارتاپ واژه‌­ای است که در این چند سال اخیر زیاد به گوشمان می‌­خورد و عمدتاً هنگامی آن­را می‌­شنویم که صحبت از چند جوان کارآفرین و ریسک­‌پذیر باشد که در تب و تاب استارتاپی بوده و یک کسب و کار نوپای جدید را راه‌اندازی کرده‌­اند.

استیو بلنک و باب دروف در تعریف این واژه می­‌گویند: استارتاپ سازمانی موقتی است که در جستجوی مدل کسب‌وکاری گسترش‌پذیر یا مقیاس­‌پذیر و تکرارپذیر است. مطابق این تعریف، یک استارتاپ می‌تواند به‌صورت یک کسب‌وکار مخاطره‌آمیز جدید و یا بخش جدیدی از یک شرکت فعلی باشد.

در واقع، استارتاپ نوع خاصی از کسب‌وکارهای کارآفرینانه است؛ این نوع کسب و کارها، کوچک، ریسک‌پذیر، در مراحل اولیه اجرایی شدن و به‌طور عمده در سطوح بالای نوآوری و تکنولوژی قرار دارند.

به گفتۀ اریک ریس(Eric Ries)، استارتاپ نهادی انسانی است که جهت ارائه محصول یا خدمتی نو، در شرایط عدم قطعیت بسیار زیاد طراحی شده­ است و مدل آن­ طوری است که به‌سرعت رشد می‌­کند.

باید دانست که تازه تأسیس بودن، کار در موضوعی فناورانه و یا کار ریسک­‌پذیر هیچ شرکتی را استارتاپ نمی‌کند؛ تنها نکته اساسی در استارتاپ بودن  رشد سریع است و هر چیز دیگری که به استارتاپ‌ها ارتباط دهیم از رشد می‌آید.

استارتاپ شرکتی است که دربارۀ سه مورد زیر سردرگم بوده و به دنبال پاسخی برای آن‌ها است:

  • محصولش چیست؟
  • مشتریان آن چه کسانی هستند؟
  • چگونه درآمد کسب کند؟

به محض اینکه صاحبان استارتاپ جواب سه مورد بالا را به دست آوردند، از حالت استارتاپی خارج می‌­شوند؛ اما در عمل دیده می­‌شود که اکثر استارتاپ­ها نمی‌­توانند به این مرحله برسند.

لین استارتاپ

بسیاری از استارتاپ­ها با داشتن ایدۀ محصولی که باور دارند همه از آن استقبال خواهند کرد، بدون صحبت با مشتریان احتمالی و نظرسنجی از آن­ها، کار را شروع ­کرده و مدت زیادی را برای ساخت محصول صرف می‌­کنند؛ اما بعد از مدتی با شکست مواجه می­‌شوند(مطلب کمی سریعتر! استارتاپ شما در انتظار راه‌اندزی‌ست! را مطالعه کنید).

لین استارتاپ یا استارتاپ ناب، رویکردی است که توسط اریک ریس و بر پایۀ فرآیند توسعۀ مشتری ارائه‌شده است. این رویکرد اتلاف و عدم قطعیت موجود در توسعه‌ی محصول استارتاپی را با شیوۀ تکرارشوندۀ ساخت، آزمون و یادگیری مستمر حذف می‌کند.

لین استارتاپ

بسیاری از استارتاپ­ها، از فقدان مدیریت صحیح و نظم ضربه می‌­خورند. آن­ها بدون اطلاع صحیح از جایگاه محصولشان در جامعه، کار  خود را شروع می‌­کنند؛ اما روش لین استارتاپ در وهلۀ اول به این پرسش پاسخ می‌­دهد که آیا این محصول باید ساخته شود یا نه؟ اگر پاسخ مثبت بود، سپس به مراحل بعدی کار مانند ساخت MVP و شناسایی و انتخاب پذیرندگان اولیۀ پرداخته می‌­شود.

ذکر این نکته ضروری است که نه تنها کسب و کارهای نوپا، بلکه سازمان­های بزرگی همچون جنرال الکتریک از رویکرد لین استارتاپ استفاده می­‌کنند و این روش موفق‌­ترین متدولوژی برای راه‌­اندازی و مدیریت استارتاپ است و باید دانست که بدون اجرای این روش، احتمال شکست استارتاپ بالاتر می­‌رود.

در تصویر زیر می‌توانید تغییرات بوم مدل کسب و کار رایج را مشاهده کنید که در مدل لین استارتاپ، این بوم با تغییراتی مواجه خواهد شد.

لین استارتاپ

همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد لین استارتاپ می توانید این لینک در ویکی پدیا را مطالعه نمایید.