پیام رسان گپ موضوع چهارمین سه شنبه استارتاپی نبضی‌نو بود که در گروه تلگرام نبضی‌نو برگزار شد. دکتر مهدی انجیدنی بنیانگذار و مدیر عامل این پروژه به عنوان فردی صاحب نظر و مجرب، مطالب ارزشمندی در مورد عملکرد این پیام رسان ایرانی، چالشهای پیامرسانهای ایرانی و نیز چشم انداز آن بیان کردند که در ادمه، برای شما ارائه شده است.

کاوه:

با سلام مجدد و عرض وقت بخیر خدمت همه دوستان و همچنین دوست گرامی جناب آقای دکتر مهدی انجیدنی مدیر عامل شرکت توسعه سامان و بنیانگذار استارت آپ و مجموعه ” گپ “.

خیلی خوشحال هستیم که ایشون علیرغم گرفتاری‌ها و برنامه های مسافرتی خودشون قبول زحمت فرمودند و این وقت رو به ما دادند تا در مورد این پروژه ما رو بیشتر در جریان بگذارند.

لطف بفرمایید خودتون رو معرفی کنید و بفرمایید که چند سال سابقه فعالیت در این حوزه رو دارید؟

دکتر مهدی انجیدنی:

[gap height=”30″]

کاوه:

هدف و آرمان ابتدایی شما و سازمانتون چی بود و نهایتا چه انگیزه ای باعث شد تا به ایجاد پیام رسان اقدام کنید؟

دکتر انجیدنی:

[gap height=”30″]

کاوه:

با توجه به محوریت موضوع نشست آنلاین امروز ما ( گپ ) دو پروژه اول رو در آینده و در مصاحبه ای دیگر مورد بحث قرار خواهیم داد و تلاش می کنیم با توجه به وقت محدود شما بیشتر در مورد اپلیکیشن مذکور صحبت داشته باشیم.

جناب دکتر انجیدانی تیم شما به خصوص در بخش پروگرس و پروسس اپلیکیشن گپ متشکل از چه تعداد نیرو با چه تخصص هایی هست؟

و اینکه دلیل این تاخیر لانچ در یک بازه زمانی 4 ساله، از 91 تا 95 چی بود؟

دکتر انجیدنی:

[gap height=”30″]

کاوه:

سرمایه گذاری اولیه بر روی این پروژه به چه صورتی بود و طی زمان رشد اون چه مقدار سرمایه دیگه به مجموعه تزریق شد؟ آیا برای رشد و توسعه بیشتر با هدف بلوغ پروژه، با سرمایه گذارهای احتمالی دیگه ای وارد مذاکره شده اید یا خیر؟

در راستای ایجاد و رشد پیام رسان گپ آیا از طرف دولت هم حمایت مالی و معنوی بوده یا خیر؟

دکتر انجیدنی:

[gap height=”30″]

کاوه:

لطفا آدرس وبسایت و لینک شبکه های اجتماعی گپ رو برای دوستان ارسال کنید.

دکتر انجیدنی:

https://www.Gap.im

https://developer.gap.im

https://topcoders.gap.im

https://blog.gapafzar.com

https://www.instagram.com/gapafzar

https://t.me/GapAfzar

[gap height=”30″]

کاوه:

در قسمتی از صحبت های شما فرمودید که بجز ایران، در کشورهای دیگه از قبیل انگلستان، ترکیه، امارات و .. هم دفترهایی رو بصورت اقماری دارید. در وبسایت شما هم قسمت انتخاب زبان رو می تونیم مشاهده کنیم. همچنین برای دریافت اپ شما، بجز مارکت های داخلی، قابلیت دریافت ازطریق اپ استور ، گوگل پلی و .. وجود داره ،

با توجه به حساسیت های موجود در زمینه فعالیت کاربران تجاری ایران در جهان و با نظر به تحریم های موجود، شما با اتکا به چه روش هایی قادر به فعالیت بودید و با توجه به قابلیت پرداخت درون برنامه ای در پیام رسان گپ، همچنان این اپ از استورهای بین المللی حذف نشدن؟

و نهایتا برای ورود جدی تر و گسترده تر به بازار جهانی ، با توجه به وجود و حضور رقبا چه برنامه و تصمیماتی دارید؟

دکتر انجیدنی:

[gap height=”30″]

کاوه:

ممنون از توضیحات. یکی از ویژگی های مجموعه گپ، راه اندازی کسب و کار بر بستر پلتفرم مذکور هست، قابلیت هایی مانند پرداخت خلافی و یا خرید شارژ سیم کارت ایراسنل و همراه اول و همچنین پرداخت قبوض و …

در این راستا ممنون میشیم توضیحات جامعی رو برای ما داشته باشید و بفرمایید در این بخش با چه سازمان ها ، نهادها و موسساتی در حال همکاری هستید؟

و درصورتی که در کنار این سوال بخوام گریز مجددی به بحث سرمایه گزاری داشته باشم ، آیا از مجموعه های مذکور ، در آینده امکان دریافت سرمایه ای خواهد بود یا خیر؟

دکتر انجیدنی:

[gap height=”30″]

کاوه:

با توجه به صحبت های شما پس در حقیقت با یک جریان تجمیعی روبرو هستیم که جدای از محاسن و معایب اون با بحث سرعت در انتقال داده ها مبتنی بر سرورها و همچنین کیفیت در مدیریت مجموعه در آینده مواجه هستیم  که این بحث رو اجازه می خوام در انتهای صحبتمون بهش بپردازیم ( با توجه به وقت کم شما و قول من برای کوتاه بودن وقت مذاکره )

شما هم مانند بسیاری دیگر از شرکت ها دارای بخش پورتال توسعه دهندگان هستید. ضمن اینکه در پیام رسان گپ ، در رابطه با بخش تولید محتوا در مورد ارائه خدمات و محصولات بصورت رایگان و کسب درآمد از محل سامانه متمرکز تبلیغات گپ، صحبت هایی عنوان شده، در این مورد هم ممنون میشیم توضیحاتی رو ارائه بفرمایید و در ادامه، در مورد اولین مسابقه برنامه نویسی با هدف  تولید سرویس های تعاملی بر بستر پیام رسان به ما اطلاعات لازم رو بدید.

دکتر انجیدنی:

[gap height=”30″]

کاوه:

با توجه به اینکه امروزه نفت و معادن در جایگاه بعدی از منظر ثروت قرار دارند و تمرکز شرکت های بزرگ و مطرح در زمینه های مختلف بر روی بزرگ داده ها و هوش مصنوعی هست پیام رسان ” گپ ”  و در حقیقت مجموعه گپ، تا چه اندازه در این بخش در حال فعالیت هست و اینکه تا چه میزانی خودش رو موفق می دونه!؟

و سوال بعدی اینکه شما تا چه اندازه از هوش مصنوعی یا دیگر ابزارهای پویش و تحلیل رفتار کاربر در پروژه خودتون بهره گرفتید !؟ آیا در این حوزه، خودتون رو با استاندارهای جهانی به لحاظ کیفیت همگام می بینید؟

دکتر انجیدنی:

[gap height=”30″]

کاوه:

و اما مهمترین بحث و پرسر و صدا ترین بحثی که همیشه در رابطه با پیام رسان ها حتی پیام رسان های بین المللی مطرح هست،

چند سوال در زمینه امنیت عمومی و سلامت کارکرد گپ و همچنین حول نگرانی و عدم اطمینان کاربران به اپ شما دارم. سرورها و سخت افزارهای شما از کدام شرکت ها در حال سرویس گیری هستند؟

در مورد امنیت عمومی داده ها و اطلاعات کاربر چه در خصوص پیام های رمزنگاری شده و چه از منظر امنیت عمومی به لحاظ هک چه تمهیداتی رو اندیشیده اید؟

و همچینین توضیحاتی در مبحث (LI (Lawful Interception به ما ارائه بدید. این رو از این بابت عرض می کنم که متاسفانه موفق به پیدا کردن بخش Privacy Policy و Terms Condition در وبسایت شما نشدم.

دکتر انجیدنی:

[gap height=”30″]

کاوه:

در یکی از برنامه های شما ذکر شده که چیزی حدود 580 هزار کاربر اپ شما رو دریافت کردند. با توجه به آمار های متفاوتی که در مارکت های مختلف ارائه شده و عموما دارای تناقض آماری هستند خوشحال میشیم که آمار دقیق اعضا رو از زبان خودتون بشنویم.

چه اعضایی که این اپ رو دانلود کرده اند و چه اعضایی که به عنوان کاربر فعال محسوب میشن و درصورت امکان بفرمایید نرخ فعالیت روزانه یا هفتگی این کاربرها چقدر هست؟

در ادامه بفرمایید چه برنامه ها و استراتژی هایی برای جذب کاربران بیشتر در آینده دارید؟

و در انتها جناب دکتر انجیدانی این سوال رو دوست دارم به ساده ترین شکل ممکن و خودمانی ترین حالت از شما بپرسم، با تمامی تفاسیری و توضیحاتی که در رابطه با امنیت اطلاعات کاربر ( چه امنیت عمومی – چه امنیت دولتی ) به ما ارائه دادید باز هم امکان این هست که کاربران همون دید منفی رو نسبت به این موضوع و در کل پروژه ” گپ ” داشته باشند؟ احساس ، اعتقاد و نظر خودتون رو در این رابطه بفرمایید.

دکتر مهدی انجیدنی:

[gap height=”30″]

کاوه:

بسیار سپاسگزاریم از شما از اینکه دعوت ما رو قبول کردید و وقت گذاشتید. برای شما و مجموعه تون آرزوی موفقیت داریم

منتظر خبرهای خوب هستیم

پیروز باشید

شب خوبی داشته باشید