در 7 روز برنامه نویسی یاد بگیرید، در 10 روز آیلس بگیرید، پیانو را دو ماهه فول شوید، برای رسیدن به تناسب اندام به 21 روز نیاز دارید..!

چقدر این دست جملات را شنیده ایم؟ امروزه به وفور در سایت های مختلف، کانال های تلگرامی گوناگون این چنین تبلیغ هایی یافت می شود اما به راستی چرا؟

مستقل از اینکه اینگونه تبلیغات بسیار غیر عقلانی و غیر منطقی و به احتمال زیاد سرشار از فریب است اما بیایید طور دیگری به این موضوع بپردازیم!

در واقع این تبلیغات از دو منبع تغذیه می شود منبع اوّل به دلیل جنگ تاریخی بشر و زمان است. انسان ها گاه و بی گاه از اهمیت زمان می گویند و آن را به مانند طلا می شناسند شاید برای همین این بازه های زمانی برایشان جذاب تلقی شود. منبع تغذیه ی دوم تنبلی و سست عنصری است که موج جدید آن با پیشرفت تکنولوژی به خصوص در قرن بیست و یک افزایش یافته است.

بله، این یک واقعیت انکار ناپذیر است که بشر تنبل تر شده است پس تبلیغ های این چنینی برایش جذاب تر خواهد بود! او می خواهد 10 روزه آیلس بگیرد چرا که فاقد حوصله است و انگیزه  تلاش ندارد؛ نتیجه را می خواهد در حالیکه نمی داند مسیر هم به اندازه ی مقصد جذاب است.

اما دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ بازاریاب های امروزی به مهارت های بالایی دست یافته اند، آنها رفتار و سبک زندگی مردم را به دقت مطالعه می کنند، علایق مردم را می شناسند و…. در واقع این تبلیغات که من اسمش را گذاشتم ” دروغ های مدت دار ” ( راستش را بخواهید زیاد برایش فکر نکردم و فقط دو کلمه ی دروغ و مدت دار را که در این تبلیغات نمایان بود کنار هم گذاشتم.) حاصل کار بازاریاب های حرفه ای هست که مطالعات گسترده ای روی مردم ( و نه مشتریان ) انجام داده اند.

چه باید کرد؟ خب وقتی ما تنبل باشیم بازاریاب های حرفه ای در یک اقدام نه چندان غیر اخلاقی با یک تحلیل ساده ما را فریب می دهند، اما اگر جامعه ای پویا و آگاه داشته باشیم باعث رشد محصولات به شکل غیر مستقیم می شویم! چرا که بازاریاب ها بر نقاطی تاکید می کنند که ارزش پیشنهادی بالاتری دارد ، این نقاط مورد توجه به زودی به بدنه ی شرکت و مدیران ارشد منتقل می شود و ارزش پیشنهادی پر رنگ تر می شود!

این واقعا حیرت انگیز نیست؟ یک جامعه با رشد خود محصولات و خدمات بهتری هم دریافت می کند.