آذر ۱۴, ۱۳۹۵

احسان خواجوی را بهتر بشناسید!

مصاحبه  با احسان خواجوی در وبسایت www.itsalam.com

با سلام خدمت کاربران عزیز ایتی سلام مفتخریم در خدمت یکی از عزیزان حوزه کسب کار اینترنتی هستیم.

خیلی ها آراتیس را می شناسیم ، خیلی ها هم با مقاله های خوب و بی نظیرش آشنا هستیم ، امروز احسان خواجوی را پای میز مصاحبه آیتی سلام نشونده ایم. با ما در ادامه این گفت و گو همراه باشید.

احسان خواجوی


۱-اقای خواجوی خودتون رو معرفی کنید و رزومه کارتیون رو بگین؟

به نام خداوندی که همیشه هست.

احسان خواجوی هستم، کارشناس ارشد EMBA  و شش سال هست که به طور حرفه ای و تمام وقت در زمینه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارهای اینترنتی فعالیت می کنم. در چند استارتاپ نظیر آرتیبیشن(نمایشگاه و فروشگاه آثار فاخر هنری) فعالیت داشتم، سپس کارشناس دیجیتال مارکتینگ شیکسون(اولین فروشگاه اینترنتی تخصصی پوشاک) شدم و اکنون هم به عنوان عضو ارشد آژانس دیجیتال مارکتینگ رسپیناتک مشغول هستم.

از تیر ماه ۹۳ هم سایت آراتیس رو راه اندازی کردم.آراتیس به عنوان اولین تحلیلگر کسب و کارهای اینترنتی ایرانی با تمرکز بر استارتاپها و فضای کارآفرینی اینترنتی ایران مقالات تحلیلی و مطالعه موردی منتشر می کنه که خوشبختانه در کمتر از یک سال تونسته توجه بسیاری از علاقه مندان این حوزه را جلب کنه.

۲-چه میزان در فعالیت استارتاپ ها حضور داشته اید؟

سالهای ابتدایی فعالیتم در شیراز بود و عمده استارتاپها و استارتاپ ویکندها در سالهای گذشته در تهران متمرکزبودن. به همین دلیل به تهران آمدم تا اهداف کاری خودم رو دنبال کنم.در جلسات همفکر، جشنواره وب، کارگاه ها و همایشهای مختص استارتاپها و … شرکت داشتم و از نزدیک اخبار استارتاپهای ایرانی رو دنبال می کنم اما به دلیل مشغله و محدودیت زمان، امکان فعالیت بیشتر در حوزه های استارتاپی رو ندارم.

۳-والا ترین هدف شما چیست؟

یکی از دو هدف کلان من در زمینه کاری هست. به دلیل علاقه زیادم به حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارهای اینترنتی و پتانسیلی که برای موفقیت در این زمینه دارم همچنان در تلاشم تا اونچه که از این حوزه رو هنوز تجربه نکردم یاد بگیرم. هنوز در دیجیتال مارکتینگ مسائل زیادی برای آموختن من هست و  قصد دارم در این زمینه یکی از متخصصین کشور باشم.بعد از این، طی ۲ الی ۵ سال آینده استارتاپ خودم رو که در زمینه خدمات دیجیتال مارکتینگ هست راه اندازی کنم ( البته امیدوارم تا اون زمان، این ایده در کشور اجرا نشه! )

۴-با توجه به پشرفت چشم گیر اینگونه مسابقات میزان استقبال مردم را تا به اندازه میدانید؟

خوشبختانه در سالهای اخیر عموم جوانان و کاربران اینترنت با مقوله استارتاپ و کارآفرینی اینترنتی آشنا شدن. برگزاری مستمر مسابقاتی نظیر استارتاپ ویکند، اردوی استارتاپ، هکاتون و … در نقاط مختلف کشور و استقبال از این رویدادها هم گواه این موضوعه. اما به نظر من کشور ما هنوز در این حوزه نوپاست و چنین مسابقاتی بیش از آنکه به کارآفرینی منجر بشه و خروجی آن استارتاپهای موفق باشه سبب گسترش و نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی در فضای وب و آموزش به نسل جوان و حتی نوجوان کشور میشه.البته این نتایج بسیار ارزشمند هستن و لازمه کارآفرینی اینترنتی اما اهداف غایی استارتاپ ویکندها در ۴ ۵ سال آینده خودش رو نشون میده.

البته منطور من استارتاپهاییه که توسط چند جوون با رایانه های شخصی راه اندازی بشه نه کسب و کارهایی مثل تیک۸، فیلیمو،علی بابا و … که توسط شرکتهای بزرگ و قدرتمند ایجاد میشن.

