جمعه سیاه، بلک فرایدی، حراجمعه یا جمعه به خرید تمام شد! کمپینی که پایه گذار آن در ایران بامیلو بوده و در سومین سال آن، دیجی کالا هم به جمع برگزار کنندگانش اضافه شد.

با توجه به سرمایه گذاری چند ساله دیجی کالا در کمپین های شب یلدا، بامیلو هم کمپین جمعه سیاه را برای انحصارطلبی برند آن ایجاد کرد؛ جمعه سیاهی که گاهاً منتقدان زیادی داشته و آن را ” روی سیاه ” می نامند!

از جمله دلایل انتقاد کاربران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات فنی وبسایت و اپلیکیشن بامیلو

  • افزایش قیمت ها و سپس کاهش آن با عنوان تخفیف
  • تخفیفهای بالا برای کالاهای غیر ضروری

  • بالاتر بودن قیمتهای تخفیف خورده از قیمت بازار

  • لغو سفارشات کاربران در حراجمعه

گرچه چنین انتقادهایی هم نسبت به عملکرد دیجی کالا بیان شده اما در کل، می توان حراجمعه و بلک فرایدی را روزی مهم در خرید اینترنتی ایران در نظر گرفت به گونه‌ای که بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ با نام های متفاوت، در این کمپین شرکت کرده اند:

  • سورجمعه : دیجی استایل
  • جمعه آبی : سامسونگ
  • جمعه شگفت انگیز، تخفیف سیاه: پیکواردو

گرچه هنوز بر خلاف سالهای گذشته، آمار فروش بامیلو در این روز اعلام نشده اما دیجی کالا در این زمینه پیش دستی کرده و دستاوردهای جمعه به خریدش را اعلام کرد:

دیجی‌کالا در روز جمعه ۲۰ هزار نوع کالا را با تخفیف‌های ویژه در اختیار کاربران خود قرار داد و فقط در این روز  ۲۷۶ هزار عدد کالا به فروش رسید. در نتیجه‌ی برگزاری این رویداد موفق شدیم با شکستن رکورد پیشین خود به بیش از ۵٫۶ میلیون Session و ۱۰۰ میلیون بازدید در یک‌روز دست پیدا کنیم(اطلاعات بیشتر)

در مقاله ای با عنوان رقابت نفس گیر ” جمعه به خرید ” با ” حراجمعه ” در روز خرید اینترنتی ایران به بررسی و تحلیل کامل این موضوع پرداخته ام.

نکته جالب در مقایسه حراجمعه بامیلو و یلدای شگفت انگیز دیجی کالا در این است که هر کدام سعی دارند کمپین خود را به عنوان روز خرید اینترنتی ایران معرفی نمایند!

اما حال که نوبت به دیجی کالا رسیده، تبلیغاتی بسیار گسترده و حمله‌ای همه جانبه به حراجمعه و بامیلو انجام داده که مشخص است این برند بزرگ به پرچمداری سایر برندها در عرصه خرده فروشی آنلاین کشور تمایلی ندارد!

به عبارت دیگر، با توجه به نفوذ حراجمعه به ادبیات خرده فروشی آنلاین کشور،بر خلاف سالهای گذشته دیجی کالا علاوه بر حضور در بلک فرایدی، سعی داشته با هر چه پر رنگ تر کردن یلدای شگفت انگیز خود، اثر حراجمعه را کم رنگ تر نماید:

  • تبلیغات گسترده در تلگرام و اینستاگرام
  • استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ

  • جایگاه اختصاصی در ورزش سه ( و تبلیغات بنری گسترده )

  • و نیز استفاده از پتانسیل تبلیغاتی وبسایتهای علی بابا و جاباما که اخیراً به خانواده سرآوا پیوستند

عملکرد دیجی کالا صرفاً به تبلیغات گسترده محدود نبوده و بلکه همانطور که در صفحه فرود کمپین مشاهده می کنیم یلدای شگفت انگیز 96 ترکیبی از جشنواره فروش ویژه و آفرهای مختلف فروش می باشد:

