ایجاد یک شرکت 10 میلیون دلاری کار ساده‌ای نیست. اما چگونه می‌توان یک شبکۀ تبلیغات 10 میلیون دلاری را فقط با 2 هزار دلار راه‌اندازی کرد؟ در این مقاله، جزئیات راه اندازی شبکۀ تبلیغاتی کلیک یاب را بررسی خواهیم کرد زیرا داستان آن برای هر کارآفرینی الهام‌بخش است.

کسب و کارها یک شبه ساخته نمی‌شوند. ساخت چنین استارتاپ بزرگی به تجربه، دانش، فداکاری و تعهد، مقاومت، تصمیم‌گیری و فاکتورهای بنیادی دیگر نیاز دارد.

تنها تعدادی کمی از افراد ممکن است این فاکتورها را یک‌جا داشته باشند و یا در موقعیتی باشند که بتوانند تیم مناسبی که تمام جنبه‌های یک استارتاپ را پوشش دهد، جمع کنند.

کلیک یاب به عنوان یکی از شبکه‌های تبلیغاتی پیشرو در کشور، توسط یک کارآفرین جوان 25 ساله راه‌اندازی شد. نکته جالب در اول کار این است که استارتاپ‌های شبکه‌های تبلیغاتی، یکی از حوزه‌های سنگین هستند (به اصطلاح Tech-heavy) اما کلیک یاب بدون هیچ کمک خارجی، تماماً توسط مؤسس آن توسعه داده شده است.

در سال‌های اخیر، ایرانیان به دلیل تحریم‌های مختلف مجبور شدند سرویس‌ها و محصولات خارجی را مهندسی معکوس بکنند و سپس از اول محصول مورد نظرشان را بسازند.

پویا رجامند و داستانی شنیدنی

فاندر جوان کلیک یاب، پویا رجامند است که در طی این سالها تجربیات گسترده‌ای به دست آورده است. او از 15 سالگی برنامه نویسی را شروع کرد و مانند سایر کارآفرینان جوان، استارتاپ‌های ناموفقی نیز داشته است.

اولین استارتاپ موفق او یک وبسایت کوتاه کنندۀ لینک بود که در 18 سالگی لانچ کرد. سپس به دلیل ادامه تحصیل مجبور به فروش این وبسایت شد.

بعد از آن هنگامی که یاهو 360 در حال تعطیلی بود، او توسعۀ یک شبکۀ اجتماعی به نام Webzzz را شروع کرد و به گفتۀ خودش، این وبسایت بعد از دو سال 250 هزار عضو داشت.

در سال 2009، رجامند با همراهی دوستانش کسب و کارهایشان را ادغام کردند که نتیجه آن، ثبت شرکت جدیدی به نام خاورزمین بود. این تیم سه برنامه داشت؛ یکی برای انکوباتور و یکی برای شبکۀ تبلیغاتی که همین برنامه‌ها آغازگر آواتک و ای نتورک شد.

برنامه سوم جشنوارۀ وب ایران بود که چند سال بعد با جشنوارۀ موبایل ایران ترکیب شد. در سال 2011 رجامند در خاورزمین در حین توسعۀ یکی از اولین وبسایت‌های سفارش چاپ بر روی تی شرت کشور به نام Picuu، به ای نتورک کمک کرد تا رشد خود را آغاز کند. دو سال بعد او Picuu را به فروشگاه اینترنتی البسکو فروخت.

در اواخر 2013، به دلیل ناسازگاری با هم‌بنیانگذار خود در ای نتورک، سهام خود را فروخت و شش ماه بعد از آن، شبکۀ تبلیغاتی خود یعنی کلیک یاب را راه اندازی کرد.

تولد کلیک یاب با 8 میلیون تومان

تنها شش ماه طول کشید تا پویا رجامند در 25 سالگی مصمم شود تا کلیک یاب را استارت بزند. اواخر 2013 زمانی است که ایران تصمیم گرفت بر روی زیرساخت اینترنت و حوزۀ ICT خود سرمایه‌گزاری کند. در نمودار زیر هم مشاهده می‌کنید که ایران در سال 2013 رشد بالایی در نفوذ اینترنت داشت.

تعداد کاربران اینترنت ایران - کلیک یاب

مهمتر از آن، در سال 2014 نفوذ اینترنت در ایران 10 درصد افزایش یافت؛ شرکت رایتل هم انحصار اینترنت 3G را از دست داد و سپس دو اپراتور دیگر (ایرانسل و همراه اول) اینترنت 3G و حتی مدت کمی بعد از آن 4G را ارائه دادند. این مسئله از این جهت مهم است که وقتی اینترنت در زندگی روزانۀ مردم نقش پر رنگ‌تری گرفت، اهمیت تبلیغات دیجیتال نیز افزایش یافت.

هنگام استارت کلیک یاب ، پویا رجامند کار خود را با 2 کارمند و یک دفتر کوچک اجاره‌ای آغاز کرد؛ اما امروز با گذشت 3 سال و نیم، کلیک یاب 47 کارمند دارد.

او تجربۀ بسیار خوبی در ای نتورک داشت و از آن تجربه در توسعۀ کلیک یاب استفاده کرد تا اشتباهات گذشته را تکرار نکند. رجامند در مورد اشتباهات ای نتورک گفت:

پیشنهاد دادم تا طرح پیشنهاد قیمت Real-Time را اجرا کنیم اما سایر بنیانگذاران ای نتورک آن را رد کردند. همینطور قیمت‌گذاری غیرمعمول ای نتورک بر مبنای تبلیغ هدفمند، به جای متد عرضه و تقاضا اشتباه بود.