۵-خود شما از چند سالگی وارد عرصه شدید؟و نظرتون راجب فعالیت های دولت بر برگزاری چنین مسابقاتی چیست؟

از اواسط تحصیلم در مقطع کارشناسی با کسب و کارهای اینترنتی آشنا شدم(حدود۲۰ سالگی).راستش چون به طور مستقیم در جریان روند برگزاری چنین رویدادهایی نبودم نمی تونم در مورد نقش دولت در این زمینه اظهار نظر کنم، اما بر این باورم که هنوز دولت از تمام توانش در بسط و تسهیل کارآفرینی اینترنتی استفاده نکرده و پتانسیل این حوزه رو تنها با گام هایی کوچک ،غیر منسجم و غیر هدفمند حمایت کرده.

۶-برای جذب کاربران به شرکت در مسابقات فناوری چه تدابیری اندیشیده اید؟

مدت زیادی رو به افراد مشاوره و آموزش می دادم و از نزدیک صحبتهای این عزیزان رو که از نظر موقعیت استان، طبقات اجتماعی،تحصیلات،جنسیت، سن،نیاز مالی و شرایط عمومی در سطوح متفاوتی بودن شنیدم  و می تونم بگم که مشکل مردم ما در این زمینه عدم آگاهی از ماهیت استارتاپ و کسب و کارهای اینترنتیه. یعنی پیش از آنکه تعریف دقیقی از چیستی و چرایی کارآفرینی اینترنتی رو در جامعه بسط بدیم مستقیماً به سراغ برگزاری این رویدادها رفتیم. چون فعالان و علاقه مندان این حوزه با هم در ارتباط هستن و دایره ارتباط کاری ما به افرادی محدود میشه که دانش کافی در زمینه استارتاپها دارن به غلط چنین برداشت می کنیم که عموم جامعه هم با این مفهوم آشنایی دارن.

به نظر من موازی با رویدادهای استارتاپی که فقط فعالان باتجربه و آشنا به این مفاهیم رو مخاطب قرار میده، با شدتی بیشتر در کل کشور در سطح دانشگاه ها و مدارس و مواردی نظیر این، سمینارهای منسجم و هدفمندی در زمینه آشناسازی با ماهیت کسب و کارهای اینترنتی برگزار کنیم. در این سمینارها می تونیم افراد رو با واقعیت راه اندازی استارتاپ شامل سختی ها، شیرینیها، چالشها، منایع لازم، راهکارها و … آشنا کنیم و در فازهای بعدی وارد مراحل آموزش اولیه نظیر ایده یابی،امکان سنجی ایده و … بشیم تا بیش از این شاهد نباشیم که ایده های شرکت کننده در استارتاپ ویکندها از نظر کیفیت، نوآوری و کاربردی بودن سطح لازم را ندارن.

۷-بهترین موفقیتی که در کار داشته اید چه بوده؟(بیان یک خاطره شیرین)

با توجه به مسیری که برای اهداف کاری خودم ترسیم کردم هنوز با موفقیت مطلوبم فاصله دارم و آراتیس هم که در ابتدای راهه اما یکی از خاطرات خوب من مربوط به زمانی میشه که بعد از یکی دوسال مطالعه و تمرین و … تونستم به عنوان کارشناس فروش و بازاریابی اینترنتی یکی از فروشگاه های اینترنتی کشور به صورت دورکاری استخدام بشم و وقتی اولین حقوقم رو که حدود ۳۰۰ هزار تومن بود دریافت کردم حس خوبی داشتم از اینکه متوجه شدم در مسیر درست قرار دارم و از این به بعد فعالیت جدی و حرفه ای من رسماً شروع شده.

۸-مدرک تحصیلی شما چیست؟

کارشناسی برق الکترونیک و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی و پایان نامه من هم در زمینه تبلیغات اینترنتی هست. انشالله قصد دارم در گرایش تجارت الکترونیک در مقطع دکترا ادامه تحصیل بدم.

۹-سابقه برگزاری مسابقه ای رو داشته اید؟(اگر داشتید تاریخ و محل برگزاری)

خیر چنین تجربه ای نداشتم چون ترجیح میدم وقت و انرژی خودم رو برای یادگیری بیشتر و موفقیت آراتیس صرف کنم.فرصت برای برگزاری رویدادها زیاده و حضور در این مسابقات به عنوان منتور یا مدرس باعلاقه من هم راستاس و سبب برندسازی شخصی میشه اما این برندسازی و فعالیتها من رو از مسیر خودم دور می کنه.

البته اگر خدا بخواد در نیمه دوم سال قصد دارم سیستم جدید آموزش راه اندازی استارتاپ رو به شیوه ای کاربردی و متمایز در سطح کشور اجرا کنم.

۱۰-میزان فعالیت شما برای جذب جوانان برای شرکت در مسابقات چقدر بوده؟

تقریبا در تمام مشاوره ها و گفت و گوها سعی داشتم علاقه مندان رو با چنین مسابقاتی آشنا کنم و اونها رو ترغیب کنم که از پتانسیل این رویدادها استفاده کنن. در آراتیس هم اخبار رویدادها رو منعکس می  کنم.