  • سه روز تخفیف، هر روز 300 کالا
  • قرعه‌کشی بزرگ در میان کالاهایی با ۵۰ درصد تخفیف
  • با شروع یلدا، با هر کلیک شانس خود را در انار جادو امتحان کنید
  • 1=2:یک خرید مساوی دو خرید
  • +هدیه:یک خرید، یک هدیه
  • هر روز، یک نفر، یک اتومبیل
  • سفر به فرانسه و بلژیک با همراه
  • جذب همکاری برندهای مختلف در برگزاری کمپین

با این آفرها دیجی کالا ترکیبی از جشنواره فروش ویژه را با مسابقه، جوایز ارزنده و محرکهای خرید(قرعه کشیريال هدیه و 1=2) برگزار کرده تا نسبت به جشنواره های فروش بامیلو، بار دیگر جایگاه خود را در ذهن کاربران و مشتریان وفادار خود مستحکم تر نماید…



در زیر می توانید سه تحلیل مختلف از حراجمعه را مطالعه فرمایید که در مورد یلدای شگفت انگیز هم می تواند صادق باشد:

نظر عادل طالبی:( پیرامون بلک فرایدی و امثالهم در ایران از سوی فروشگاههای اینترنتی)

✅ اهداف :

? افزایش بازدید

? افزایش دانلود اپلیکیشن

? افزایش عضویت های مختلف مانند سایت ، کانال تلگرام ،اینستاگرام ، خبرنامه ، نوتیفیکیشن

? کاهش الکسا

?بهبود سئو

?جا نماندن از رقبا و اعلام حضور نمایشی

?حضور در تبلیغات های آنلاین و آفلاین

نکته اینجاست این رویداد و امثال این باید خود کیفیت داشته باشد و سخن اصلی آن که تخفیف برای مشتری و تجربه لذت خرید اینترنتی برای مشتری است بر جا بگذارد دقیقا موردی که در ایران نیست از عدم تجربه هم نیست و سالهاست رویدادهای جشنواره ای برگزار میشه به نظرم اهدافشون موارد دیگریست یا بهتر بگویم اهداف مهمتری دارند که در بالا اشاره کردم تا رسالت اصلی این رویدادها.

متاسفانه این جشنواره ها با این طور رفتارها خاطرات به شدت منفی در ذهن مشتری می گذارد و ماجرای چوپان دروغگو را تداعی می کند.

عضو چندین خبرنامه فروشگاههای معتبر جهان هستم ۱ ایمیل دادن ما فلان روز بلک فرایدی داریم و تمام باقی حرف رو تو کیفیت خدمات ،تخفیف های قیمتی و لذت خرید برای مشتری زدند.

مشک آن است خود ببوید ، نه آنکه عطار بگوید.

تحلیل خانم الناز قانع:

چون خودم کسب و کار اینترنتی دارم نتیجه این کمپین ها خیلی برام مهمه. تصورم این بود با توجه به اینکه پارسال دیجی کالا وارد حراج بلک فرایدی نشد و امسال اینکار رو کرد، از تجربه پارسال بامیلو استفاده کرده و فروش موفقی خواهد داشت،از طرفی بامیلو خطاهاش رو انجام داده و امسال حضور موفق تری نسبت به پارسال خواهد داشت.

مشتری که با قیمت خوب خرید کرده و فروش اینترنتی برنده بود در اینصورت به هر حال تصویر کلی در ذهن مشتری بهبود پیدا می کرد. اما نتیجه ای که من در شبکه های اجتماعی دیدم متفاوته.در پست های اینستاگرام بامیلو بیش از ۸۰۰۰ کامنت وجود داره که به جرات من نیمی از اون ها رو خوندم، مردم ناراضی هستن،با قیمت خوب که خرید نکردن هیچ اصلا خیلی ها خرید نتونستن انجام بدن.