اواخر 2014 و 20 هزار دلار درآمد ماهانه کلیک یاب

توسعۀ کلیک یاب 8 ماه طول کشید و هنگام لانچ آن، تنها در ماه اول به اندازۀ 5 هزار دلار تبلیغ فروخته شد. 6 ماه بعد آن، شرکت به درآمد ماهانۀ 20 هزار دلار رسید و 8 کارمند داشت. یکی از دلایل اصلی موفقیت پویا رجامند این بود که در آن زمان بازار هنوز بالغ نشده بود و او از این وضعیت بهرۀ کامل برد. کلیک یاب در حال حاضر 420 هزار کلیک در ماه دارد.

برنده شدن کاپ VC دانشگاه صنعتی شریف

این رشد شرکت را دچار مشکل کرد؛ زیرا زیرساخت شرکت نتوانست جوابگوی تقاضای مشتریان باشد و مشکلاتی مانند مسائل مالی، حقوقی و خدمات مشتری پیش آمد. این درحالی بود که در آن زمان کلیک یاب کاپ VC دانشگاه شریف را برنده شد و توجه سرمایه گذاران زیادی را به خود جلب کرد.

رجامند در این باره گفت:

بعد از برنده شدن کاپ، حداقل با 15 سرمایه‌گذار ملاقات انجام دادم که آنها تقریباً تمام سرمایه‌گذارنی بودند که آن زمان در حوزۀ استارتاپ‌ها فعال بودند. از بین سرمایه گذاران، تنها شرکت پیک برتر توانست با کلیک یاب قرارداد امضا کند و اولین دورۀ جذب سرمایۀ کلیک یاب آغاز شد.

اواخر 2015 و یک میلیون دلار سرمایه از  سوی پیک برتر

در سال 2015 پیک برتر تعهد کرد که به مبلغ 1 میلیون دلار سرمایه به کلیک یاب بدهد و اکثر این مبلغ در همان زمان برای گسترش بازار کلیک یاب تزریق شد.

به گفتۀ رجامند، پیک برتر در شهرهایی مانند تهران، مشهد، کرج و اصفهان فعال است و تقریباً 90 درصد سهم بازار را در این شهرها از آن خود کرده است.

پیک برتر یکی از قوی‌ترین دپارتمان‌های فروش را با 600 نیروی فروش دارد و موازی با آن، کارمندان فروش پیک برتر به بخش فروش کلیک یاب کمک می‌کنند تا تبلیغات خود را به شرکت‌های مختلف عرضه کنند.

سال 2016 و 200 هزار دلار درآمد ماهانه

نکتۀ جالب اینکه بعد از سرمایه‌گذاری پیک برتر در کلیک یاب مهدی رشیدیان، یکی از مدیران ارشد فروش پیک برتر به کلیک یاب ملحق شد تا به فروش بیشتر آن کمک کند و تنها 6 ماه طول کشید تا فروش کلیک یاب را از ماهانه 20 هزار دلار به 200 هزار دلار افزایش یابد!

تمرکز اصلی کلیک یاب بر روی مدل قیمت گزاری CPC است و رجامند معتقد است که در این مدل قیمت‌گذاری آنها با تصاحب 40 درصد سهم بازار یکی از پیشگامان هستند و رقیب اصلی آنها شرکت صباویژن است.

در حال حاضر، کلیک یاب تبلیغات کلیکی، تبلیغات همسان، تبلیغ ویدئویی، تبلیغ موبایلی را عرضه کرده و همچنین طرح تبادل تبلیغ آن در حال توسعه است.

دفتر کار کلیک یاب

10 میلیون دلار ارزش کلیک یاب

رجامند معتقد است که با احتساب سهم بازار، ارزش برند و میزان درآمد کلیک یاب، ارزش آن معادل 10 میلیون دلار است. در حال حاضر این شرکت آمادۀ جذب سرمایه و ورود به مرحلۀ بعدی است. این سرمایه بیشتر برای توسعۀ و گسترش شرکت در رسانه‌ها، جذب رسانه‌های بیشتر، گسترش پلتفرم تبادل تبلیغ و تبلیغات Programmatic خواهد شد.

در آخر، پویا رجامند اضافه کرد که:

تکنولوژی تبلیغات ایران در حال حاضر در مراحل اولیۀ است و شاید حدود 5 سال از ایالات متحده عقب باشد. اما حتماً بازار امیدوارکننده‌ای در این حوزه خواهیم داشت. چرا که رفتاران کاربران ایرانی سریعاً تغییر می‌کند و به سمت آنلاین شدن هرچه بیشتر پیش می‌رود. در حال حاضر هم در داخل کشور برندهای بزرگی نزدیک به 15 درصد از بودجۀ خود را در تبلیغات آنلاین و کمپین‌های 360 درجه صرف می‌کنند.

با در نظر گرفتن درک و پذیرش تکنولوژی ایرانیان و توجه زیاد آنها به آنلاین بودن و تکنولوژیهای جدید، بخش تبلیغات آنلاین به زودی تبلیغات تلوزیون، بیلبورد و تبلیغات چاپی را پشت سر خواهد گذاشت. اثبات این ادعا، افزایش آمار گوشی‌های هوشمند است که میزان آنها در سال 2014 تنها 2 میلیون عدد در کشور بود و در سال 2017 به 48 میلیون عدد رسید.

منبع: تک راسا