۱۱-در زندگی خود چقدر برای کارتان ارزش قاعل هستید؟

تقریباً کل ساعات روز من به کارم اختصاص داره.به جز شغل رسمی، در مسیر رفت و آمدم مطالب آراتیس رو می نویسیم و مطالعه می کنم و شبها هم در منزل به روزرسانی آراتیس رو انجام میدم. بر این باورم اگر به شغلمون صرفا به عنوان منبع درآمد نگاه کنیم هیچ موفقیتی نخواهیم داشت و از لذت انجام کار دلخواهمون بی بهره میشیم. وقتی برای یادگیری بیشتر عطش داشته باشیم و موفقیت طلبی در کار بخشی از رویای هر روزمون باشه اونوقت زندگی و کارمون با هم ترکیب میشه و کار می کنیم که زندگی بهتری داشته باشیم و زندگی می کنیم که کار دلخواهمون رو به نحو احسن انجام بدیم.

۱۲-تا چه حد از فعالیت ایتی سلام راضی هستید و نظر خود رو بیان کنید

تمام مطالب آیتی سلام رو دنبال نمی کنم اما آیتی سلام صرفا یه سایت تولید محتوا در حوزه آیتی نیست و در حال تبدیل شدن به رسانه ای فعال در این زمینه است.برگزاری نظرسنجیها و مسابقات، بخش مصاحبه با فعالان این حوزه، معرفی وبمسترها به صورت کلیپ و … سبک متفاوتی از بازاریابی محتواست که آی تی سلام به خوبی از پسش بر اومده.امیدوارم این روند ادامه داشته باشه.

۱۳-چه کسانی بیشترین پیشرفت رو در کار شما داشته اند؟

قطعا بیش از همه خود من در این پیشرفت سهیم هستم که با تمام سختی های زیادی که داشتم شبانه روز تلاش کردم و به آینده روشن این تلاش ها ایمان اوردم. نفر بعدی همسرم هست که مدت زیادی خستگی ها،شغل بدون درآمد و ساعتهای متوالی و زیاد کار من رو تحمل کردن و همیشه من رو به ادامه تلاشم دلگرم و امیدوار می کردن.

۱۴-جمله پایایی ازاد است

همیشه گفتم که راه اندازی استارتاپ به علاقه، صبر و پشتکار نیاز داره.نباید صرفا با دید درآمدزایی وارد این عرصه بشیم. استفاده از اینترنت ساده است اما راه اندازی و مدیریت استارتاپ اینترنتی ساده نیست و به دانش و تجربه نیاز داره.پس ابتدا باید به این نتیجه برسیم که به کارآفرینی،به کسب و کار اینترنتی،به ساعتها آنلاین بودن،به مطالعه و به چالش علاقه مندیم و بعد سعی کنیم دانش و تجربه خودمون رو افزایش بدیم و در زمان مناسب، با ایده و تیم مناسب استارتاپ خودمون رو راه اندازی کنیم.(پیشنهاد می کنم مقاله ” راه اندازی استارتاپ اشتباه است! “و ” داستان استارتاپ : از انتخاب ایده تا ارائه ایده ” را مطالعه کنید )

به امید پیشتازی ایران در عرصه تجارت الکترونیک و موفقیت استارتاپهای ایرانی در عرصه بین الملل.

کلیه حقوق این وبسایت متعلق به آراتیس می باشد. اما از انتشار محتوا با ذکر منبع استقبال می شود!

GET IT NOW
500% MORE SUBSCRIBERS
EFFICIENCY
BOOST YOUR SALES
CREATIVITY
INSPIRE YOUR VISITORS
BE UNIQUE
CREATE UNIQUE POPUPS
Do you want massive traffic?
Dignissim enim porta aliquam nisi pellentesque. Pulvinar rhoncus magnis turpis sit odio pid pulvinar mattis integer aliquam!
  • Goblinus globalus fantumo tubus dia montes
  • Scelerisque cursus dignissim lopatico vutario
  • Montes vutario lacus quis preambul den lacus
  • Leftomato denitro oculus softam lorum quis
  • Spiratio dodenus christmas gulleria tix digit
  • Dualo fitemus lacus quis preambul pat turtulis
* we never share your e-mail with third parties.
SUBSCRIBE TO OUR NEWSLETTER
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHA6Ly93d3cueW91dHViZS5jb20vZW1iZWQvajhsU2NITzJtTTAiIGZyYW1lYm9yZGVyPSIwIiBhbGxvd2Z1bGxzY3JlZW4+PC9pZnJhbWU+
All rights reserved © Company Name, 2014
با تشکر، احسان خواجوی
ایمیل شما با موفقیت ثبت شد. لطفا به اینباکس خود مراجعه کرده و عضویت خود را تایید نمایید.
دانلود سریع مقاله ها در ایمیل
دانلود 161 نکته موفقیت در کسب و کار اینترنتی
عضویت در خبرنامه و دریافت مقالات جدید در ایمیل
ایمیل شما با موفقیت ثبت شد. به زودی ایمیلهای آراتیس را دریافت خواهید کرد
با تشکر، احسان خواجوی