من از ۱۲ شب خودم وارد سایت بامیلو شدم و سایت به شدت مشکل فنی داشت‌. به نظر من این سایت ها فقط هدفشون مسائل فنی یا سئو کردن هست.و گرنه دیجی کالا در شب یلدای پارسال تجربه های لازم رو بدست آورده بود. به دلیل اینکه اگر به رضایت مشتری فکر می کردن، نمی توستن در برابر این همه نظر منفی سکوت کنند. من به عنوان صاحب کسب و کار اینترنتی برای brand image سایتم نگران میشوم. برای بازخوردهای منفی که دهان به دهان می چرخه.

مسعود خسروی:بلک فرایدی ایرانی و مشکلات آن

حتما شما هم از اتفاقات بسیار بدی که به مناسبت این روز در برخی سایتهای فروش اینترنتی ایرانی رقم خورد آگاه شده اید.

این مشکل دو دلیل عمده داشت، مدیریتی و فنی.

سایت ابرستان در جایگاهی نیست که مشکلات مدیریتی پروژه های حراجمعه و یا جمعه به خرید را به نقد بکشد و بخواهد اهمیت مسئولیت اجتماعی کسب و کارها، اهمیت اخلاق حرفه ای، اهمیت رضایت مشتری و جزئیاتی که در مبحث مدیریت خدمات نیز مطرح است را یادآور شده و گوشزد کند ولی به هر حال به نظر میرسد کسب و کارها حتی از جانب سطوح ارشد مدیریت همین مجموعه ها نیز خیلی جدی گرفته نمی شوند و اصلا این آگاهی وجود ندارد که چنین اتفاقاتی چه تبعاتی بر اعتبار آتی کسب و کار وارد می کند و اگر فردا یک رقیب که به این موارد اهمیت قائل است وارد بازی شود و بازی را به او ببازند خیلی دیر شده  است و اتفاقا میدان را از هم اکنون برایش خالی کرده اند. مباحث مدیریت و تامین اقلام، تعیین قیمتها و تخفیفها و … هم در حوزه ای نیست که ابرستان بخواهد اظهار نظر کند.

ولی از نظر فنی، چرا آمازون، یا علی بابا یا حتی سوق با چنین مشکلی مواجه نیستند؟ با اینکه سایز بسیار بزرگ بازدیدهای آنان اصلا با سایز ترافیک این دو وب سایت مشهور ایرانی قابل مقایسه نیست؟

علت اصلی در پیش بینی ترافیک و مدیریت تقاضا و تطابق امکانات فنی با این پیش بینی است. قطعا استفاده از روش استقرار داده بر روی سرور در یک دیتاسنتر چنین مشکلاتی را پیش خواهد آورد. چون اولاً پهنای باندی که دیتاسنتر تخصیص داده است نمی تواند شناور باشد و دوم اینکه منابع سرور هم شناور نیستند که در صورت نیاز کمتر و بیشتر شوند.

چاره کار در استفاده از تکنولوژی رایانش ابری است. در میزبانی وب ابری علاوه بر آنکه منابع سرور و ترافیک سایتها شناور هستند و می توان متناسب با شرایط و ترافیک آنها را افزایش و یا کاهش داد، بلکه قابلیت پردازش چندین سرور بر اساس مدلهای ریاضی تعریف شده ای در هم ضرب شده و متناسب با تضارب منابع چندین سرور عملا قابلیتهای پردازشی سوپر کامپیوترها در اختیار هر وب سایتی قرار داده می شود. دقت کنید هر وب سایتی به اندازه خودش منابع شناور را در اختیار می گیرد و عملا حتی اگر هر دو سایت پر ترافیک بر روی یک سیستم ابری باشند هیچ یک با مشکل کندی و یا بالا نیامدن سایت مواجه نمی شوند.

این قدرت تکنولوژی است!