همانطور که در سری اول گفته شد (اینجا) استارتاپها در اوایل کار با مشکلاتی مواجه می‌شوند که اغلب از کم‌تجربگی کارآفرینان جوان ناشی می‌گردد. این مقاله، ادامۀ نکات و ترفندهایی است که در قسمت مالی استارتاپها می‌توان به کار گرفت.

نظم مالی را جدی و سخت‌گیرانه دنبال کنید

در حالت کلی داشتن نظم مالی فقط برای کسب و کارها نیست و صاحبان استارتاپ‌های نوپا هم باید این روش را به عنوان یک عادت دنبال کنند. یک استارتاپ، به بودجۀ سالانۀ کاملاً مشخصی نیاز دارد که باید برای هر ماه و هر فصل بخش‌بندی شده باشد و هزینه‌های ناگهانی و اضافی هم باید از قبل پیش‌بینی گردد.

البته حتماً نیاز نیست منحصراً برای بهترین حالت ممکن برنامه‌ریزی کرد و همچنین نباید در بخش های مختلف بیش از میزان بودجۀ موجود هزینه نمود.

در کسب و کارهای کوچک، خود اعضاء تیم و دوستانی که اطراف صاحب آن کسب و کار هستند، می‌توانند به عنوان دلیل انحراف در نظم مالی باشند؛ برای مثال اغلب دیده شده است که اطرافیان صاحب استارتاپ نیاز به پول دارند و آنها هم از روی دلرحمی به آنها وام یا قرض می‌دهند. اما باید دانست که به هیچ عنوان نباید به اطرافیان وام یا قرض داد مگر اینکه از توانایی آنها در تسویه حساب کاملاً اطمینان داشت.

موضوع بعدی، نظم مالی خود کارآفرین است. برای حفظ نظم مالی، باید در مورد هزینه‌ها هوشیار بود و تا حد ممکن از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرد.

برای مثال، می‌توان هنگام خرید تجهیزات دفتر، می‌توان از لوازم دسته دوم استفاده کرد تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. کارآفرینان بزرگ اعتقاد دارند که همین اقدامات کوچک در آینده نتیجۀ خود را نشان خواهد داد.

به جای کارمند ثابت، مشاور استخدام کنید

برای یک کسب و کار کوچک ممکن نیست که در همه چیز خوب و عالی باشد. به همین خاطر است که تلاش برای استخدام کارمند تمام وقت برای بخش های مختلف اشتباه است.

اما در عوض، یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک، باید بتواند یک یا چند نقش اصلی و مهم را به بهترین حالت انجام دهد؛ در غیر این صورت شکست آن حتمی است.

هزینۀ استخدام یک یا چند کارمند تمام وقت را با هزینۀ کمک گرفتن از یک مشاور یا منتور مقایسه کنید؛ برای مثال، می‌توان با استخدام یک مشاور در کوتاه مدت، هم در منابع استارتاپ صرفه جویی کرد و هم به مراحل بالاتری مانند اجرای یک کمپین دیجیتال مارکتینگ رسید.

البته با اینکه کمک گرفتن از مشاور در بخش‌های مختلف بسیار کمک کننده است، اما باید در نظر گرفت که این اقدام برای یک استارتاپ، فقط در دوره های کوتاه‌مدت  خواهد بود؛ زیرا اغلب اوقات استفاده از مشاور در مدت طولانی هزینۀ سنگینی به جا خواهد گذاشت.

در تکمیل این نکته می‌توان بیان کرد که در بسیاری از موارد به جای استخدام کارمند ثابت می‌توان از شرایط پاره‌وقت و دورکاری استفاده نمود. این امر اگر با نظارت و برنامه مناسب اجرا شود تاثیر بسیاری در کاهش هزینه‌های استارتاپ در پی خواهد داشت.