داشتن یک مدل کسب و کار شفاف و حساب شده، نقش بسیار مهمی را در موفقیت کسب و کارها دارد چرا که توجه شما را به کسب و کارتان به عنوان یک مفهوم بزرگ تر متمرکز می کند. مدل کسب و کار، چگونگی انطباق، تعامل و جا گرفتن  تمامی اجزای کسب و کارتان را در کنار هم روشن می کند. همچنین منطق درونی یک کسب و کار را برای تمامی سهام داران و کارکنان آن روشن می کند.

در ادامه دو نمونه را با هم بررسی می کنیم:

مثال اول: فیسبوک

مارک زاکربرگ، وقتی که فیسبوک را راه اندازی کرد، هیچ ذهنیت یا برنامه ای برای کسب درآمد از آن نداشت. او البته که می خواست درآمد کسب کند اما نمی دانست چگونه و از کجا. تا اینکه پس از مدتی، روی به نمایش تبلیغات در صفحات داخلی فیسبوک آورد .

بعد از آن، در سال 2007 مایکروسافت 1.6% از سهام فیسبوک را به مبلغ 240 میلیون دلار خریداری کرد و در ازای آن حق انحصاری نمایش تبلیغات در فیسبوک را به دست آورد. دو سال بعد یعنی 2009 بود که فیسبوک برای اولین بار اعلام کرد که جریان نقدینگی اش مثبت شده است. البته مدتی بعد این روش تبلیغات را متوقف کردند، و مدل درآمد زایی را تغییر دادند. آن ها به تبلیغات هوشمند بر اساس دانشی که از تحلیل فعالیت ها، علایق و سوابق کاربر استخراج می شود روی آورده اند.

مثال دوم: گوگل

لری پیج و سرگی برین، دو دانشجویی بودند که گوگل را بنیانگذاری کردند. ایده آن ها، قرار دادن موتور جستجو در اختیار عموم مردم بود. اما آن ها با مشکل بزرگی مواجه بودند. محصول آن ها، یعنی موتور جستجوی گوگل، رایگان بود و آن ها نمی دانستند چگونه باید از یک محصول یا خدمت رایگان، پول در بیاورند.

که البته همانطور که می دانیم آن ها بسیار عالی توانستند این مشکل را حل کنند و درآمد 66 میلیارد دلار (سود خالص 14.5 دلار) این موضوع را تایید می کند! آن ها توانستند راهی را برای کسب درآمد از طریق فروش تبلیغات متنی و فروش کلمات کلیدی جستجو کشف کنند، البته نه تنها فروش آن عبارات و کلمات بلکه با به مزایده گذاشتن آن ها.

حالا بیایید با هم به این دو مثال نگاه کنیم. به نظر شما چه تشابهاتی با هم دارند؟

این دو مثال در 3 موضوع با هم شباهت دارند:

1. صرف وجود یک محصول نوآورانه به تنهایی برای رسیدن آن ها به موفقیت کافی نبود. اگرچه آن محصول، هسته ی اصلی کسب و کارشان بوده است اما فقط از طریق آن نبود که به موفقیت رسیدند. بلکه، دلیل موفقیت آن ها، ترکیب یک محصول نوآورانه با یک مدل کسب و کار مناسب بوده است.

پس شما هم باید به این موضوع فکر کنید که چگونه یک مدل کسب و کار مناسب برای محصول یا خدمتی که ارائه می کنید یا خواهید کرد پیدا کنید تا شما را به موفقیت نزدیک کند.

2.    آن ها از رقبایشان کپی نکردند. هیچ کس پیش از آن ها، کار مشابهی را انجام نداده بود. اگر چه مثلا پیش از گوگل، موتورهای جستجوی دیگری هم بودند اما هیچ کدام، چنین روش درآمدی را بکار نبرده بودند.بنابراین، در هر دو مثال، آن ها مجبور بودند مدل های جدید کسب و کار هم اختراع کنند.

ما معمولا کاری که امروزه می کنیم این است که به اطراف مان نگاه می کنیم ببینیم دیگر افراد یا شرکت ها چه کار کرده اند و ما هم آن را حالا کمی بهتر، سریعتر یا ارزانتر انجام دهیم. اما گاهی وقت ها، حرکت به جلو و انجام کارهایی که هیچ کسی تا حالا انجام نداده است، یعنی یک مدل جدید کسب و کار، می تواند بسیار اثرگذار باشد و به شما مزیت رقابتی بزرگی بدهد.

3.    آن ها از اول نمی توانستند ثابت کنند که مدل جدید کسب و کارشان درست کار خواهد کرد یا نه. این کار، کار دشواری است. آن ها هم نمی توانستند در ابتدا ثابت کنند که مدل های جدید جواب خواهد داد. در نتیجه آن ها مجبور بودند ریسک کنند و آن مدل ها را آزمایش کنند تا مطمئن شوند کار می کند یا نه.

ایجاد مزیت رقابتی به کمک مدل کسب و کار

طراحی یک مدل کسب و کار منحصر به فرد، می تواند برای کسب و کار شما به نسبت رقبایتان مزیت رقابتی ایجاد کند. مزیت رقابتی به این معناست که کسب و کار شما بتواند محصولات یا خدمات را بهتر از دیگر شرکت ها در بازار اقتصادی تولید و ارائه کند. داشتن مدل کسب و کار منحصر به فرد معمولا این اطمینان را به شما می دهد که دیگر شرکت ها نمی توانند مدل شما را در حد هزینه های شما، کپی کنند و به آسانی به منافعی که شما دست پیدا کرده اید، برسد.

دیگر مزایای داشتن مدل کسب و کار مناسب

یک مدل کسب و کار نقش مهمی را در موفقیت یک کسب و کار ایفا می کند. چرا که چگونگی کسب درآمد آن کسب و کار را توضیح می دهد. برای کارآفرینان، شناختن و داشتن یک مدل کسب و کار مناسب، گام مهمی است برای جذب سرمایه گذاران و برقراری روابط تجاری با همکاران.

همچنین، مدل های کسب و کار گوناگون می توانند با هم ترکیب شوند و یک مدل کسب و کار جدید بوجود آورند. برای مثال، یک خرده فروشی، اضافه بر روش های سنتی کسب و کارش، می تواند با نمایش تبلیغات بر روی وب سایت فروشگاه جریان جدیدی برای کسب درآمد بوجود آورد.

اضافه بر آن، مدل های کسب و کار به شرکت ها و سازمان کمک می کنند تا فرآیندهایشان را پالایش نمایند تا بلکه اتلاف هزینه ها کاهش دهند و گام های غیرضروری در روندهای کاری را حذف کنند.

منبع : خوشفکری