قرار دادن یک ربات در سطح ماه کار آسانی نیست! در طی تغییراتی که در قوانین این رقابت اعمال شده است، تیم‌های فینالیست در Google Lunar Xprize به تازگی خبرهای جدیدی دریافت کردند که مسابقه را برای آنها هیجانی‌تر کرده است.

قبل از این تغییرات قوانین این مسابقه به این صورت بود که ربات‌هایی ساخته شود که بتوانند در سطح ماه فرود بیایند. اما در حال حاضر با افزایش مراحل جدید، جوایز این رقابت گسترش یافته است و تیم برنده باید مأموریت کرۀ ماه خود را تا 31 مارس سال بعد به اتمام برساند تا جایزۀ بزرگ را از آن خود کند.

به گزارش وبسایت the verge، تیم‌ها باید کاری کنند که ربات‌های آنها به آرامی روی ماه فرود بیاید و سپس به اندازۀ 500 متر در سطح ماه حرکت کند. همچنین ربات باید بتواند از سطح ماه عکس و ویدئو بگیرد و به زمین ارسال کند.

اولین تیمی که بتواند این اقدامات را انجام دهد، واجد شرایط دریافت جایزه بزرگ خواهد بود. جایزۀ تیم اول 20 میلیون دلار و تیم دوم 5 میلیون دلار است.

جوایز اضافی دیگری هم به میزان 1.75 میلیون دلار به کارهای برجسته ای که شاید در طول رقابت از تیم‌ها دیده شود، در نظر گرفته شده است. دور زدن کامل یک مدار، یا داشتن یک روش فرود مستقیم بر سطح ماه می‌تواند یک تیم را واجد شرایط دریافت بخشی از جایزۀ جدید یا تمام آن بکند.

همچنین یک فرود نرم و بدون مشکل بر سطح ماه می‌تواند یک تیم را به جایزۀ جدید 3 میلیون دلاری برساند. البته، به گفتۀ مسئولان این رقابت، این جوایز به طور مساوی بین تیم‌هایی که بتوانند به مراحل مورد نظر برسند تقسیم خواهد شد.

سرپرست ارشد این مسابقات، Chanda Gonzales-Mowrer، دربارۀ جوایز گفت:

بنیاد XPRIZE (بنیاد جایزۀ ایکس) و شرکت گوگل مشتاق هستند تا این جوایز اضافی را در مسابقات اعمال کنند تا انگیزۀ بیشتری برای تیم های فینالیست ایجاد شود. همچنین دلیل برگزاری چنین رقابتی در سطح ماه، برای پی بردن به اهمیت این تکنولوژی مهم است.

5 تیمی که برای لانچ ربات قرارداد آنها تائید شده است، عبارتند از: SpaceIL از اسرائیل، Moon Express از ایالات متحده، Synergy Moon تیم چند ملیتی، TeamIndus از هند و تیم پنجم HAKUTO از ژاپن است.