بر اساس پیش‌بینی موسسه‌ی گارتنر، در سال ۲۰۱۷ میلادی، حدود هشت میلیارد و چهارصد میلیون وسیله به اینترنت متصل هستند؛ عددی که نسبت به سال ۲۰۱۶، حدود ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر، مفهوم و ابزار اینترنت آنچنان در سراسر جهان توسعه یافته که روزانه ساعات زیادی از وقت هر انسانی به طور مستقیم یا غیر مستقیم به آن گره خورده است.

لذا کلیه تکنولوژی های روز نیز با اینترنت سر و کار داشته و یا بر بستر اینترنت پیاده سازی می شوند. اما نسل جدیدی از اینترنت پا به عرصه گذاشته که از آن به عنوان اینترنت اشیا یا Internet of Things  -که به صورت مخفف IoT هم نامیده می‌شود – نام برده می شود.

طبق تعریف ویکی پدیای فارسی  اینترنت چیزها یا چیزنت که گاهی اینترنت اشیا هم برای این کلمه استفاده می‌شود به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از چیزها شامل اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و بتوان توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت کنترل و مدیریت شوند.

اینترنت اشیا

موسسه‌ی گارتنر پیش‌بینی می‌کند که Internet of Things در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۰ میلیارد وسیله را پوشش دهد. اگر چه به تدریج، تحلیل‌های جدید‌تری مطرح شده که بر این باور هستند که تعداد وسایل متصل به یکدیگر در سال ۲۰۲۰، حدود پنجاه میلیارد دستگاه خواهد بود.

اینترنت اشیا در سال 2020

حال سوال اینجاست که در ایران، اینترنت اشیا در چه سطحی بوده و چقدر دانش تئوریک و عملی آن به پژوهشگاهها و حتی محصولات منجر شده است؟

پاسخ این سوال، موضوع اصلی این مقاله می باشد؛ موضوعی که وبسایت آموزشی دیجی اسپارک را به عنوان مطالعه موردی خود انتخاب کرده است:

دیجی اسپارک پایگاه تخصصی آموزش‌های DIY با محوریت امبدد سیستم‌ها از جمله آردوینو Arduino و رزبری پای Raspberry Pi و از این قبیل است. دیجی اسپارک توسط اروند طباطبایی طرح و بنیانگذاری شد. هدف تعامل دو طرفه با کاربران و ایجاد انگیزه در کاربران و رشد دانش فنی آن‌ها است. این موضوع ایجاد ارزش اجتماعی والایی خواهد داشت. همچنین تمامی آموزش‌های دیجی اسپارک با دقت و زحمت فراوان در آزمایشگاه تخصصی دانشجو کیت تهیه می‌شوند.

دیجی اسپارک را می توان استارتاپی نوپا در زمینه ارائه و گسترش دانش عملی اینترنت اشیا در نظر گرفت؛ استارتاپی که خود نیز در حال توسعه دانش و زیرساختهای پژوهشی بوده و در این حین، تجربیات خود را با علاقه مندان سراسر کشور به اشتراک می گذارد.

در واقع دیجی اسپارک مبتکر متد آموزشی DIY در حوزه اینترنت اشیا در کشور می باشد. خودت انجام بده (Do it yourself or DIY) اصطلاحی است که از دهه ۱۹۵۰ میلادی در برخی کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا رواج پیدا کرد و معنای آن تعمیر، اصلاح، ساختن یا انجام برخی کارهای فنی در خانه یا بیرون از خانه بدون کمک خواستن از متخصصان و استادکاران آن رشته است.

امروزه در کشورهای یاد شده این شیوه رواج گسترده‌ای یافته‌است و رشته‌های گوناگونی را – بجز کارهایی که به دلیل حساسیت، تنها کارآزمودگان مجاز به انجام آن هستند – شامل می‌شود.در این روش علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مصرف مواد اولیه، باعث پرورش استعدادهای فنی و پر شدن اوقات فراغت نیز می‌گردد.

اینترنت اشیا در دیجی اسپارک

روحانی نژاد مدیر فروم اینترنت اشیاءِ ایران باور دارد همان‌گونه که با همه گیر شدن استفاده کاربران از تلفن‌های هوشمند و اتصال کامل مردم با یکدیگر، زندگی آنها دچار تحولاتی عظیم شده است، موج بعدی تحولات ارتباطی یعنی بحث اتصال اشیا با یکدیگر نیز رخ خواهد داد و دیر یا زود تاثیرات خود در روند زندگی هموطنان را خواهد گذاشت.

لذا وبسایتها و استارتاپهایی نظیر دیجی اسپارک می توانند سهم به سزایی در پیشبرد اهداف اینترنت اشیا و خروج دانش آن از فاز آزمایشگاهی به مرحله تولید و اجرا داشته باشند.

اینترنت اشیا در جهان

دیجی اسپارک توانسته محتوای آموزشی دسته اولی در زمینه های مختلف اینترنت اشیا ارائه نموده و با تعریف پروژه های آموزشی برای علاقه مندان آن، فضای آموزش آنلاین خوبی را پیاده سازی نماید.

در دیجی اسپارک پکیجها و کارگاه های آموزشی متعددی نیز ارائه می شود که می تواند بهبود شیوه آموزش این سایت را به دنبال داشته باشد.

اینترنت اشیا در دیجی اسپارک

نکته قابل توجه در محتوای آموزشی این سایت، ارائه آموزشهای مولتی مدیا و به صورت ویدئویی می باشد. این آموزشهای ویدئویی با کیفیت بالایی تهیه شده و در مدت زمان های کوتاه و کمتر از 2 دقیقه، مطالب آموزشی را به مخاطب انتقال می دهد.

.

اینترنت اشیا و دیجی اسپارک

قطعاً اگر در زمینه اینترنت اشیا و DIY در گوگل جست و جو کنید مطالب جسته و گریخته در وبسایتهای فارسی ارائه شده است اما به جرات می توان گفت که دیجی اسپارک به طور تخصصی و متمرکز، نه در زمینه اطلاع رسانی بلکه در حوزه آموزش مستقیم و کاربردی IOT فعالیت موفقی داشته و توانسته رضایت کاربران را نیز جلب کند.
از جمله مزیتهای آموزش دیجی اسپارک می توان به رفع اشکال رایگان و نامحدود کاربران اشاره کرد که در هر زمینه و مقاله ای به کاربران ارائه می گردد:
اما خدمات رایگان دیجی اسپارک به رفع اشکال در بخش نظرات محدود نشده و برای هر مقاله آموزشی، پروژه های تمرینی نیز ارائه شده که به طور عملی می تواند سبب بهبود یادگیری با متد DIY خواهد شد.

 

آموزش محور بودن و پشتیبانی آموزشی دیجی اسپارک به طور کاملاً رایگان برای کلیه علاقه مندان این حوزه انجام می شود و تمام کاربران می توانند با عضویت رایگان در این سایت می توانند از خدمات زیر استفاده کنند:

  • ثبت نام رایگان
  • شرکت در مباحث آموزشی
  • رفع اشکال
  • دریافت کد تخفیف خرید ماژول

برای ثبت نام، روی لوگوی زیر کلیک نمایید: