همه ما درباره برخی مزایای بازی‌های کامپیوتری شنیده‌ایم، از بالا رفتن تمرکز و هوش هیجانی تا قدرت تصمیم‌گیری و یادگیری و حتی تحلیل عملکرد، البته بازی‌های کامپیوتری معایبی نیز دارند که در اینجا موضوع بحث نیست.

بازی آنلاین استراتژیک، مدل‌سازی یک کسب و کار است! شاید اولین دلیل که به ذهن برسد  Real time بودن آن باشد. امروزه وقتی مدیر یک کسب و کار تصمیم جدیدی را اتخاذ می کند و با توجه به گسترش ارتباطات و تکنولوژی در همان لحظه بازخورد مشتریان را می بیند درست مانند وقتی که در بازی آنلاین تصمیم جدیدی می گیریم و بازخورد دوستان و رقبا را می‌سنحیم.

بیایید کمی پا را فراتر بگذاریم در بازی‌های استراتژیک آنلاین چه سناریو ای وجود دارد؟

شما منابعی را در اختیار دارید و سرزمینی را تصرف کرده‌اید و قصد دارید به دشمن خود حمله کنید و سرزمین بیشتری را تصاحب کنید، آن چه در یک کسب و کار روی می‌دهد چیست؟ شما منابعی در اختیار دارید و شرکت شما سرزمین شماست و باید سعی کنید بازار مشتریان را از رقبای خود بگیرید به بیان نه چندان دقیق با آنها بجنگید!

به احتمال زیاد شگفت زده می‌شوید اگر به جزئیات بیشتری بپردازیم، کارخانه‌ی تولید سرباز را در بازی‌های آنلاین استراتژیک در نظر بگیرید امروزه مراکز آموزشی با بودجه‌های بالایی با اهداف بلندمدّت در شرکت‌های بزرگ خارجی ایجاد شده است.

آن چه که می‌خواهند روشن است: پرورش نیروهای متخصص برای شرکت. ولی آن چه انجام می‌دهند گسترده و با وسواس زیاد است! امروزه شرکت‌های بزرگ نیروهای متخصص خود را سخت بدست می‌آورند و سخت از دست می‌دهند چرا که این آگاهی وجود دارد که جایگزینی این افراد بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است.

شرکت آی بی ام  IBM به تازگی تحقیقات ویژه‌ای در بازی  (world of Warcraft (wow به انجام رسانده است. نتیجه تحقیقات ساده ولی بسیار مهم است ، این بازی در پرورش رهبران کسب و کار اثربخشی قابل توجهی دارد.

تشابهات زیادی بین رهبری در یک کسب و کار و فرماندهی ارتش در بازی های آنلاین وجود دارد آن ها هر دو باید قاطع تصمیم بگیرند، شجاع باشند، منابع خود را مدیریت کنند و از همه مهم تر سرزمین های بیشتری را تسخیر کنند.

مبانی علم مدیریت بیان می‌کند که رهبری انواع مختلفی دارد و رهبران به دلایل مختلفی می‌توانند کاریزماتیک باشند اما نظارت، جزئی جدانشدنی از تعریف رهبر است.

نظارت در بازی‌های آنلاین به شکل فوق العاده جذابی انجام می‌شود. تمام نیروها دوستان و دشمنان و منابع مپ شده اند، قدرت سربازان مشخص است حرکت نیروهای دوستان ما روشن است و زیر نظر کرفتن دشمن چالش بزرگی نیست! اما در دنیای کسب و کار برای این  Data mining ( داده کاوی) باید هزینه های مختلفی بپردازید.

دنیا مکان هیجان انگیزی خواهد بود اگر لحظه‌ای به این موضوع فکر کنیم که پسر نوجوانی که مشغول بازی استراتژیک آنلاین است شتاب بیشتری در یادگیری مباحث مدیریتی دارد نسبت به فردی بیست و چند ساله در یک محیط آکادمیک با ساختار هایی که اغلب نیاز به تغییر دارند!

شما چطور؟ برای بازی wow آماده اید؟!